SDP:n Oulun piirin kevätkokous: Ilmastotyö ja korkea työllisyysaste tuovat turvaa kriisien keskelle

SDP Oulun piirin Taivalkoskella pidetyn kevätkokouksen väki korostaa, että hallituksen on tässä tilanteessa toimittava vahvassa vuorovaikutusessa esimerkiksi pitkien välimatkojen alueiden kanssa.

Sanna Marinin hallitus on tehnyt päätöksiä uusista ilmastotoimista. Päätettyjen toimien avulla on tarkoitus saavuttaa hiilineutraali Suomi 2035. Oulun piirin sosialidemokraatit ovat tyytyväisiä hallituksen otteeseen ilmastoimien suhteen. Ukrainan sota korostaa ilmastopolitiikan merkitystä entisestään. ”Jokainen askel pois fossiilisista polttoaineista on askel pois Venäjä-riippuvuudesta”, sanoo piirin kevätkokouksessa puhunut SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm.

Ukrainan sota tarkoittaa osaltaan korkeampia hintoja. Hallitus on valmistelemassa mallia, jolla voidaan parhaiten ja oikeudenmukaisimmin tukea kuluttajia esimerkiksi öljyn ja polttoaineen hintojen noustessa voimakkaasti. EU:ssa keskustellaan myös energiakaton mahdollisuudesta. Oulun piirin sosialidemokraatit korostavat vuorovaikutteisen keskustelun merkitystä ratkaisuja etsittäessä.  Päätöksiä tehtäessä on kuunneltava pitkien matkojen alueilla asuvia ja lämmityskustannusten noususta kovasti kärsiviä. Oulun piirin sosialidemokraatit myös kannustavat työantajia ottamaan etätyömahdollisuudet mahdollisimman laajasti käyttöön.

Ihmisillä kaikissa ikäryhmissä on huoli toimeentulostaan. Toimeentulon ja kansalaisten turvallisuuden tunteen kannalta työllisyydellä on erityisen tärkeä ja suuri merkitys.  Oulun piirin sosialidemokraatit antavatkin suuret kiitokset Sanna Marinin hallitukselle, joka on saavuttamassa 75 % työllisyystavoitteensa työllisyysasteen ollessa nyt 74 %. Koronakriisin keskellä tämän mittaushistorian ennätyslukeman saavuttaminen on erityisen hieno saavutus.

Työllisyysasteen noususta huolimatta Oulun piirin sosialidemokraatit ovat edelleen huolissaan pitkäaikaistyöttömyydestä ja pitkäaikaistyöttömien määrän kasvusta. Pitkäaikaistyöttömille tarjottavaan tukeen, niin työllisyyspalveluiden kuin sosiaali- ja terveyspalveluidenkin osalta, on kiinnitettävä nyt erityisen suurta huomiota.

SDP:n Oulun piirin kevätpiirikokous kokoontui Taivalkoskella. SDP:n Oulun piiriin kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnat.

toiminnanjohtaja Sanna Husa
P. 050 5927 444
sanna.husa@sdp.fi

SDP stöder Finlands medlemskap i försvarsalliansen Nato14.5.2022 15:35:19 EEST | Tiedote