SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnari: Keski-Suomi iskussa kriisin jälkeen

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnari puhui SDP:n Keski-Suomen piirin piirikokouksessa lauantaina 13.6. korostaen kuntien ja alueiden merkitystä jälleenrakennuksessa kriisin jälkeen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

-Valtion lisäksi myös kunnat ja maakunnat ovat keskeisessä roolissa, miten kriisistä noustaan. Tätä työtä valtio tekee tiiviissä yhteistyössä kuntien ja alueiden kanssa, painotti Skinnari.

Tästä syystä Skinnari vierailee Jyväskylässä maanantaina 22.6

-Luomme yhdessä tiekarttaa niille toimenpiteille, joiden kautta Keski-Suomi ja Jyväskylä ovat iskussa kriisin jälkeen. Tarvitaan uudenlaista aluepolitiikkaa, ja SDP:n on pääministeripuolueena johdettava työtä, jossa aluepolitiikkaa tehdään yli perinteisten maakuntarajojen. Tästä syntyy kotimaista kasvua ja uudenlaista yhteistyötä, työpaikkoja ja hyvinvointia, Skinnari korostaa.

Skinnarin mukaan hallitusohjelman kirjauksista tullaan pitämään kiinni. Hän vaatiikin MAL-sopimuksiin – maankäyttöön, asumiseen, liikenteeseen – riittäviä resursseja. Myös teollisuuden toimintaedellytysten turvaaminen on jälleenrakennuksen keskeinen elementti.

-Tämä on ehdoton prioriteettini. Tarvitaan uusia avauksia UPM:n ikävien uutisten jälkeen, Skinnari toteaa.

Skinnari nosti puheessaan esiin lisäksi järjestöjen tilanteen, mistä ministeri on saanut viestejä myös Keski-Suomen osalta. Skinnarin mukaan järjestöt ovat suomalaisen palvelutuotannon selkäranka, kun kyseessä on heikoimmassa asemassa olevien palvelut, kuten sosiaalipalvelut tai työttömien palvelut.

-Nyt on tärkeää pitää ihmiset osallisena ja työkykyisenä tulevat vuodet, ja siinä järjestöillä on suuri rooli. Hallitus on vastikään antanut eduskunnalle lain kustannustuesta koronatilanteeseen, ja tätä tukea voivat hakea myös järjestöt.

Skinnari muistutti myös hallituksen mittavasta panostuksesta lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lisätalousarviossa hallitus on ehdottanut rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmaan siten, että kuntien valtionosuudella tuettaisiin lapsia, nuoria ja perheitä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa yli 110 miljoonalla eurolla.

-Päättäjillä on erityisen suuri velvollisuus pitää huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Haluamme osoittaa lisää varoja perheiden matalan kynnyksen palveluihin sekä lasten ja perheiden sosiaalipalveluihin sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin, Skinnari toteaa.

SDP Keski-Suomen julkilausuma "Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä" löytyy täältä.

Yhteydenotot:

Kirsi Airio
erityisavustaja

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP Keski-Suomi: Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä13.6.2020 16:08:04 EESTTiedote

Koronakriisin riepotellessa maailmaa korostuvat ihmisten arjessa nyt pienetkin teot. Se, että on työtä ja toimeentuloa jolla pärjää, palveluja jotka tarjoavat apua silloin kun kaivataan, ja sivistystä jolla turvataan tulevaisuus. Siksi nyt tarvitaan meidän kaikkien panosta siihen, että pidämme yhteiskunnan pyörimässä. Kriisin jälkihoito on pitkä prosessi, ja me Keski-Suomen sosialidemokraatit olemme sitoutuneet tekemään arvojemme mukaisia toimenpiteitä parhaamme mukaan, jotta tilanteesta selvitään. Ensi keväänä koittavat kuntavaalit, ja on tärkeää, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka ovat valmiita toimimaan vastuullisesti, oikeudenmukaisesti ja inhimillisesti. Nyt tehtävät toimet kantavat hedelmää vuosien päästä tulevaisuuteen, siksi nyt jos koskaan on tärkeää rakentaa vahva pohja tämän päivän lapsille ja nuorille ja tukea heitä kasvussa, sekä panostaa osaamiseen ja työllistymismahdollisuuksiin sosiaalisesti kestävällä tavalla. Kun meidän lapsemme kasvavat vahvoiksi, on myös tuleva

SDP Helsinki: Heinäluoma: Terveysasemien ulkoistaminen koronakriisin keskellä on virhe11.6.2020 10:31:41 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti eilen keskiviikkona 10.6. äänestyksen jälkeen viedä eteenpäin kaupungin terveysasemien ulkoistuskokeilua. Sosialidemokraatit esittivät ulkoistuskokeilun hylkäämistä, mutta esitys kaatui äänestyksessä kokoomuksen ja vihreiden valtuutettujen äänestäessä ulkoistuskokeilun puolesta. Kokeilu tarkoittaa kahden terveysaseman, Kannelmäen ja Keskustan terveysasemien siirtämistä ulkoistuksen kautta neljäksi vuodeksi yksityisten sosiaali- ja terveysyritysten pyöritettäväksi. Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma sanoo olevansa erittäin pettynyt kaupunginvaltuuston päätökseen. - Koronakriisin myötä koko maassa on edelleen voimassa poikkeustila ja Suomen kaikista koronatartunnoista on pahimmillaan 40 % ollut Helsingistä. Tästä huolimatta kriisin keskellä kokoomus ja vihreät vievät eteenpäin Helsingissä merkittävää poliittista sote-ratkaisua. Terveysasemien ulkoistusprojekti vie resursseja ja huomiota kriittiseltä kriisityöltä. Ny

SDP:n historiahanke etenee – puolueen historian jatkoa kirjoittamaan dosentti Matti Hannikainen4.6.2020 10:01:35 EESTTiedote

SDP:n puoluehallitus on aiemmin keväällä perustanut puolueelle historiahankkeen ja asettanut historiatoimikunnan. Hankkeen puheenjohtajaksi nimitettiin Erkki Liikanen. Historiatoimikunnan esityksestä puoluehallitus päätti nyt myöntää aloitusvarat SDP:n historiaa käsittelevän teossarjan 4. ja 5. osan eteenpäin viemiseen. SDP:n historian 4. osa käsittelee vuosia 1952-1957 ja se ilmestyy vuonna 2021. Historiasarjan 4. osan kirjoittaja on VTT Mikko Majander. Historiasarjan 5. osan päätettiin käsittelevän vuosia 1957–1977. Sen kirjoittajaksi on valittu dosentti, VTT Matti Hannikainen. Hän aloittaa työnsä vuoden 2021 alussa. Historiateos julkaistaan puolueen 125–vuotisjuhlavuonna 2024. Hankkeeseen kuuluu myös optio 6. osasta vuodesta 1977 eteenpäin, ja päätös siitä tehdään myöhemmin. - Olen erittäin iloinen, että hanke on pitkän työn tuloksena saatu vihdoin käyntiin. SDP:n historiankirjoitus on osa Suomen historiaa ja projekti tuo varmasti uutta tietoa hyvinvointivaltion rakennustyöstä, sano

Apulaispormestari Razmyar: Museopäätös osoittaa rohkeutta katsoa tulevaan2.6.2020 20:54:23 EESTTiedote

Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar iloitsee hallituksen päätöksestä lähteä edistämään uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota. ”On hienoa, että maan hallitus päättää osana koronan jälkeistä elvytystä satsata kulttuuriin. Suomalainen arkkitehtuuri ja design tunnetaan maailmalla, mutta Suomessa niillä ei ole vielä arvoistansa lippulaivamuseota. Nyt sellainen on viimein tulossa pitkän odotuksen jälkeen.”