SDP:n Matias Mäkynen: Suomeen tarvitaan palkkatasa-arvo-ohjelma

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan julkisen sektorin palkkauksen pitkäjänteinen kehittäminen on välttämätöntä alojen vetovoiman ja palveluiden turvaamiseksi. Nyt alkaneeseen hoitajien lakkoon on tultu, koska jokaisella palkkakierroksella viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut ”väärä aika” julkisen sektorin palkkojen suhteelliselle parantamiselle.

- Tämä on ymmärrettävää julkisen talouden näkökulmasta, sillä vuodesta 2008 alkaen Suomi on kyntänyt syvällä suossa julkisen taloutensa osalta. Julkisen sektorin pienipalkkaisten työntekijöiden kannalta tämä ei kuitenkaan ole kestävää, mikä näkyy työvoimapulana ja pahoinvointina työpaikoilla.

Mäkynen huomauttaa, että monilla julkisen sektorin aloilla on jo nyt vaikeuksia täyttää tarpeita, jotka tulevina vuosina tulevat kasvamaan henkilöstön osalta entisestään. Suomella ei ole varaa antaa tämän kehityksen jatkua.

- Viimeiset kaksi vuotta ovat entisestään vahvistaneet, miten elintärkeitä julkisella sektorilla pienellä palkalla työskentelevät ihmiset ovat. Ilman heidän ammattitaitoaan ja venymistään pandemia olisi ollut monin verroin suurempi katastrofi Suomessa. Emme voi antaa vastakkainasettelun ja repimisen jatkua työmarkkinoilla, vaan asioista on palattava sopimaan järjestäytyneesti – myös kolmikannassa.

Mäkysen mukaan Suomi tarvitsee palkkatasa-arvo-ohjelman, jolla pienipalkkaisten, pääosin naisvaltaisten alojen palkkoja parannetaan suhteellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaisi tulevien neuvottelukierrosten palkankorotusten yhteydessä euromääräisiä tasa-arvoeriä kyseisille aloille. Tasa-arvo-ohjelma tulisi tehdä pitkäjänteiseksi, jolloin se osoittaisi suuntaa useiden neuvottelukierrosten ajalle ja auttaisi näin aidosti kuromaan palkkakuilua umpeen.

Mäkynen muistuttaa, että vastuu neuvotteluiden ja ratkaisujen löytymisen mahdollistumisesta on ensisijaisesti työnantajajärjestöillä, jotka ovat luopuneet kolmikantaisesta sopimisesta, johon osallistuu järjestöjen lisäksi valtio. Valtion osallistuminen on tärkeää, koska se vastaa näiden julkisen sektorin pienipalkkaisten alojen rahoittamisesta.

- Kyse ei ole varsinaisesta tupojen eli tulopoliittisten kokonaisratkaisujen paluusta, koska niihin liitettiin laajasti myös sosiaaliturvaan ja verotukseen liittyviä ratkaisuja, jotka eivät ole välttämättömiä tasa-arvo-ohjelmien kannalta. SDP:ssä olemme toki valmiita myös tupoihin, mutta ne eivät ole realistisia pitkään aikaan, kun työnantajaleiri on repinyt itsensä niin kauas.

Mäkynen toivoo, että julkisen sektorin kiistaan löytyy pian osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Senkin jälkeen tulee uusia neuvottelukierroksia ja niitä auttaisi pitkäjänteinen tasa-arvo-ohjelma.

- Ennen kaikkea näissä neuvotteluissa on kyse tärkeiden hoidon, hoivan, sosiaalihuollon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja tukipalveluiden ammattilaisten työn mielekkyydestä, alojen houkuttelevuudesta ja palveluiden laadusta, Mäkynen kiteyttää.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote

SDP:s partifullmäktige höll sitt extraordinarie möte i Helsingfors 14.5.2022 för att ta beslut om Finlands medlemskap i Nato. Till följd av att Finlands och i Europas säkerhetsmiljö har förändrats betydligt understöder SDP Finlands medlemskap i Nordatlantiska försvarsalliansen Nato.SDP ger sitt stöd till statsledningen för att inleda förhandlingarna om ett medlemskap. Presskonferens börjar omedelbart efter mötet: https://www.youtube.com/watch?v=8atOmbj9VOM

SDP kannattaa Suomen jäsenyyttä puolustusliitto NATO:ssa14.5.2022 15:33:58 EEST | Tiedote