SDP EDUSKUNTA

SDP:n Paula Werning: Uusi ajokorttilaki lisää nuorten turvallisuutta ja mahdollisuutta liikkua

Jaa
Kansanedustaja Paula Werning (sd.) on tyytyväinen, että liikenneministeri Timo Harakka on tarttunut nuorten kuljettajien turvallisuuden lisäämiseen ja mahdollisuuksiin liikkua. Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 5.5.2022.
Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea lisätä ja parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta. Viime kaudella ajokorttikoulutuksen vaatimuksia laskettiin, jotta ajokortin hintaa pystyttiin alentamaan.

- Uudistuksen myötä 17-vuotiaiden ikäpoikkeuslupien myöntämisperusteita höllennettiin. On tärkeää, että nuorten liikkumista helpotetaan opiskelun, työn ja harrastusten tarpeisiin. Tämän uudistuksen myötä on edelleen tarkoitus joustavoittaa ajokortin hankintaa, Werning toteaa.

Poikkeuslupien määrä kipusi räjähdysmäisesti kasvuun lakimuutoksen jälkeen. Lupia myönnettiin viime vuonna jo 14 000. Tarve olisi ollut suurempi, mutta enempää ei ehditty käsitellä.

- Hallitus esittääkin nyt, että nykyisestä lupamenettelystä luovutaan tarpeettomana, sillä lähes 95 prosenttia hakijoista saa jo luvan lain perusteella, Werning huomauttaa.

Jatkossa luvan saisi huoltajan suostumuksella. Vastavuoroisesti 17-vuotiaiden ajokorttiin esitetään rajoituksia, joilla parannetaan entisestään liikenneturvallisuutta.

- Tilastoita tarkasteltaessa on havaittavissa, että usein syynä ajokieltoon määräämiselle on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, joka 17-vuotailla uusilla B-ajokorttiluokan kuljettajien kohdalla ollut noin 40%. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että muutostarpeita nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuden parantamiseksi arvioidaan. Esimerkiksi kuljettaja joutuisi käyttämään nuoren kuljettajan merkkiä ajoneuvossa ja ajaminen olisi kiellettyä öisin. Ja jotta kuskin keskittyminen ei herpaantuisi, sallittaisiin kyytiin vain yksi matkustaja, Werning painottaa.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning muistuttaa myös, että samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, että ajolupaan oikeuttava opetusmäärä on riittävä niin teoria- kuin ajo-opetuksen suhteen.

- B-ajokortin riskientunnustuskoulutukseen sisällyttäisiin lisäksi simulaattorin sijaan pakollinen ajoharjoittelu, kunhan rata on käytettävissä 80 km:n säteellä. Tämä on tarpeellista, koska Suomessa kelit vaihtelevat usein ja nopeastikin. Ei ole sama ajaa kesällä, kuin liukkaalla talvikelillä. Teoriakokeen vilpistä napsahtaisi rangaistukseksi 6 kk:n osallistumiskielto. On hyvä, että ajokieltoon määrättyjen kuljettajien pakollinen lisäkoulutus laajennettaisiin koskemaan myös mopoja, mopoautoja ja traktoriluokkia. Nämä ovat myös riskitekijöitä liikenteessä.

Ajokorttilain uudistuksen seurantaan kiinnitetään jatkossa huomiota muiden kohtien osalta ja niihin palataan myöhemmin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Kymäläinen: Kiinteistöalalla pystyttävä paremmin selvittämään tosiasialliset edunsaajat – kyseessä on turvallisuuskysymys19.12.2025 12:05:07 EET | Tiedote

Kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd.) mukaan Suomen lainsäädäntö on jäänyt ajastaan jälkeen tosiasiallista edunsaajaa kiinteistöalalla koskevissa kysymyksissä. Kymäläinen kirittää hallitusta puuttumaan tähän epäkohtaan turvallisuuden vahvistamiseksi sekä rikollisuuden torjumiseksi muuttuneessa turvallisuusympäristössä.

SDP:n Eskelinen ja Kymäläinen: Hallitus vierittää liikennepolitiikan vaikeat ratkaisut seuraajalleen18.12.2025 14:08:49 EET | Tiedote

SDP:n kansanedustajat Seppo Eskelinen ja Suna Kymäläinen pitävät hyvänä, että kauan odotettu selonteko valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2026–2037 (Liikenne 12) on viivyttelystä huolimatta viimein annettu eduskunnalle. – Valitettavaa on kuitenkin, että Liikenne 12 -työn työkaluja ja painoarvoa on jo ehditty tällä kaudella rapauttaa, eikä suunnitelmaan sisältyvä rahoitusohjelma tarjoa ratkaisuja pitkän aikavälin ongelmiin, edustajat toteavat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye