SDP:n Oulun piiri: Ylpeästi tulevaisuuspuolue!

SDP:n Oulun piiri kokoontui viikonloppuna piirikokoukseensa. Piirin uudeksi puheenjohtajaksi valittiin oululainen Mika Pietilä. Varapuheenjohtajat tulevat Kajaanista ja Oulaisista.

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry on iloinen Suomen pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelmasta ja teoista, jotka osoittavat suomalaisen politiikan suunnan kääntyneen. SDP:n johtama hallitus korjaa ja uudistaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa sekä puuttuu työelämän epäkohtiin.

Oulun piirin sosialidemokraatit yhtyvät Rinteen ajankohtaiseen lausuntoon koskien työehtoshoppailun kitkemistä. Pääministeri Rinne totesi 21.11.2019. että “Jokaisen suomalaisen täytyy voida luottaa tulevaisuuteen, jossa palkkoja ei poljeta työehtoshoppailun kautta.” Työehtoshoppailua, jossa työnantaja siirtää työntekijöitään halvemman työehtosopimuksen piiriin, ei tule hyväksyä. Oikeudenmukaiset työehdot luovat pohjaa kestävälle yhteiskunnalle.

Rinteen hallitus on kääntänyt politiikan suunnan ja investoi muun muassa koulutukseen aina peruskoulusta korkeakouluihin asti. Sosialidemokraattien tavoitteet hallitusohjelmassa nojaavat Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteisiin, joihin kuuluvat muun muassa eriarvoistavan kehityksen kasvun pysäyttäminen.

Hallituksen asettamat edistykselliset tavoitteet koskien ilmastoa sekä kestävää kehitystä ovat kunnianhimoisemmat kuin yhdelläkään aikaisemmalla Suomen hallituksella. Me rakennamme päästöttömän hyvinvointivaltion ja hiilineutraalin Suomen vuoteen 2030 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjumisen ei tarvitse olla keneltäkään pois. Pidämme huolen, että tulevaisuudessa on uutta työtä sekä uudenlaisia tapoja liikkua ja asua.

Tähän tavoitteeseen päästään reilulla ja oikeudenmukaisella siirtymällä, joka takaa, etteivät ilmastonmuutoksen torjumisesta koituvat kustannukset kasaudu pienituloisille. Sosialidemokraattien tavoitteena on jättää lapsillemme maailma, joka on paremmassa kunnossa kuin se, jonka itse perimme.

Antti Rinteen hallituksella tulee olemaan paljon tehtävää edessään. Oulun sosialidemokraattinen piiri osoittaa kaiken tukensa hallitukselle ja sen tavoitteiden läpiviemiselle. Kevään 2019 eduskuntavaaleissa me saimme valtuuden oikeudenmukaisemman, kestävän ja kaikki suomalaiset mukanaan pitävän muutoksen toteuttamiselle suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän muutoksen me myös viemme läpi.

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry valitsi piirikokouksessaan uuden hallituksen kaudelle 2020 - 2021. Piirin uutena puheenjohtajana aloittaa oululainen Mika Pietilä. Varapuheenjohtajiksi valittiin kajaanilainen Tiina Heikkinen sekä oulaistelainen Jari Männikkö.

Muut piirihallituksen jäsenet ovat: Markku Oikarinen (Kajaani), Jaana Ylisuutari (Oulu), Pirjo Sirviö (Oulu), Janne-Pekka Niemimäki (Oulu), Timo Suni (Kalajoki), Raiko Karvonen (Ylivieska), Heli Hietala (Taivalkoski), Anne-Mari Orava (Raahe), Asko Alasalmi (Siikalatva) ja Kerttu Mömmö (Kempele).

Varajäseniksi valittiin Jaakko Huuki (Oulu), Miia Ainasoja (Kuhmo) ja Pasi Perkiö (Muhos).

SDP:n Rönnholm vastaa kokoomuksen Orpolle: Politiikka on arvovalintoja – ja on hyvä että ne tulevat nyt esiin2.8.2020 10:32:48 EESTTiedote

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo julistautui haastattelussa (IL 2.8.) vastavoimaksi nykyiselle hallitukselle ja kertoi olevansa “totaalisen eri mieltä” harjoitetusta politiikasta. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm on tyytyväinen, että kokoomus sanoo tämän ääneen ja puolueiden erot tulevat vahvemmin esiin, sillä hallitus kuitenkin nauttii valtaosan suomalaisten suosiota. - Eilen astui voimaan jälleen yksi Marinin hallituksen päätöksistä, kun kokoaikainen subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus palautettiin kaikille lapsille ja ryhmäkokoja pienennettiin. Nyt peruttiin edellisen hallituksen päätös, joka rajasi lapsen oikeutta varhaiskasvatukseen, ei tuonut säästöjä ja vaaransi lasten yhdenvertaisuuden. Se valmisteltiin kokoomuslaisen opetusministerin johdolla. Joten kernaasti myönnän, että SDP:n ja tämän hallituksen linja on erilainen kuin kokoomuksen linja, sanoo Rönnholm ja jatkaa: - Toinen esimerkki on hoitajamitoitus. Vaikka kokoomus kuinka vastusti ja jarrutti, sitova hoitajami

SDP Keski-Suomi: Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä13.6.2020 16:08:04 EESTTiedote

Koronakriisin riepotellessa maailmaa korostuvat ihmisten arjessa nyt pienetkin teot. Se, että on työtä ja toimeentuloa jolla pärjää, palveluja jotka tarjoavat apua silloin kun kaivataan, ja sivistystä jolla turvataan tulevaisuus. Siksi nyt tarvitaan meidän kaikkien panosta siihen, että pidämme yhteiskunnan pyörimässä. Kriisin jälkihoito on pitkä prosessi, ja me Keski-Suomen sosialidemokraatit olemme sitoutuneet tekemään arvojemme mukaisia toimenpiteitä parhaamme mukaan, jotta tilanteesta selvitään. Ensi keväänä koittavat kuntavaalit, ja on tärkeää, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka ovat valmiita toimimaan vastuullisesti, oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti. Nyt tehtävät toimet kantavat hedelmää vuosien päästä tulevaisuuteen, siksi nyt jos koskaan on tärkeää rakentaa vahva pohja tämän päivän lapsille ja nuorille ja tukea heitä kasvussa, sekä panostaa osaamiseen ja työllistymismahdollisuuksiin sosiaalisesti kestävällä tavalla. Kun meidän lapsemme kasvavat vahvoiksi, on myös tuleva