SDP:n varapuheenjohtaja Skinnari Hämeenlinnassa: Suomen energia- ja ilmastostrategia on päivitettävä nyt eikä tulevaisuudessa

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Ville Skinnari haluaa, että Suomen energia- ja ilmastostrategia päivitetään vastamaan kansainvälisen ilmastopaneelin esille tuomiin faktoihin ja haasteisiin.

- Talousvaliokunnan tämän viikon asiantuntijakuuleminen osoitti, että tämä työ tulisi aloittaa nyt eikä vasta seuraavan hallituksen toimesta. Toivon, että valtioneuvosto ottaa ilmastonmuutoksen ja ilmastopaneelin viestin vakavasti ja ryhtyy päivittämään välittömästi niitä osioita, jotka tarvitsevat päivitystä.

Skinnari muistuttaa, että talousvaliokunta painotti mietinnössään jo vuonna 2017, että nykyiset tavoitteet eivät välttämättä riitä, vaan niitä pitää tarkistaa. Skinnari puhui tänään Hämeenlinnassa SDP:n toritapahtumassa.

- Nyt olemme saaneet ilmastopaneelin raportista uusia faktoja. Meidän tulee päivittää strategia sen mukaiseksi. Talousvaliokunta korosti jo puolitoista vuotta sitten mietinnössään, että pohjoismainen ja Itämeren yhteistyö tarjoavat Suomelle tilaisuuden toimia ilmasto- ja energiapolitiikan suunnannäyttäjänä. Valiokunta totesi myös, että Suomen on perusteltua olla biotalouden ja bioenergian käytön ja edistämisen eturintamassa, mutta tätä ei pidä nähdä vastakkaisena muille jo nähtävissä oleville globaaleille energiapolitiikan kehitystrendeille.

Skinnarin mukaan Suomen EU-puheenjohtajuus syyskaudella 2019 mahdollistaa Suomelle kokoaan huomattavasti suuremman roolin todellisena eurooppalaisena ja kansainvälisenä tienäyttäjänä.

SDP:n Marin: Sipilä elää omassa todellisuudessaan24.11.2018 15:12Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin sanoo, että keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä elää omassa todellisuudessaan, jossa syytellään muita siitä, mitä on itse tehty. Marinin mukaan Sipilän puoluevaltuustopuheessa mainitsemat asiat olivat täydellinen esimerkki ja varoitus juuri Sipilän hallituksen politiikasta. – Sipilä varoittelee populistisista ja valheellisista vaalilupauksista. Totuus on se, että Sipilä varoittelee äänestäjiä Keskustan ja nykyisen oikeistohallituksen tavasta toimia. Ennen vaaleja luvataan, että koulutuksesta ei leikata. Vaalien jälkeen koulutuksesta on leikattu miljardi. Ja nyt, kun vaalit lähestyvät, Keskustan puheenjohtaja kuvittelee, että suomalaiset olisivat unohtaneet kaiken tällä vaalikaudella tehdyn epäoikeudenmukaisen politiikan ja petetyt vaalilupaukset. Missä rinnakkaistodellisuudessa Sipilä oikein elää? – Jonkun pitäisi herättää Sipilä siihen todellisuuteen, missä ihmiset tällä hetkellä elävät. Suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä Sipil

Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava24.11.2018 10:46Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista. Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata. – Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille. Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hiem