SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa.

- Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa.

- Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon viikon kuluessa. Tarvitaan tuhat uutta lääkäriä tai hoitajaa perusterveydenhoitoon ja 0,7 hoitajamitoitus turvaamaan laadukas vanhustenhoiva.

Paatero muistuttaa, että SDP haluaa, että sote-palvelut voidaan tulevaisuudessakin tuottaa julkisella vastuulla hyödyntäen yrityksiä ja kolmatta sektoria sekä kuntien tuottamia palveluja.

- Nyt on olennaista saada sote-uudistustyö nopeasti käyntiin, tehdä valmistelu niin, että osapuolet ovat siihen sitoutuneet ja niin, että nyt vihdoin saadaan aikaan sote, joka toteuttaa sille aikanaan asetetut tavoitteet.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.

SDP Helsinki: Joukkoliikenteen käyttö saatava selvään kasvuun26.2.2020 20:16:00 EETTiedote

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on jättänyt ryhmäaloitteen, jossa se esittää toimia joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi. Demarit haluavat, että HSL-kuntayhtymän rahoitusta muutetaan siten, että kunnat kattaisivat nykyistä suuremman osuuden joukkoliikenteen kustannuksista, mikä näkyisi käyttäjille edullisempina lippuina. HSL:n tulee panostaa edelleen nopeampiin ja tiheämpiin yhteyksiin joukkoliikenteen palvelujen parantamiseksi ja käyttäjämäärien lisäämiseksi. Kolmanneksi demarit ehdottavat maksuttomien jaksojen kokeiluja, joiden avulla voitaisiin selvittää, mikä merkitys lipun hinnalla on ihmisten kulkutapoihin.