SDP:n Rönnholm vaatii laajaa kansallista työhyvinvoinnin ohjelmaa

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm vaatii seuraavalta hallitukselta tekoja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Mielenterveyshäiriöt ovat jo suurin peruste jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.

- Tutkimustulokset lisääntyvistä mielenterveydenhäiriöistä ovat huolestuttavia. Työuupumuksesta on tullut viheliäs kansantauti, minkä lievästä muodosta kärsii peräti neljäsosa työikäisistä. Vakava ja pitkittynyt työuupumus voi johtaa unihäiriöihin, masennukseen, päihdekäyttöön ja pidempään työkyvyttömyyteen. Koko Suomessa voimakkaassa kasvussa ovat etenkin masennus- sekä ahdistuneisuushäiriöt. On selvää, että tätä kehitystä ei voi seurata sivusta. Esitän, että seuraavan hallituksen on valmisteltava laaja kansallinen työhyvinvoinnin edistämisen ohjelma, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

- Mielenterveyspalvelut tulisi olla kaikkien saatavilla. Työntekijöitä tulisi kannustaa ja auttaa oman kuormittumisensa tarkkailemisessa, ja terveydenhuollon henkilöstön osaamista tunnistaa työuupumuksen oireet tulisi kehittää. Mikäli haluamme suojella ihmisten jaksamista ja osaamisen kehittymistä, tulee seuraavalla hallituskaudella kiinnittää aivan uudella tavalla työelämän laatuun ja työhyvinvointiin. Hyvinvoivat työntekijät ovat myös työnantajan ehdoton etu, sanoo Rönnholm.

- En ole samaa mieltä Sipilän hallituksen kanssa siitä, että mekaaninen työajan pidennys lisäisi työelämän tuottavuutta. Sipilän hallituksen aloittaessa se heti tarttui EK:n esitykseen työajan pidentämiseksi. Väkisin runnottu kilpailukykysopimus toi jokaiselle suomalaiselle 24 tuntia lisää vuosityöaikaan. Mentiin täysin väärään suuntaan. Sipilä on mediassa jälkikäteen vieläpä harmitellut, ettei onnistunut lisäämään työtunteja enempää. Me SDP:ssä olemme huolissaan suomalaisten jaksamisesta. Tuottavuus nousee onnellisten ihmisten innosta ja luovuudesta, ei minuuttiruuvin kiristyksellä, päättää Rönnholm.

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.