SDP:n valtuustoryhmän tavoitteet Helsingin vuoden 2023 budjettiin: Arjen turvaa ja huolenpitoa

Pääkaupunkiin tarvitaan nyt turvaa ja vakautta. Ihmisten arjessa on tällä hetkellä paljon epävakautta, arjessa selviämisen haasteita ja huolta tulevasta.

Putinin käynnistämä sota Ukrainassa ja sen seurannaisvaikutukset aiheuttavat epävakautta koko Eurooppaan. Suomalaisten elinkustannukset ovat sodan seurauksena ennennäkemättömässä nousussa. Pääkaupungissa, jossa elämisen kustannukset ovat jo ennestään kovat, on pieni- ja keskituloisilla ihmisillä entistä vaikeampi tulla toimeen arjessaan. Samaan aikaan palkanmaksun ongelmat jatkuvat Helsingissä ja ovat aiheuttaneet kaupungille merkittävää mainehaittaa.

Tässä hetkessä tarvitaan toimia, joilla varmistetaan tärkeiden julkisten palveluiden toiminta ja luodaan turvaa ja vakautta helsinkiläisten arkeen.

Helsingin talous on vakaalla pohjalla ja kaupungin taloutta on hoidettu vuosien ajan vastuullisesti. Kaupunki on kantanut leveiden hartioidensa avulla vastuuta ensin koronakriisin hoidosta ja saanut siihen myös merkittävässä määrin tukea valtion suunnalta. Nyt Helsingin on kannettava vastuuta poikkeuksellisen talven yli kulkemisesta ja varmistettava, että niin julkiset palvelut, päiväkodit, koulut kuin myös tärkeät tukipalvelut ruokatuotannosta lumen auraukseen toimivat.

Nyt ei ole aika leikata koulutuksesta tai terveydestä. Tarvitsemme turvalliset julkiset palvelut ja huolenpitoa helsinkiläisistä; niin lapsista, nuorista kuin myös ikäihmisistä.

Helsingin palkanmaksun ongelmat ovat hankaloittaneet tuhansien kaupungin työntekijöiden pärjäämistä arjessa ja sotku on heikentänyt merkittävällä tavalla Helsingin kaupungin mainetta työnantajana.

Palkan maksaminen ajoissa on työnantajan yksi keskeisimpiä velvollisuuksia. Yli puoli vuotta jatkuneet ongelmat palkanmaksussa ja ongelmien toistuva vähättely kertovat huonoa kieltä niin pormestarista kuin myös kaupungin johtavista virkamiehistä. Kaikki merkit viittaavat siihen, ettei tilanne ole ollut johdon hallinnassa. Nyt kaikki energia ja fokus tulisi laittaa palkanmaksun ongelmien kuntoon laittamiseen ja työntekijöiden luottamuksen palauttamiseen.

SDP:n tavoitteena vuoden 2023 budjetissa on, että

• koulutuksen säästötoimenpiteet perutaan
  • tärkeiden julkisten palvelujen käyttötaloustarpeet turvataan niin kasvatuksen ja koulutuksen kuin myös kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan saralla
  • eriytymiskehitystä torjutaan myönteisen erityiskohtelun tarveperustaista rahoitusta korottamalla ja laajentamalla rahoitus koskemaan myös kulttuuri- ja liikuntapalveluja
  • terveyskeskusjonoja puretaan tehostetusti
  • tärkeät investoinnit joukkoliikenteeseen toteutetaan suunnitellussa aikataulussa, kuten Malmin raitiotien rakentaminen ja metroasemien perusparannushankkeet Herttoniemessä ja Itäkeskuksessa
  • työntekijöiden luottamusta lähdetään palauttamaan vakiinnuttamalla liikunta- ja virkistyssetelin sekä työsuhdematkalipun myöntämisen avulla
  • kaupunki toteuttaa tuntuvan palkkaohjelman, joka kohdennetaan erityisesti pienipalkkaisiin työntekijäryhmiin
  • liikelaitosten ulkoistuksia ei toteuteta, vaan Palvelukeskusliikelaitoksen osalta toteutetaan ruokatehdasinvestointi, joka mahdollista oman ruoantuotannon jatkamisen moderneissa tiloissa
  • lyhytnäköisiä tontin myyntejä ei toteuta
  • Helsingissä panostetaan tavoitteellisesti työllisyyspolitiikkaan ja tavoitellaan työmarkkinatuen kuntaosuuden (70 milj. €) laskua valtuustokauden aikana

Vaikeina aikoina julkisen sektorin on toimittava vastuullisesti ja varmistettava, että kaupungin työntekijät voivat keskittyä hoitamaan työtään ja helsinkiläiset voivat luottaa, että julkiset palvelut toimivat.

Eveliina Heinäluoma
valtuustoryhmän puheenjohtaja
eveliina.heinaluoma@gmail.com

SDP:n Matias Mäkynen: Palkalla on tultava toimeen30.11.2022 16:59:31 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan kulunut viikko on tuonut hyvin esille, että työntekijöiden oikeudet tarvitsevat edelleen puolustajansa. - Etlan toimitusjohtaja totesi tänään, että palkalla ei tarvitse tulla toimeen, vaan liian pieniä palkkoja voidaan täydentää sosiaaliturvalla. Kokoomuksen riveistä on puolustettu tätä ajatusta, vaikka juuri eilen kokoomus itse esitti valtavia leikkauksia nimenomaan sosiaaliturvaan. Tässä on iso ristiriita, joka herättää huolta. Mäkysen mukaan vaikuttaa siltä, että ensi kevään eduskuntavaaleissa kokoomuksella on tarjota työntekijöille vain kylmää kättä. - Jos kokoomuksen viesti suomalaisille on, että kaikki kynnelle kykenevät pitää saada mukaan työelämään, mutta palkan ei tarvitse riittää elämiseen, on pakko kysyä, unohtaako puolue kokonaan tavallisen ihmisen? Vai haluaako puolue Suomeenkin työmarkkinat, jossa ihmiset joutuvat tekemään useita töitä yhtä aikaa pystyäkseen elättämään itsensä? Mäkynen muistuttaa, että myös SD

SI:n varapuheenjohtajaksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm ja kunniapuheenjohtajaksi Eero Heinäluoma27.11.2022 11:50:20 EET | Tiedote

Sosialistinen Internationaali (SI) kokoontui sääntömääräiseen kongressiinsa Madridissa 25.–27.11.2022. Kokousta isännöi Espanjan Sosialistipuolue PSOE ja sen puheenjohtaja, Espanjan pääministeri Pedro Sánchez. Kokouksen teema oli ”Tulevaisuus tarvitsee sosialidemokratiaa”. Madridissa SI:ssa tapahtui sukupolvenvaihdos ja Sosialistiselle Internationaalille (SI) valittiin uusi johto. SI:n puheenjohtajaksi valittiin Espanjan Pedro Sánchez (50) ja pääsihteeriksi Ghanan Benedicta Lasi (35). Benedicta Lasi on ensimmäinen nainen ja afrikkalaista jäsenpuoluetta edustava SI:n pääsihteeri. SI:n varapuheenjohtajistoon valittiin SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. SI:n johdon jättävä Eero Heinäluoma valittiin yhdeksi SI:n kunniapuheenjohtajista. Kokouksen keskustelun pääteemat olivat ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, oikeudenmukainen talous, tasa-arvo ja työntekijöiden oikeudet sekä rauha ja aseidenriisunta. Kokouksessa oli 60 puolueesta yli 450 delegaattia kaikilta mantereilta.

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Nyt ei ole perusturvan murentamisen aika25.11.2022 14:31:55 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm on huolissaan pyrkimyksistä heikentää sosiaaliturvaa ja työntekijöiden oikeuksia. - Huomaa, että eduskuntavaalit lähestyvät, kun kokoomus ja Suomen Yrittäjät alkavat taas puhua yhdellä suulla siitä, miten työllisyyden kasvun suurimpia esteitä ovat sohvalla viihtyvät työttömät ja työntekijät, jotka haluavat pitää kiinni oikeuksistaan. Yksi näiden tahojen keskeisistä vaatimuksista on paikallisen sopimisen lisääminen. Malm huomauttaa, että paikallisesti voi sopia nytkin, jos tahtoa vain on. Nyt kuulluissa ulostuloissa ei ole kuitenkaan kyse aidosta sopimisesta, vaan halusta lisätä työnantajan määräysoikeutta. - Pitää muistaa, että lait ja työehtosopimukset on tehty siksi, että työntekijä on aina heikommassa asemassa. Niin kauan kuin työmarkkinoilla on koijareita, alipalkkausta ja hyväksikäyttöä, ei tätä rakennelmaa voida SDP:n mielestä purkaa. Malm tuomitsee myös kokoomuksen ja Suomen Yrittäjien pyrkimykset lyhentää ansiosidonnaista tyött

SDP:n Antton Rönnholm: Jatkuvan oppimisen järjestelmää on kehitettävä20.11.2022 13:54:25 EET | Tiedote

Jatkuvan oppimisen järjestelmää on kehitettävä, jotta pystymme nostamaan Suomen työllisyysasteen riittävän korkealle ja takaamaan jokaiselle oikeuden oman osaamisen kehittämiseen läpi työuran, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. - Osaavan työvoiman puute on noussut keskeiseksi kasvun esteeksi Suomessa. Ongelma ei ratkea vain työperäisellä maahanmuutolla tai nuorten koulutustasoa nostamalla, vaan myös työikäisten osaamistasoa on nostettava. Tässä jatkuva oppiminen ja aikuiskoulutus ovat keskeisessä roolissa. Jatkuva oppiminen ja työuran aikaisen osaamisen kehittäminen eivät tällä hetkellä toimi niin tehokkaasti kuin pitäisi. Nykyiseen järjestelmään liittyy paljon haasteita. Rönnholmin mukaan jatkuvalle oppimiselle tulisi luoda selkeä lainsäädäntö- ja rahoitusjärjestelmä, mikä antaa raamit kehittämiselle. Lainsäädännössä tulisi määrittää työikäiselle soveltuvat koulutukset, mahdollisuudet opintojen aikaiseen toimeentuloon sekä jatkuvan oppimisen rahoittaminen eri koulutusasteilla