SDP:n Heinäluoma: Helsingin suunnattava alueiden eriytymiskehityksen torjuntaan enemmän rahaa

Pormestari Jan Vapaavuori (kok.) julkisti 3.10. ehdotuksensa Helsingin kaupungin vuoden 2020 talousarvioksi. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma näkee budjettiehdotuksessa sekä myönteisiä että haasteellisia puolia ryhmien välisiä neuvotteluja ajatellen.

”Pidän hyvänä, ettei Vapaavuori lähtenyt kokoomuksen valtuustoryhmän vaatimalle oikeistolaisen veropolitiikan linjalle, vaan pitää Helsingin veroprosentin paikallaan,” Heinäluoma toteaa.

Kaupungin kasvuvauhti on edelleen erittäin nopea. Kasvu asettaa paineita lähipalvelujen järjestämisen, kaupungin tasa-arvoisen kehittymisen ja työntekijöiden jaksamisen osalta.

”Helsingin on pidettävä kiinni laadukkaista lähipalveluista ja työntekijöidensä hyvinvoinnista. Helsingillä on ollut erityisiä haasteita vanhusten kotihoidon ja terveysasemien jonojen kanssa. Muutoksen toteuttaminen edellyttäisi pormestarin ehdotusta enemmän rahoitusta sosiaali- ja terveystoimialalle”, Heinäluoma huomauttaa.

Kansainvälisesti katsoen Helsinki on onnistunut torjumaan tehokkaasti kaupunginosien eriytymiskehitystä. Alueiden eriytyminen on kuitenkin tutkimusten mukaan vahvistunut viimeisten vuosien aikana. Kehityssuuntaan puuttumiseksi kaupungilta vaaditaan aiempaa voimakkaampia toimenpiteitä.

SDP on esittänyt syksyn alussa myönteisen erityiskohtelun rahoituksen laajentamista koskemaan heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien alueiden palveluja sekä aluekehitystä laajemminkin. Vuoden 2020 budjetissa kirjasto- ja nuorisopalvelut voisivat toimia myönteisen erityiskohtelun laajentamisen pilottina.

”Kaupungin tulee torjua eriytymiskehitystä ja suunnata rahoitusta niille alueille, joilla eriytyminen on lähtenyt kasvuun. SDP:n tavoitteena on, että nyt kouluille suunnattua erityisrahoitusta tulee laajentaja koskemaan myös kulttuuria, liikuntaa ja nuorisopalveluja”, painottaa Heinäluoma.

Yhteystiedot:

Eveliina Heinäluoma

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP Helsinki: Asuinalueiden eriarvoistuminen pysäytettävä! Tasa-arvo luo turvallisuutta.9.11.2019 15:16:00 EETTiedote

Helsingin sosialidemokraatit haluavat, että eriarvoistuminen pysäytetään kouluissa, terveydenhuollossa, kulttuurissa ja asuinalueilla. Tasapuolisesti kehittyvä kaupunki tukee yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja luo hyvinvointia. Tuloerojen kasvu ja muuttoliike uhkaavat jakaa kaupungin entistä vahvemmin hyväosaisten ja huono-osaisten alueisiin. Näin ei saa tapahtua!

Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja9.10.2019 18:52:44 EESTTiedote

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät. Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan. - Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen ra