SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.

Varsinkin koronaepidemian raskaimman iskun vastaanottaneiden nuorten työllisyyden hoitoon on panostettava. Nuorten harrastustoimintaa on jouduttu paikoin rajoittamaan voimakkaasti ja koulunkäynti on siirtynyt monien osalta pääasiassa etäopetukseen. Viime kesä oli hyvin synkkä myös nuorten huonon kesätyötilanteen osalta ja moni nuori jäi vaille kesätyöpaikkaa.

Sillä, että työura ei käynnisty kunnolla alkuvaiheessa, voi olla kauaskantoisia seurauksia nuorten loppuelämän osalta. Kesätyöpaikka tuo nuorten elämään mielekästä tekemistä ja tarjoaa tilaisuuden päästä takaisin elämän normaalirytmiin. Monen nuoren kohdalla kesätyöt ovat myös ensimmäinen askel työelämään.

Toista kesää jatkuva koronaepidemia asettaa kuitenkin omat haasteensa nuorten kesätyöpaikkojen syntymiselle. Tilanteen korjaamiseksi SDP:n Oulun piirin piirhallituksen jäsen Janne-Pekka Niemimäki kehottaa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kuntapäättäjiä ryhtymään toimiin joilla voidaan välttää viime kesän synkkä kesätyötilanne.

Kesätyöt ovat monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään, omien varojen hankkimiseen ja itsenäisyyteen. Siksi on tärkeää, että tänä kesänä kunnat panostaisivat nuorten kesätyömahdollisuuksien lisäämiseen esimerkiksi kesätyöseteleiden avulla, toteaa SDP:n Oulun piirin piirihallituksen jäsen Janne-Pekka Niemimäki.

Oulun piirin sosialidemokraatit pitävät tärkeänä, että yhteiskunta tukee nuoria vaikeina aikoina ja auttaa heitä löytämään itselleen kesätyöpaikan. Tällä tavoin aikuistumisen kynnyksellä olevia nuoria autetaan saamaan työn syrjästä kiinni, ja ennaltaehkäistään tehokkaasti elämän taitekohdassa olevien nuorten putoamista opiskelun ja työelämän ulkopuolelle.

SDP:n Oulun piiri
toiminnanjohtaja Sanna Husa
sanna.husa@sdp.fi

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan