SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta.

– Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää?

– Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipilän hallituksen leikkauksia, jotka kohdistuvat opiskelijoihin, lapsiperheisiin, työttömiin ja eläkeläisiin. Sipilä lupasi kaksi viikkoa ennen vaaleja, että näiltä ihmisiltä ja muilta tuensaajilta ei leikata senttiäkään. Vaalien jälkeen Sipilä leikkasi juuri heiltä. Eivät ihmiset unohda tällaista huijausta.

Marin pitää ihmeellisenä myös sitä, että Sipilä pelottelee oman puolueensa jäseniä keskittämisellä.

– Edellinen oikeistohallitus lakkautti Kajaanin opettajakoulutuksen. Sipilän hallitus on lakkauttanut tällä vaalikaudella Savonlinnan opettajakoulutuksen. Nämä ovat vain kaksi erittäin karua esimerkkiä Keskustan omasta toiminnasta. Nämä ovat juuri sitä keskittämistä, jota Sipilä puheillaan vastustaa ja teoillaan toteuttaa.

Marin toivoo, että Sipilä osoittaisi edes hieman nöyryyttä oman toimintansa johdosta.

– Kehotan Sipilää katsomaan peiliin ja tunnustamaan, että petetyt vaalilupaukset eivät ole kenenkään toisen syytä. Ehkä sitä kautta Sipilän ylimielisyyden tilalle tulisi edes pieni ripaus nöyryyttä.

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem