SDP:n Oulun piiri: Ylpeästi tulevaisuuspuolue!

SDP:n Oulun piiri kokoontui viikonloppuna piirikokoukseensa. Piirin uudeksi puheenjohtajaksi valittiin oululainen Mika Pietilä. Varapuheenjohtajat tulevat Kajaanista ja Oulaisista.

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry on iloinen Suomen pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelmasta ja teoista, jotka osoittavat suomalaisen politiikan suunnan kääntyneen. SDP:n johtama hallitus korjaa ja uudistaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa sekä puuttuu työelämän epäkohtiin.

Oulun piirin sosialidemokraatit yhtyvät Rinteen ajankohtaiseen lausuntoon koskien työehtoshoppailun kitkemistä. Pääministeri Rinne totesi 21.11.2019. että “Jokaisen suomalaisen täytyy voida luottaa tulevaisuuteen, jossa palkkoja ei poljeta työehtoshoppailun kautta.” Työehtoshoppailua, jossa työnantaja siirtää työntekijöitään halvemman työehtosopimuksen piiriin, ei tule hyväksyä. Oikeudenmukaiset työehdot luovat pohjaa kestävälle yhteiskunnalle.

Rinteen hallitus on kääntänyt politiikan suunnan ja investoi muun muassa koulutukseen aina peruskoulusta korkeakouluihin asti. Sosialidemokraattien tavoitteet hallitusohjelmassa nojaavat Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteisiin, joihin kuuluvat muun muassa eriarvoistavan kehityksen kasvun pysäyttäminen.

Hallituksen asettamat edistykselliset tavoitteet koskien ilmastoa sekä kestävää kehitystä ovat kunnianhimoisemmat kuin yhdelläkään aikaisemmalla Suomen hallituksella. Me rakennamme päästöttömän hyvinvointivaltion ja hiilineutraalin Suomen vuoteen 2030 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjumisen ei tarvitse olla keneltäkään pois. Pidämme huolen, että tulevaisuudessa on uutta työtä sekä uudenlaisia tapoja liikkua ja asua.

Tähän tavoitteeseen päästään reilulla ja oikeudenmukaisella siirtymällä, joka takaa, etteivät ilmastonmuutoksen torjumisesta koituvat kustannukset kasaudu pienituloisille. Sosialidemokraattien tavoitteena on jättää lapsillemme maailma, joka on paremmassa kunnossa kuin se, jonka itse perimme.

Antti Rinteen hallituksella tulee olemaan paljon tehtävää edessään. Oulun sosialidemokraattinen piiri osoittaa kaiken tukensa hallitukselle ja sen tavoitteiden läpiviemiselle. Kevään 2019 eduskuntavaaleissa me saimme valtuuden oikeudenmukaisemman, kestävän ja kaikki suomalaiset mukanaan pitävän muutoksen toteuttamiselle suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän muutoksen me myös viemme läpi.

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry valitsi piirikokouksessaan uuden hallituksen kaudelle 2020 - 2021. Piirin uutena puheenjohtajana aloittaa oululainen Mika Pietilä. Varapuheenjohtajiksi valittiin kajaanilainen Tiina Heikkinen sekä oulaistelainen Jari Männikkö.

Muut piirihallituksen jäsenet ovat: Markku Oikarinen (Kajaani), Jaana Ylisuutari (Oulu), Pirjo Sirviö (Oulu), Janne-Pekka Niemimäki (Oulu), Timo Suni (Kalajoki), Raiko Karvonen (Ylivieska), Heli Hietala (Taivalkoski), Anne-Mari Orava (Raahe), Asko Alasalmi (Siikalatva) ja Kerttu Mömmö (Kempele).

Varajäseniksi valittiin Jaakko Huuki (Oulu), Miia Ainasoja (Kuhmo) ja Pasi Perkiö (Muhos).

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat