SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnari: Keski-Suomi iskussa kriisin jälkeen

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnari puhui SDP:n Keski-Suomen piirin piirikokouksessa lauantaina 13.6. korostaen kuntien ja alueiden merkitystä jälleenrakennuksessa kriisin jälkeen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

-Valtion lisäksi myös kunnat ja maakunnat ovat keskeisessä roolissa, miten kriisistä noustaan. Tätä työtä valtio tekee tiiviissä yhteistyössä kuntien ja alueiden kanssa, painotti Skinnari.

Tästä syystä Skinnari vierailee Jyväskylässä maanantaina 22.6

-Luomme yhdessä tiekarttaa niille toimenpiteille, joiden kautta Keski-Suomi ja Jyväskylä ovat iskussa kriisin jälkeen. Tarvitaan uudenlaista aluepolitiikkaa, ja SDP:n on pääministeripuolueena johdettava työtä, jossa aluepolitiikkaa tehdään yli perinteisten maakuntarajojen. Tästä syntyy kotimaista kasvua ja uudenlaista yhteistyötä, työpaikkoja ja hyvinvointia, Skinnari korostaa.

Skinnarin mukaan hallitusohjelman kirjauksista tullaan pitämään kiinni. Hän vaatiikin MAL-sopimuksiin – maankäyttöön, asumiseen, liikenteeseen – riittäviä resursseja. Myös teollisuuden toimintaedellytysten turvaaminen on jälleenrakennuksen keskeinen elementti.

-Tämä on ehdoton prioriteettini. Tarvitaan uusia avauksia UPM:n ikävien uutisten jälkeen, Skinnari toteaa.

Skinnari nosti puheessaan esiin lisäksi järjestöjen tilanteen, mistä ministeri on saanut viestejä myös Keski-Suomen osalta. Skinnarin mukaan järjestöt ovat suomalaisen palvelutuotannon selkäranka, kun kyseessä on heikoimmassa asemassa olevien palvelut, kuten sosiaalipalvelut tai työttömien palvelut.

-Nyt on tärkeää pitää ihmiset osallisena ja työkykyisenä tulevat vuodet, ja siinä järjestöillä on suuri rooli. Hallitus on vastikään antanut eduskunnalle lain kustannustuesta koronatilanteeseen, ja tätä tukea voivat hakea myös järjestöt.

Skinnari muistutti myös hallituksen mittavasta panostuksesta lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lisätalousarviossa hallitus on ehdottanut rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmaan siten, että kuntien valtionosuudella tuettaisiin lapsia, nuoria ja perheitä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa yli 110 miljoonalla eurolla.

-Päättäjillä on erityisen suuri velvollisuus pitää huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Haluamme osoittaa lisää varoja perheiden matalan kynnyksen palveluihin sekä lasten ja perheiden sosiaalipalveluihin sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin, Skinnari toteaa.

SDP Keski-Suomen julkilausuma "Kuntapäättäjiltä vaaditaan nyt vastuullisuutta ja inhimillisyyttä" löytyy täältä.

Yhteydenotot:

Kirsi Airio
erityisavustaja

Kuva: Jukka-Pekka Flander

Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä23.9.2020 18:50:52 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn

Sanna Marinin linjapuhe SDP:n puoluekokouksessa 24.8.202024.8.2020 14:16:03 EESTTiedote

SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin linjapuhe Tampere 24.8.2020 Embargo kunnes puhe pidetty Muutokset puhuttaessa mahdollisia -- Meillä on yhteinen vastuu planeetastamme, kestävästä kehityksestä, yhteiskuntiemme kehittämisestä ja toisistamme. Toimimme yhdessä paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi. Pystymme yhdessä toisiimme luottaen, demokratian keinoin ja rauhanomaisesti muuttamaan maailmaa. Kykenemme tekemään harkittuja valintoja ja vaikuttamaan elinympäristöömme. Sosialidemokraatit ovat osa kansainvälistä työväenliikettä. Olemme heikommassa asemassa olevien puolella ja pyrimme eriarvoisuuden ja osattomuuden poistamiseen. Haluamme luoda tulevaisuutta sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen varaan. Rakennamme rauhaa kansainvälisen yhteistyön keinoin ja pyrimme vahvistamaan demokratiaa ja oikeusvaltiota muiden samaa tavoittelevien kanssa. Kestävässä rauhan maailmassa ei turvauduta voimankäyttöön, vaan sopimuksiin ja yhteistyöhön. Tavoittelemme yhteiskuntaa, j