Seitsemän myyttiä aikuisnäöstä

Aikuis- eli ikänäköön liittyy paljon uskomuksia, joista suurimmassa osassa ei ole lainkaan perää. Instrumentariumin optikko Henna Agbonogieva kumoaa seitsemän yleisintä aikuisnäköön liittyvää myyttiä.

Aikuisnäköön liittyy paljon virheellisiä uskomuksia.

Uskomus: Aikuisnäkö kehittyy nopeammin, koska työskentelen paljon näyttöpäätteen edessä.

Aikuisnäkö on fysiologinen reaktio. Se, mitä teet tai jätät tekemättä silmilläsi, ei nopeuta tai hidasta aikuisnäön tulemista. Näyttöpäätetyöskentely kuitenkin rasittaa silmiä, jolloin aikuisnäön ensioireet huomaa nopeammin. Jos työssä katsoo pääosin ainoastaan kauas, ei muutosta huomaa niin helposti.

Uskomus: Minulla ei ole aikuisnäköä, koska näen lähelle ilman kaukolaseja.

Tämä on todella yleinen väite. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan tilanne on juuri päinvastoin. Kun aikuisnäköä ei ole, myös kaukolaseilla näkee lähelle. Kun aikuisnäköä puolestaan on, mykiö ei pysty enää mukautumaan kaukolaseja pitäessä sekä kauas että lähelle, vaan kaukolasit pitää nostaa pois. Tähän helpotusta tuovat moniteholasit, jolloin laseja ei tarvitse liikutella jatkuvasti.

Uskomus: Kannattaa sinnitellä mahdollisimman pitkään ilman moniteholaseja, ettei näkö huonone entisestään.

Monitehojen käyttö ei heikennä näköä. Jos monitehojen hankkimista siirretään vuosia, totumme siihen, että näkeminen on epätarkkaa, hieman sumeaa ja jopa epämiellyttävää. Kun viimein hankimme moniteholasit, saamme uuden vertailukohdan. Moniteholasien myötä totumme jälleen hyvään ja miellyttävään näkemiseen, ja jos kokeilemme olla jälleen ilman silmälaseja, ero on merkittävä. Tämän vuoksi koetaan helposti, että aikaisemmin näki ilman laseja paremmin, vaikka oikeasti emme silloin vain tienneet paremmasta.

Uskomus: Kun minulle tulee aikuisnäköä, joudun lopettamaan piilolinssien käytön.

Tähän uskoo edelleen valitettavan moni. Todella hyviä piilolinssejä on kuitenkin saatavilla monitehoisena. Monitehopiilolinssejä on saatavilla sekä kuukausi- että kertakäyttöisenä. Tästä ei siis kannata kantaa huolta. Valinnanvaraa löytyy eri valmistajilta ja eri voimakkuusrakenteilla, joten jokaiselle löydetään varmasti sopiva ratkaisu.

Uskomus: En halua monitehoja, koska niissä on se ruma, näkyvä raja linssissä.

Tässä sekoitetaan kaksi eri linssiä. Kaksiteholaseissa on näkyvä ”luukku”, mutta monitehoissa mitään näkyvää rajaa ei ole. Siksi usein puhutaan rajattomasta monitehosta. Ulkonäköpuolta ei siis tarvitse pelätä monitehojen kohdalla.

Uskomus: Naapurikaan ei tottunut monitehoihin, en minäkään totu.

Suurin osa tottuu moniteholaseihin. Olemme kuitenkin yksilöitä emmekä voi tietää, onko naapurin laseissa ollut oikean kokoinen ja oikealla tavalla istuva kehys, hyvät moniteholinssit, ajantasaiset voimakkuudet tai onko hän esimerkiksi saanut optikolta riittävän opastuksen moniteholasien käyttöön.

Jos monitehojen hankkimista on lykännyt vuosia, vaikka aikuisnäkö on vaivannut jo pitkään, on monitehoihin varmasti hankala tottua. Mitä pienemmästä lähilisästä lähdetään totuttelemaan, sitä helpompi on tottua myös isompiin voimakkuuksiin. Toisten käyttökokemuksiin vertaaminen on yleistä, mutta aina se ei kannata.

Uskomus: Aikuisnäkö tarkoittaa, että olen vanha.

Aikuisnäköön suhtaudutaan usein varsin negatiivisesti. Mitä jos ajattelisitkin asiaa toiselta kantilta? Sinun mykiösi on tehnyt korvaamatonta työtä jopa yli 40 vuotta. Se on jaksanut puurtaa aamuhämärästä iltamyöhään, auttanut sinua näkemään eri etäisyyksille elämän iloissa ja haasteissa. Nyt, kun sen paras kimmoisuus alkaa hävitä, on ikään kuin sinun vuorosi auttaa ”ystävää” hankkimalla lähelle näkemistä helpottavat silmälasit tai piilolinssit. Aikuisnäkö on kuitenkin luonnollinen osa ihmisen elämää, joten miksi suhtautua siihen negatiivisesti?

Henna Agbonogievan vinkit aikuisnäköön:

1. Hanki monitehosilmälasit mahdollisimman pian siitä, kun aikuisnäön tuomia ongelmia alkaa ilmenemään. Mitä pidempään sinnittelet ilman, sitä vaikeampi niihin on tottua.
  2. Älä jätä hankkimatta monitehoja toisen huonojen käyttökokemusten vuoksi. Olemme yksilöitä, emmekä voi tietää naapurin silmälasien sopivuuden taustoista.
  3. Hyödynnä monitehopiilolinssejä. Jos kehykset ovat tiellä esimerkiksi harrastuksissa, ei aikuisnäkö ole este piilolinssien käytölle.

Aikuisnäköön liittyy paljon virheellisiä uskomuksia.

Vanhemmista ihmisistä vihdoin sankareita myös markkinoinnissa – Instrumentariumin uudessa kampanjassa 60-70 -vuotiaat juhlistavat rakkauden kesää21.6.2018 07:45:00 EESTTiedote

Todellinen rakkauden kesä elettiin noin 50 vuotta sitten. On aika elää se uudestaan. Instrumentariumin kesäkampanjan malleina nähdään 60–70 -vuotiaista koostuva “jengi”, joka viettää elämänsä kesää, täynnä rakkautta ja vapautta Kaj Hyttisen vuoden 1968 “Muistan Kesän” -klassikkobiisin tahtiin. Tarinan sankarit elävät täysin rinnoin uutta, huoletonta vapauden aikaa.