SDP EDUSKUNTA

SDP:n Paula Werning iloitsee Itä-Suomen vahvasta tahtotilasta Itäradan suunnittelun rahoitukseen

Jaa

Kansanedustaja Paula Werning (sd) pitää hyvänä Väyläviraston selvitystä, jossa todetaan kiistatta parhaimmaksi vaihtoehdoksi uudeksi itäiseksi linjaukseksi Itärata, raideyhteys Porvoon kautta Kouvolaan.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

Väylävirasto julkaisi 28.5.2020 selvityksen itään suuntautuvan henkilöliikenteen nopeuttamisesta ja raideverkon palvelutason nostosta. Selvityksessä vertailtiin nykyisen rataverkon parantamista ja uusia ratakäytäviä Porvoon kautta Kouvolaan tai Porvoon ja Kotkan kautta Luumäelle. Väylävirasto on julkaissut myös aiemmin keväällä 2019 LVM:n tilaaman Itärata-selvityksen, jonka lopputulokset ja päätelmät olivat hyvin pitkälti samankaltaiset.

- Hallitusohjelmassa on linjattu kolmesta suuresta raidehankkeesta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset ("Suomirata"), Helsingistä länteen suuntautuva rata ("Turun tunnin juna") mukaan lukien Espoon kaupunkirata sekä Helsingistä itään suuntautuva rata, Werning sanoo.

Itäradan eteenpäin vieminen on hallitusohjelman linjausten mukaista toimintaa. Itärata parantaa ja nopeuttaa laajemmin itäisen Suomen yhteyksiä pääkaupunkiseudulle.

-  Huomion arvoinen seikka on myöskin se, että itärata on lähes kaksi kertaa kustannustehokkaampi verrattuna Kotkan ja Luumäen kautta kulkevaan linjaukseen, Werning muistuttaa.

LVM:n arvion mukaan suunnittelukustannukset Itäradan Porvoo-Kouvola -linjauksessa ovat noin 70 miljoonaa euroa, joka jakautuisi 51 % valtion 49 % kunnille ja muille osakkaille. Itäradan osalta kunnille ja muille julkisyhteisöille kohdistuva alustava rahoitus olisi tästä noin 34,3 miljoonaa euroa.

- Vahvasta tahtotilasta kertoo ehdottomasti se, että kaikki 11 itäradan kannalta merkittävää radanvarsikaupunkia on kiinnostuneita rahoittamaan itäradan suunnittelua. Tämä ei ole minkään yksittäisen Itä-Suomen kaupungin asia, vaan tässä jos missä vallitsee vahva yksimielisyys, toteaa Werning.

Seuraavaksi kunnat odottavat liikenne- ja viestintäministeriön kutsua neuvottelupöytään hankeyhtiön perustamisesta. Hankeyhtiön tehtävänä on ratayhteyden suunnittelu ja rahoitus rakentamisvalmiuteen asti. Suunnittelun arvioidaan kestävän kuudesta kymmeneen vuotta riippumatta siitä, kumpaa yhteyttä lopulta lähdetään suunnittelemaan.

- Itäradan vaikutusalueella asuu noin 930 000 asukasta eli noin joka kuudes suomalainen. Pääkaupunkiseutu mukaan lukien, vaikutusalueella on noin 2 miljoonaa asukasta eli enemmän kuin joka kolmas suomalainen. Itäratahanke on erittäin keskeinen koko Kaakkois- ja Itä-Suomen aluekehitykselle lähivuosikymmeninä. Kyseessä on aidosti lähes puolen Suomen yhteinen hanke, Werning painottaa.

Werningin mukaan parempi saavutettavuus ja lyhyemmät matka-ajat antaisivat uutta nostetta elinkeinoelämälle, mahdollistavat paikasta riippumattoman työn ja hillitsevät liikenteen päästöjä.

- Itäradan vaikutusalueella on paljon suurteollisuutta ja kansainvälisiä yhtiöitä, joille toimivat liikenneyhteydet ovat elintärkeitä. Junayhteydet itäisestä Suomesta ovat merkittävästi hitaampia ja palvelutasoltaan heikompia kuin läntisessä Suomessa. Nyt on Itä-Suomen ja itäradan aika, kiteyttää liikenne- ja viestintävaliokunnan Werning.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Mika Kari Lahden Jokimaan bussikoritehtaan alasajosta: Valtion nopeiden tukitoimien lisäksi tarvitaan havahtumista Päijät-Hämeen alueella käynnissä olevaan rakennemuutokseen22.9.2020 07:00:00 EESTTiedote

Kansanedustaja, Lahden kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Mika Kari pitää murheellisena Scanian tytäryhtiön ratkaisua lopettaa bussikorien tuotanto Lahden Jokimaalla. Eilen julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan SOE Busproduction Finland Oy:n toiminnan alasajo johtaisi ainakin 260 työntekijän irtisanomiseen.

SDP:n Salonen: Koronakriisin hoito vaatii määrätietoisia toimia: nyt on turvattava ihmisten hyvinvointi ja kasvun edellytykset18.9.2020 15:32:34 EESTTiedote

Oppositiopuolueet jättivät tänään yhteisen välikysymyksensä hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikasta. Välikysymyksessä arvostellaan hallitusta voimakkain sanankääntein tulevien vuosien velanotosta. Kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Kristiina Salonen muistuttaa, että hallitus ottaa velkaa lieventääkseen koronakriisin aiheuttamia taloudellisia vahinkoja muun muassa kunnille ja yrityksille. Näin on toimittu poikkeuksetta myös muualla Euroopassa, mikä kertoo velanoton välttämättömyydestä kriisissä. - Oppositio jättää tarkoitushakuisesti sanomatta, että lähes kaikki maailman valtiot ovat joutuneet ottamaan lisävelkaa raivatakseen tietä ulos kriisistä. Ei Suomikaan voi antaa massamittaisesti yritystensä ajautua konkurssiin ja kuntia välttämättömien palveluiden leikkausten kierteeseen. Esimerkiksi Saksa, joka on tunnettu budjettikuristaan, on elvyttänyt talouttaan tähän mennessä jo 218 miljardin velaksi otetun euron edestä. Lisäksi he suunnittelevat lisäävänsä vi

Piirainen: Tärkeimmille maakuntakentille lennot jatkuvat – kiitos ministeri Harakalle!17.9.2020 16:33:23 EESTTiedote

- Tämä on hyvä ja odotettu päätös, jolla selvitään yli sumean korona-ajan, toteaa SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen kun Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tänään alueiden lentoliikennettä selvittäneen työryhmän lopputuloksesta, jossa valtio ostaisi lentoliikennettä Kokkolan, Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän ja Kemin lentoasemille vuoden 2021 loppuun saakka.

SDP:n Heidi Viljanen tyytyväisenä asiakasmaksulain etenemisestä eduskuntaan17.9.2020 14:16:33 EESTTiedote

SDP:n kansanedustaja Heidi Viljanen iloitsee asiakasmaksulain uudistuksen etenemisestä eduskuntaan. Sanna Marinin hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti asiakasmaksulain uudistuksella lisätään terveyden tasa-arvoa laajentamalla maksuttomuutta ja kohtuullistamalla maksuja. -Uudistus on tärkeä, jotta jokainen ihminen saa tarvitsemansa hoidon tarpeeksi matalalla kynnyksellä. Olen erityisen iloinen, että uudistus koskee laajaa joukkoa palveluita ja maksuttomuutta painotetaan ehkäiseviin palveluihin. Helposti saatavilla olevilla, oikea-aikaisilla ehkäisevillä palveluilla voidaan parantaa ihmisen arkea ja samalla vähentää tulevaisuuden kasvavia sote-menoja, Viljanen kommentoi. Lakiluonnoksen mukaan maksuttomiksi tulisivat perusterveydenhuollon hoitajavastaanotot ja alaikäisten poliklinikkakäynnit. Lisäksi maksuttomuus laajenee muun muassa mielenterveyspalveluissa. Myös maksukattoon on tulossa laajennuksia. Maksukattoa kerryttäviin palveluihin tulee lakimuutoksen myötä lisäyksiä ja tulevaisuude

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme