SDP EDUSKUNTA

SDP:n valiokuntaryhmä esittää hylkäystä irtisanomislaille – Irtisanomisten helpottaminen ei lisää työllisyyttä

Jaa

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ryhmä Merja Mäkisalo-Ropponen, Ilmari Nurminen ja Tarja Filatov esittivät tänään irtisanomislain hylkäystä sekä lyhennystä työttömyysturvalain 90 päivän karenssiin ja vaativat koko työttömyysturvan saantiehtojen ja karenssien uudistamista, Vastalauseeseen yhtyivät myös vasemmiston Anna Kontula, vihreiden Heli Järvinen ja RKP:n Veronica Rehn-Kivi.

– Hallituksen esitys ei todistettavasti paranna työllisyyttä. Asiantuntijalausuntojen mukaan irtisanomisen helpottamisella ei ole merkittävää vaikutusta yritysten haluun tai kykyyn palkata uusia henkilöitä, sanovat kansanedustajat vastalauseessa.

– Laki on sekava ja epäselvä ja siksi se tuo epävarmuutta työmarkkinoille pitkäksi aikaa. Lain soveltamista joudutaan hakemaan oikeusistuinten ratkaisujen kautta ja tilanteen selkeytyminen voi viedä jopa 4-5 vuotta, sanoo vastalauseen ensimmäinen allekirjoittaja Mäkisalo-Ropponen.

– Lain vaikutusten arviointi on tehty puutteellisesti ja esimerkiksi sukupuolivaikutusten arviointi on tekemättä. Aloilla, joiden työehtosopimuksissa ei ole sovittu irtisanomissuojasta lain vaikutukset voivat olla epätasa-arvoiset. Nämä alat ovat usein naisvaltaisia aloja. Naisten työelämäaseman heikentäminen tuskin oli lain tarkoitus, perustelee Mäkisalo-Ropponen.

Edustajat esittävät myös karenssin lyhentämistä 60 päivään itse irtisanoutuvilla, saman pituiseksi kuin hallitus esitti niille, jotka työnantaja irtisanoo työsuhteen työntekijästä johtuvasta syystä.

– Jos työilmapiiri on huono ja painostava, on työntekijällä oltava oikeus lähteä samanlaisella karenssilla kuin henkilöstä johtuvalla perusteella. Jos työntekijä joutuu edellä mainituista syistä itse irtisanoutumaan, on karenssi kolmanneksen pidempi, Nurminen harmittelee epäoikeudenmukaista tilannetta.

Yritysten mukaan osaavan työvoiman saatavuus on paljon merkittävämpi rekrytointiongelma kuin irtisanomissuoja.

– Työllisyys vahvistuisi varmemmin panostamalla osaamiseen. Osaamispulaa voidaan helpottaa ammatillista työvoimapoliittista koulutusta lisäämällä ja täydennyskoulutusta vahvistamalla. Nuorille, tutkintoa vailla oleville aikuisille on tarjottava räätälöityä koulutusta. Lisäksi aikuiskoulutusjärjestelmän uudistaminen, siten että painotetaan puuttuvan osaamispalasen täydentämistä, ei koko uuden tutkinnon tarvetta. Myös tukijärjestelmää on yhtenäistettävä, sanoo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Filatov.

Yksi työhönmenon este on julkisten liikenneyhteyksien puute. Näitä parantamalla vaikutetaan työvoiman liikkuvuuteen.

– Parempia työllisyys keinoja ovat myös pienten työnantajien juridinen neuvontapalvelu rekrytointien onnistumiseksi, SDP:n työllistämissetelimalli, arvonlisäveron alarajan nosto 30 000 euroon ja 20 000 euron verovähennys ensimmäisen työntekijän palkkaamisesta, luettelee Filatov.

***

Koko vastalause liitteenä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

SDP EDUSKUNTA
SDP EDUSKUNTA

00102 Eduskunta

09 4321https://sdp.fi/fi/eduskunta/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Werning tyytyväinen Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisesta18.6.2019 13:37:29 EESTTiedote

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on tyytyväinen, että hallitus on huomioinut lisätalousarvioesityksessä Kouvola-Kotka-Hamina rataosuuden parantamisen. Hiljattain julkistetussa hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdistuvat panostukset nousivat selvästi esille. Kymenlaaksoon kohdistuu merkittävä raideinvestointeja jo heti hallituskauden alussa meille tärkeisiin hankkeisiin. - Tänään hallituksen ensimmäisessä lisätalousarvioinfossa tiedotettiin uusista liikenneinfran investoinneista, jotka lähtevät liikkeelle välittömästi. Kouvola - Kotka - Hamina rataosuuden parantaminen oli näissä investoinneissa mukana. Tämä tarkoittanee vihdoinkin puuttuvan kaksoisraiteen saamista. Tämä investointi on hyvin merkityksellinen, sillä Kotkan ja Kouvolan välinen ratayhteys on yksi Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä, Werning toteaa. Hamina - Kotkan sataman toiminnan kannalta toimiva rataosuus Kouvolaan on hyvin tärkeä. Kaksoisraiteen merkitystä ei voida vähätellä myöskään Kouvolan Rautatie- ja maa

SDP:n Väätäinen: Rinteen hallitukselta merkittävät panostukset myös Pohjois-Savoon18.6.2019 13:34:45 EESTTiedote

Rinteen hallitus esittää tänään julkistetussa vuoden 2019 2. lisätalousarviossa rahoitusta 55 miljoonaa euroa Ylivieska-Iisalmi ja Siilinjärvi-Ruokosuo rataosuuksien sähköistämiseen ja Iisalmen kolmioraiteen rakentamiseen. Radalla on runsaasti kaivosteollisuuden sekä kemian ja metsäteollisuuden tavaraliikennettä. Vuosittainen rahdin määrä radalla on ollut noin kaksi miljoonaa tonnia. Radan sähköistys lisää rautatieliikenteen kilpailukykyä Itä-Suomesta ja Kainuusta Pohjanlahden satamiin, tehostaa kuljetusketjuja ja parantaa alueen yritysten kilpailukykyä. Pohjois-Savon tarvitsee valtion panostusta elinvoiman vahvistamiseen ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kohti uusia tavoitteita.

SDP:n Ojala-Niemelä: Ajoksen sataman väylän syventäminen etenee18.6.2019 12:33:08 EESTTiedote

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) kiittää pääministeri Rinnettä ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinia tämän päiväisestä päätöksestä sitoutua Ajoksen sataman väylän syventämiseen. Asiasta löytyy pöytäkirjamerkintä tänään julkaistussa lisätalousarvioesityksessä. - On hienoa, että Rinteen hallitus turvaa Lapin kehittyvälle teollisuudelle kilpailukykyiset kuljetukset varmistamalla Kemin Ajoksen sataman tuloväylän syventämisen. Sataman syventäminen palvelee saumattomasti alueen suurteollisuutta, joka tuottaa lähes kymmenesosan Suomen vientituloista, Ojala-Niemelä iloitsee. - Tämä on merkittävä päätös koko Lapin teollisuuden työpaikoille ja yritysten toimintamahdollisuuksille. Päätös palvelee paitsi nykyistä teollisuutta niin myös tulevia biojalostusinvestointeja. Kahden vireillä olevan investoinnin edellytyksenä on väylän syventäminen nykyisestä 10 metristä 12 metriin, Ojala-Niemelä toteaa. - Kemin sataman rooli korostuu koko Lapin alueen teollisuuden vientisataman

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme