Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Seinäjoen liikenneturvallisuussuunnitelman päivittämistyö etenee

Jaa

Seinäjoen kaupungin liikenneturvallisuusongelmia on kartoitettu Seinäjoen liikenneturvallisuussuunnitelman päivittämistä varten. Kokonaisuudessaan liikenneturvallisuuden taso Seinäjoella nähdään positiivisena mutta haasteitakin tiedostetaan. Syksyn aikana on käyty läpi muun muassa kyselyiden ja onnettomuusanalyysien perusteella löydetyt pahimmat vaaranpaikat, joihin ehdotetaan monipuolisia toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet, Seinäjoki.
Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet, Seinäjoki.

Asukaslukuun suhteutettuna Seinäjoella on tapahtunut vuosien 2015-2019 aikana onnettomuuksia vähemmän kuin Suomessa keskimäärin on tapahtunut. Tänä aikana Poliisin tietoon tuli noin 190 tieliikenneonnettomuutta vuosittain. Eniten poliisin tietoon tuli yksittäisonnettomuuksia, joita ovat esimerkiksi yksittäiset tieltä suistumiset. Myös jalankulun ja pyöräilyn onnettomuudet ovat selkeä haaste. Poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista noin 35 % johti henkilövahinkoon. Onnettomuustilastojen perusteella korkein onnettomuusriski on 15-24-vuotiailla nuorilla, jotka ovat selvästi yliedustettuina tilastoissa. Analyysissä huomio kohdistuu vuoden 2016 loppupuolella avattuun Ohikulkutiehen, jonka merkitys Seinäjoen liikenneturvallisuuteen on ollut varsin positiivinen.

Kaupunkilaisten mielipiteitä liikenteestä ja liikenneturvallisuudesta kartoitettiin kyselyillä, jotka osoitettiin sekä koululaisille että kaikille Seinäjokelaisille. Kyselyn perusteella voitiin tehdä merkittäviä huomioita Seinäjoen kaupungin liikenneturvallisuudesta monella eri tasolla. Yksittäisistä rikkeistä ja ongelmista esiin nousivat erityisesti puhelimen käyttö ajon aikana, nopeusrajoituksien noudattamatta jättäminen sekä liian pienen turvavälin pitäminen. Liikenneympäristöstä nostettiin esille erityisesti esteettömyys, jonka tasoon kyselyyn vastanneet eivät olleet kovinkaan tyytyväisiä. Saatujen kommenttien perusteella suurin haaste esteettömyyden osalta ovat korkeat reunakivet, jotka haittaavat esimerkiksi vanhusten ja liikuntarajoitteisten kävelyä mutta vaikeuttavat myös sujuvaa pyöräilyä.

Liikenneturvallisuussuunnitelman laadinnassa siirrytään seuraavaksi suunnitteluvaiheeseen, jossa ideoidaan eri toimijoiden yhteistyönä toimenpiteitä havaittujen ongelmien poistamiseksi. Muun muassa asukaskyselyn ja onnettomuusanalyysien perusteella löydetyt pahimmat vaaranpaikat käydään syksyn aikana läpi ja niihin ehdotetaan parannuskeinoja. Samalla pyritään myös selvittämään, miten kyselyn vastauksissa usein mainittua ”Pohjalaista ajokulttuuria” voitaisiin muuttaa aiempaa turvallisemmaksi

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja suunnitelmasta mielellään antavat:

Kjell Lind, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus,
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, p. 0295 027 734

Keijo Kaistila, Seinäjoen kaupunki
etunimi.sukunimi@seinajoki.fi, p. 044 754 1648

Christel Kautiala, Destia Oy,
etunimi.sukunimi@destia.fi, p. 050 591 1605

Antti Heininen, Destia Oy,
etunimi.sukunimi@destia.fi, p. 040 545 5914

Kuvat

Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet, Seinäjoki.
Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet, Seinäjoki.
Lataa
Onnettomuuksien ikäjakauma, Seinäjoki.
Onnettomuuksien ikäjakauma, Seinäjoki.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

NTM-centralen i Södra Österbotten har gett sin motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Karleby Vattens grundvattentäkt i Karhinkangas11.5.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Karleby Vatten planerar att börja ta grundvatten i Karhinkangas i Karleby. Syftet med projektet är att förbättra hushållsvattnets distributionssäkerhet i Karleby stamstad för ca 30 000 invånare. I projektet förbereder man sig också på att i framtiden distribuera vatten för Lochteå kyrkbys, Kelviås och Kannus behov. Mängden grundvatten som tas varierar mellan 8 000–12 000 m3/d beroende genomföringsalternativ. Projektets miljökonsekvenser har bedömts genom ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande), där NTM-centralen i Södra Österbotten har fungerat som kontaktmyndighet.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen on antanut perustellun päätelmän Kokkolan Veden Karhinkankaan pohjavedenoton ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta11.5.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Kokkolan Vesi suunnittelee pohjaveden oton aloittamista Kokkolan Karhinkankaalla. Hankkeen tavoitteena on parantaa Kokkolan kantakaupungin n. 30 000 asukkaan talousveden toimitusvarmuutta. Hankkeessa varaudutaan myös siihen, että vettä voidaan toimittaa tulevaisuudessa myös Lohtajan kirkonkylän, Kälviän ja Kannuksen tarpeisiin. Otettavan pohjaveden määrä on 8 000–12 000 m3/d toteutusvaihtoehdosta riippuen. Hankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA-menettely), jossa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on toiminut yhteysviranomaisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme