SDP:n varapuheenjohtaja Skinnari Hämeenlinnassa: Suomen energia- ja ilmastostrategia on päivitettävä nyt eikä tulevaisuudessa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Ville Skinnari haluaa, että Suomen energia- ja ilmastostrategia päivitetään vastamaan kansainvälisen ilmastopaneelin esille tuomiin faktoihin ja haasteisiin.

- Talousvaliokunnan tämän viikon asiantuntijakuuleminen osoitti, että tämä työ tulisi aloittaa nyt eikä vasta seuraavan hallituksen toimesta. Toivon, että valtioneuvosto ottaa ilmastonmuutoksen ja ilmastopaneelin viestin vakavasti ja ryhtyy päivittämään välittömästi niitä osioita, jotka tarvitsevat päivitystä.

Skinnari muistuttaa, että talousvaliokunta painotti mietinnössään jo vuonna 2017, että nykyiset tavoitteet eivät välttämättä riitä, vaan niitä pitää tarkistaa. Skinnari puhui tänään Hämeenlinnassa SDP:n toritapahtumassa.

- Nyt olemme saaneet ilmastopaneelin raportista uusia faktoja. Meidän tulee päivittää strategia sen mukaiseksi. Talousvaliokunta korosti jo puolitoista vuotta sitten mietinnössään, että pohjoismainen ja Itämeren yhteistyö tarjoavat Suomelle tilaisuuden toimia ilmasto- ja energiapolitiikan suunnannäyttäjänä. Valiokunta totesi myös, että Suomen on perusteltua olla biotalouden ja bioenergian käytön ja edistämisen eturintamassa, mutta tätä ei pidä nähdä vastakkaisena muille jo nähtävissä oleville globaaleille energiapolitiikan kehitystrendeille.

Skinnarin mukaan Suomen EU-puheenjohtajuus syyskaudella 2019 mahdollistaa Suomelle kokoaan huomattavasti suuremman roolin todellisena eurooppalaisena ja kansainvälisenä tienäyttäjänä.

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.