SDP:n puoluevaltuusto hyväksyy Rinteen esityksen hallitusohjelmasta ja nimesi ministeriehdokkaansa

Sosialidemokraattisen puolueen puoluevaltuusto päätti tänään, että se hyväksyy hallituksen muodostaja Rinteen esityksen hallitusohjelmaksi ja lähtee hallitukseen.

Puoluevaltuusto päätti esittää tulevaksi pääministeriksi hallituksen muodostajaa, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinnettä, 56. Lisäksi puoluevaltuusto esittää valtioneuvoston jäseniksi seuraavia henkilöitä:

Eurooppaministeri: Tytti Tuppurainen, 43, kolmannen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Tuppurainen on toiminut suuren valiokunnan varapuheenjohtajana.

Kunta- ja omistajaohjausministeri: Sirpa Paatero, 54, viidennen vaalikauden kansanedustaja Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Paatero on toiminut aiemmin kehitysministerinä. Paatero on SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri: Ville Skinnari, 45, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Hämeen vaalipiiristä.

Perhe- ja peruspalveluministeri: Krista Kiuru, 44, neljännen kauden kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä. Kiuru on aiemmin toiminut asunto- ja viestintäministerinä, opetusministerinä sekä opetus- ja viestintäministerinä.

Liikenneministeri: Sanna Marin, 33, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Pirkanmaan vaalipiiristä.

Työministeri: Timo Harakka, 56, toisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Harakka on valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja.

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”

SDP siirtää viikonlopun Järjestöpäivät ja puoluevaltuuston myöhempään ajankohtaan12.3.2020 15:17:31 EETTiedote

SDP on tänään päättänyt siirtää puolueen Järjestöpäivät hallituksen suositusten perusteella myöhempään ajankohtaan. Hetki sitten julkaistun suosituksen mukaisesti suurien yleisötapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista olisi syytä välttää. SDP:n Järjestöpäivät olisi järjestetty tulevana viikonloppuna Vantaalla. Järjestöpäivät siirretään myöhempään ajankohtaan, jossa ei ole nykyisen kaltaista terveydellistä riskiä. SDP haluaa omalla toiminnallaan kaikin tavoin estää korona-viruksen leviämistä. Seuraamme myös jatkossa viranomaisten ohjeita ja tiedotusta tarkasti ja nojaamme kaikessa päätöksenteossa terveysviranomaisten suosituksiin. SDP:n puoluevaltuuston fyysinen kokous siirretään myös myöhempään ajankohtaan ja tutkitaan mahdollisuuksia käsitellä tarvittavat asiat sähköisesti. SDP peruuttaa myös kaikki pienemmät yleisötilaisuudet pääsiäisen yli ja järjestää vain välttämättömät sääntömääräiset kokoukset.

Muistutus: Kutsu medialle: SDP:n puoluevaltuuston kokous 14.3.2020 Vantaalla3.3.2020 14:10:35 EETKutsu

Hyvä median edustaja, Lämpimästi tervetuloa SDP:n puoluevaltuuston sääntömääräiseen kevätkokoukseen Vantaalle 14.3.2020. Kokous pidetään Scandic Helsinki Aviacongressin tiloissa (os. Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa). Ilmoittautuminen kokoukseen alkaa lauantaina klo 8.00. Kokouksen avaa klo 9.00 puoluevaltuuston puheenjohtaja, ministeri Sirpa Paatero. Poliittisen tilannekatsauksen kokouksen alussa pitää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kokous päättyy lounaaseen noin klo 12.00. Kokouksen jälkeen alkaa SDP:n Järjestöpäivät, jonne osallistuu arviolta noin 300 puolueen aktiivia. Pyydämme ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään torstaina 5.3.2020 klo 10.00. Ilmoittautumiset lomakkeen kautta.