SDP:n valtuustoryhmä: Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden

Helsingin talousarvioneuvotteluissa on löydetty sopu valtuuston enemmistön kesken. Talousarviota on valmisteltu poikkeuksellisen vaativassa ja epävarmassa tilanteessa. Helsingin talous on kuitenkin kestävällä ja vakaalla pohjalla, ja siksi Helsinki pystyy kasvattamaan budjettiaan jopa talouskriisin keskellä. SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettisopuun.

”Helsingillä on myös koronan jälkeen hyvät mahdollisuudet palata vahvan kasvun tielle. Juuri tässä tilanteessa on viisasta satsata tärkeisiin investointeihin, koulujen korjauksiin ja joukkoliikennehankkeisiin. Ne antavat myös taloudelle tarvittavan piristysruiskeen ja toimivat elvyttävänä politiikkana, aivan kuten hallituskin on toiminut.” Heinäluoma toteaa.

Sdp:n valtuustoryhmä painotti neuvotteluissa sitä, että myös kriisitilanteessa huolehditaan kaikkein heikommassa asemassa olevista ja turvataan laadukkaat lähipalvelut. Sdp:n vaatimuksesta Helsingissä säilyy jatkossakin henkilöstön palkitsemisjärjestelmä. ”Pidimme neuvotteluissa kaupungin työntekijöiden puolta, nyt ei ole aika heikentää henkilöstön palkkoja.”

Koronakriisin seurauksena Helsingissäkin menot kasvavat, verotulot vähenevät ja työllisyysaste heikkenee. Heinäluoma pitää budjettiesitystä maltillisena ja talousnäkymät huomioivana. ”Olen tyytyväinen siihen, että valtuuston enemmistö oli valmis kantamaan vastuuta. Budjettiesitys turvaa palvelut, tulevaisuusinvestoinnit sekä kaupungin vakaan talouden.” Heinäluoma päättää.

Lisätiedot:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Maakohtainen veroraportointi etenee: ”Merkittävä edistysaskel”, ministerit iloitsevat25.2.2021 17:25:09 EETTiedote

EU:n kilpailukykyneuvosto käsitteli tänään epävirallisessa videokokouksessaan maakohtaista veroraportointia. Esitykselle saatiin vihdoin enemmistön tuki ja suurlähettiläiden Coreperin tehtyä muodollisen päätöksen neuvottelut EU-parlamentin kanssa voivat käynnistyä. – Kilpailukykyneuvoston linjaus on merkittävä edistysaskel läpinäkyvyyden lisäämisessä ja veronkierron kitkemisessä, jota Suomi ajoi EU-puheenjohtajuuskaudellaan, ministerineuvostossa Suomea edustava työministeri Tuula Haatainen iloitsee. – Veronkierto on merkittävä globaali ongelma, joka vääristää kilpailua ja rapauttaa hyvinvointivaltiota. Tarvitsemme lisää avoimuutta, jotta veronkiertoa voidaan tehokkaasti kitkeä. Komissio valmisteli ehdotuksensa maakohtaiseksi veroraportoinniksi, kun Panaman paperit ja Luxleaksinä tunnetut tiedot veronkierrosta tulivat julkisuuteen vuonna 2016. Oli korkea aika edistyä asiassa EU-tasolla, työministeri Haatainen linjaa. Maakohtainen raportointi eli CBCR (Country-by-country reporting) velvo

SDP Helsingin valtuustoryhmä: Tavoitteena menestyvä satama, kaupungin viihtyisyydestä tinkimättä3.2.2021 19:13:26 EETTiedote

Helsingin demarivaltuutetut pitävät hyvänä, että Eteläsatamasta poistuvat satamatoiminnot sekä rekkaliikenne. Näin ympäristöä saadaan laajemmin kaupunkilaisten käyttöön. Tämän mahdollistamiseksi SDP:n valtuustoryhmä pitää välttämättömänä, että Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitettäisiin Jätkäsaaren Länsisatamaan. Satamatoimintojen keskittäminen Jätkäsaareen edellyttää lisääntyvän liikenteen uudelleenjärjestämistä ja siksi kaupungin virkakunta on ehdottanut satamatunnelin rakentamista Länsisatamasta Länsiväylälle.

SDP Helsinki nimesi lisää kuntavaaliehdokkaita25.1.2021 19:20:23 EETTiedote

SDP Helsingin kuntavaaliehdokkaiden lista täydentyi 24.1.2021 11 uudella ehdokkaalla. Ehdokkaiksi nimettiin näyttelijä Marc Gassot (sit.), sosiaalityöntekijä Anne Herzig, myyjä Mari Laasio, start up -aktivisti ja toimittaja Sami Kuusela, raitiovaunukuljettaja Petri Lillqvist, sairaanhoitaja Riitta Majala, yrittäjä Elisabet Miheludaki, graafinen muotoilija Jaakko Mäkikylä, key account manager Sari Rennison, vuoropäällikkö Janne Toppar ja kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren.