SDP:n Kumpula-Natri pitää vihreiden lokaa omaa pääministeriä kohtaan epäasiallisena

Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri pitää vihreiden johtavien poliitikkojen pääministeri Marinia vastaan suunnattua lokakampanjaa epäasiallisena. Hän viittaa muun muassa kollegansa Ville Niinistön sosiaalisessa mediassa esittämään väitteeseen, jonka mukaan pääministeri ei olisi kansallisessa EU-edunvalvonnassa noudattanut hallituksen linjaa.

- Entisenä pääministerin erityisavustajana ja sittemmin kansanedustajana suuren valiokunnan puheenjohtajana toimineena tunnen erinomaisesti tavan, jolla Suomen EU-politiikan kannat muodostetaan. Hallitus, vihreät mukaan lukien, neuvottelee yhteisen linjan, joka tuodaan eduskuntaan suuren valiokunnan ja muiden valiokuntien käsiteltäväksi. Hallitus tai pääministeri ei siis koskaan esitä yhden puolueen kantaa, vaan aina hallituspuolueiden yhdessä sopiman linjan.

Kumpula-Natri pitääkin viime päivinä käytyä keskustelua erittäin kummallisena, koska vihreät ovat istuneet hallituksessa tekemässä juurikin näitä päätöksiä. Faktat puhuvat puolestaan.

EU:n taksonomia-asetuksesta on olemassa yksimielinen hallituksen E-kirje, josta hallituksen linjan voi tarkastaa: "Valtioneuvosto pääosin kannattaa teknisen asiantuntijatyöryhmän esityksiä. Valtioneuvostolla on kuitenkin huomioita seuraaviin teknisen asiantuntijatyöryhmän esityksiin teknisistä arviointikriteereistä."

- Hallituksen linjan mukaisen politiikan edistäminen ei siis ole ”luontovastaista politiikkaa” tai ”ympäristöreunaehdoista luopumista”, kuten Ville Niinistö väittää, vaan koherentin ja ymmärrettävän lainsäädännön vaatimista – ja täysin vihreiden kuittaaman linjan mukaista. On siis aivan selvää, että pääministeri Marin on edustanut Suomen kantaa tämän pohjalta.

Kumpula-Natrin mukaan kyse ei siten ole luonnosta tai EU-edunvalvonnasta. Kyse näyttää olevan puhtaasti tulevista kuntavaaleista ja vihreästä vaalikuumeesta.

- Marinin hallituksen valtava työtaakka hiilineutraalisuuden saavuttamisesta vuoteen 2035 mennessä ei onnistu ilman yhteistyökykyistä hallitusta. Suomi edustaa EU:ssa edistyksellistä ryhmää ilmasto- ja luontopolitiikassa. Pidän tärkeänä, että hallitus jatkaa yhtenä rintamana kestävän kehityksen politiikan edistämistä. Olen myös kokenut SDP:n ja vihreiden yhteistyön monissa ilmasto- ja ympäristöasioissa läheiseksi kuntatasolla ja EU:ssakin ja saman toivoisin jatkuvan kuntavaaleista huolimatta.

Hanna Harrison
kotimaan avustaja

EU:n uskallettava satsata satojen miljardien eurojen tulevaisuuden teollisuusalaan25.3.2021 16:38:31 EET | Tiedote

Datatalouden merkitys Euroopan taloudelle ja työllisyydelle nousee keskeiseksi 2020-luvulla. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) painottaa, miten uuden teollisuudenalan satojen miljardien hyödyt eivät saa valua monopolien käsiin. Eurooppaan tarvitaan Kumpula-Natrin mukaan sääntöjä ja investointiohjelmia, että tasa-arvoisemmat ja reilummat digimarkkinat voidaan saavuttaa, ja että datatalouden hedelmistä kykenevät nauttimaan niin yksittäiset ihmiset, julkinen sektori kuin yrityksetkin kokoon katsomatta.