SDP:n puoluevaltuusto hyväksyy Rinteen esityksen hallitusohjelmasta, puolueen pääministeriehdokkaaksi Sanna Marin

Sosialidemokraattisen puolueen puoluevaltuusto päätti tänään, että se hyväksyy hallitustunnustelija Rinteen esityksen hallitusohjelmaksi ja lähtee hallitukseen. Puoluevaltuusto nimesi pääministeriehdokkaansa sekä ehdokkaat valtioneuvoston jäseniksi.

Puoluevaltuusto päätti esittää tulevaksi pääministeriksi SDP:n ensimmäistä varapuheenjohtajaa Sanna Marinia, 34. Lisäksi puoluevaltuusto esittää valtioneuvoston jäseniksi seuraavia henkilöitä:

Eurooppa ja omistajaohjausministeri: Tytti Tuppurainen, 43, kolmannen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Tuppurainen on toiminut suuren valiokunnan varapuheenjohtajana.

Kuntaministeri: Sirpa Paatero, 55,viidennen vaalikauden kansanedustaja Kaakkois-Suomen vaalipiiristä. Paatero on toiminut aiemmin kehitysministerinä. Paatero on SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri: Ville Skinnari, 45, SDP:n varapuheenjohtaja ja toisen kauden kansanedustaja Hämeen vaalipiiristä.

Perhe- ja peruspalveluministeri: Krista Kiuru, 45, neljännen kauden kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä. Kiuru on aiemmin toiminut asunto- ja viestintäministerinä, opetusministerinä sekä opetus- ja viestintäministerinä.

Liikenne- ja viestintäministeri: Timo Harakka, 56, toisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Harakka on toiminut valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajana.

Työministeri: Tuula Haatainen 59, eduskunnan ensimmäinen varapuhemies ja 5. kauden kansanedustaja Helsingin vaalipiiristä. Hän on aiemmin toiminut opetusministerinä sekä sosiaali- ja terveysministerinä.

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat