Seitsemän kampanjaa palkittiin Effie Awards Finland -kilpailussa
Tuomaristo palkitsi kultaisella Effiellä kaksi työtä palvelu- ja tuotesarjasta: Helsingin Jalkapalloklubin ja Intohimotoimisto Cassiuksen kampanjan ”MISSION IMPOSSIBLE – HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria” sekä Huonekaluketju Vepsäläisen, hasan & partnersin, digitaalinen mainostoimisto Byroon ja Ikon Graphicsin kampanjan ”Vepsäläisen Nousukausirahoitus – miten myydä enemmän designia keskellä taantumaa normaaliin hintaan”.
”HJK asetti erittäin kovat tavoitteet pitkään paikoillaan polkeneille katsojamäärille ja kausikorttimyynnille. Hiljainen talvikausi hyödynnettiin ennennäkemättömällä tavalla ja tulokset olivat vakuuttavat: kausikorttimyynti kasvoi 25 prosenttia ja katsojamäärät 36 prosenttia. Lipputulot ovat kasvaneet lähes samassa suhteessa katsojamäärien kanssa”, sanoo tuomariston puheenjohtaja ja Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Antti Järvinen.
”Vepsäläisen Nousukausirahoituksen tavoitteena oli tuplata ketjun rahoitusmyynti ja alentaa designin ostamisen kynnystä – alennuksia antamatta. Lopputuloksena oli huikea kaupallinen menestys. Nousukausirahoitus kasvatti rahoitusmyyntiä useita miljoonia euroja ja vertailujakson myynti nelinkertaistui. Maakuntamyymälät aktivoituivat myynnin kasvuun. Myös keskiostokset kasvoivat 10 prosenttia”, Järvinen sanoo.
Nousukausirahoitus-kampanja palkittiin kullan lisäksi hopeisella Effiellä mediatehosarjassa. Hopeisia Effie-palkintoja jaettiin myös neljälle muulle kampanjalle. Sinebrychoffin Garage Hard Lemonaden lanseerauskampanja ”Autotallista maailmalle” nappasi niistä yhden. Kampanjan takana olivat Sherpa ja ToinenPHD. Kampanja voitti palkinnon bisneshaastesarjassa.
”Tuomaristo vakuuttui kampanjan huikeista tuloksista ja siitä, että Suomestakin voi ponnistaa päivittäistavaratuotteella maailmalle: Garage on kotimaan markkinoilla numero yksi lonkeroissa vain 15 kuukauden kuluttua lanseerauksesta. Lisäksi tuote on lanseerattu Suomessa luodulla konseptilla jo Tanskassa, Virossa, Latviassa, Unkarissa ja Kanadassa”, toteaa Järvinen.
Toisen hopeisen Effie-pokaalin veivät King, Carat Finland, Dagmar sekä Actiweark JWT Hartwallille tekemällään kampanjalla ”Happy Joe – Simple Premium Cider -lanseeraus”. Kampanja voitti palkinnon bisneshaastesarjassa.
”Tuomaristo vakuuttui kampanjoinnin tuloksista, jotka saatiin aikaan ennakkoluulottomalla ja osin jopa erittäin rohkealla keinovalikolla. Kriittinen kohderyhmä tavoitettiin, saatiin kokeilemaan tuotetta ja innostumaan brändistä. Samalla saavutettiin kaupalle Hartwallin siidereiden kaikkien aikojen sisäänmyyntiennätys”, tiivistää Järvinen.
Myös ”Snellman – Kunnon lenkki” -kampanja palkittiin hopeisella Effie-palkinnolla palvelu- ja tuotesarjassa. Kampanjan tekijöinä olivat Markkinointitoimisto FOLK, Mediatoimisto Voitto, BandFilm ja Daigo.
”Kyseessä on Snellmanin historian menestynein lanseeraus. Kampanjan aikana Kunnon Lenkki nousi markkinakakkoseksi, pysäytti epäseksikkään kategorian laskun ja toi uusia kuluttajia tuoteryhmään”, sanoo Järvinen.
Neljäs hopeinen palkinto meni palvelu- ja tuotesarjassa kilpailleelle If Vahinkovakuutusyhtiön kampanjalle ”If Taksivakuutus”, jonka oli toteuttanut Rocky Advertising ja MEC Finland.
”If lanseerasi uuden Taksiturva-tuotteen taksimaailmasta tutuilla teemoilla ja kohdistetuilla medioilla. Tuomaristo vakuuttui Ifin tavasta lähestyä kohderyhmäänsä ja sitouttaa oman organisaationsa myyntityö kampanjoinnin tueksi. Tuloksena oli taksiasiakkaiden määrän viisinkertaistuminen erittäin pienellä markkinointibudjetilla. Panostukseen nähden myynti oli 25-kertainen”, Järvinen toteaa.
Kilpailun ainoa pronssinen Effie meni palvelu- ja tuotesarjassa kilpailleelle Snellmanin Kokkikartanon kampanjalle ”Kokkikartano – Pieni keravalainen ruokatehdas”. Kampanjan tekijöihin kuuluivat Markkinointitoimisto FOLK, Strateginen Viestintätoimisto Ellun Kanat, Mediatoimisto Voitto, Woodpecker Film ja Daigo.
”Isojen ruokatehtaiden varjossa 10 vuotta sinnitellyt Kokkikartano aloitti vuonna 2012 historiansa mittavimman kampanjoinnin. Tuomaristo vakuuttui kampanjoinnista, jonka tulokset olivat kiistattomat ja joka osaltaan on ollut pysäyttämässä valmisruokamarkkinoiden laskua. Tuomaristo kiittää Kokkikartanoa rohkeudesta kilpailla isojen toimijoiden kanssa”, toteaa Järvinen.
Tuomaristo ei jakanut tänä vuonna Grand Effietä.
Voitosta kisasi 18 kampanjaa
Markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaavan Effie Awards Finland -kilpailun finaaliin pääsi 18 kampanjaa. Kilpailuun ilmoitettiin ennätysmäärä kampanjoita. Effie-tuomaristoon kuului 22 jäsentä, jotka edustivat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomarit arvioivat markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta. Kriteerit olivat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus sekä luova toteutus.
Effie-kilpailusta
Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry yhdessä Kauppalehden kanssa. Parhaat kampanjat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät arkistosta sivulta http://effie.fi/. (c) Effie on Effie Worldwide Inc:n omistama tavaramerkki.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Omnicom Media Group Finland Oy, toimitusjohtaja Antti Järvinen, puhelin 040 774 0026,
sähköposti antti.jarvinen@omnicommediagroup.com
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin 0400 484 693,
sähköposti tarja.virmala@mtl.fi
Tietoja julkaisijasta
Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.