SEA LIFEn nelisilmäpienokaiset muuttivat Unkariin

Helmikuussa 2018 SEA LIFEssa syntyneiden nelisilmäpoikasten matka kohti uutta kotia, Unkaria ja Budapestin eläintarhaa, alkoi eilen, tiistaina. Budapestin eläintarhassa pienokaiset pääsevät aloittamaan uuden elämänsä vieraalla maalla. SEA LIFEn näyttelyyn jää asustelemaan poikasten vanhemmat sekä niiden muita sisaruksia.

Nelisilmiä – vai illuusiota?

Nelisilmäinen tämä hauskannäköinen laji ei sentään ole, vaan nimi juontaa juurensa lajin kahtia jakautuneista pupilleista, joiden avulla kala näkee veden ylä- ja alapuolelle. Tämä matalassa ja lämpimässä vedessä viihtyvä laji poikkeaa useista kalalajeista, sillä nelisilmät synnyttävät eläviä, noin 4 cm mittaisia poikasia. Poikasia voi syntyä kerrallaan jopa kymmenen. Akvaariolajina nelisilmä on haasteellinen vaativuutensa takia. Nelisilmä on haluttu, mutta melko harvinainen laji akvaarioissa. Viihtyäkseen akvaariossa laji tarvitsee suuren altaan ja tehokkaan suodatuksen.

Nelisilmien raskautta voi olla haasteellista todeta. SEA LIFEn tarkkasilmäiset akvaristit onnistuivat huomaamaan raskauden ajoissa ja poimimaan emon karanteeniin, jossa poikaset syntyivät noin kolmen kuukauden raskausajan jälkeen. Poikasten vanhemmat ovat saapuneet SEA LIFEen Saksasta, Wilhelm Zoosta vuonna 2015. Varsin kansainvälinen perhe siis kyseessä!

SEA LIFE toivottaa hyvää matkaa ja onnellista elämää näille reippaille nelisilmäpienokaisille!

Lisätietoja antavat:
Intendentti Markus Dernjatin