Seitsemän sisarta -sarjan luonut Lucinda Riley on Suomen kuunnelluin kirjailija

Irlantilaissyntyisen Lucinda Rileyn romaanien suosio on noussut ennennäkemättömäksi ilmiöksi myös Suomessa. Bazar Kustannus on tähän mennessä julkaissut Rileyltä suomeksi kahdeksan lukuromaania, joista tunnetuimpia ovat Seitsemän sisarta -sarjan teokset. Sarjan viides osa Kuun sisar on ollut Mitä Suomi lukee -listan ykkösenä ilmestymisestään eli maaliskuusta lähtien, ja kuunneltuina Lucinda Rileyn romaanit ylittävät pian miljoonan tunnin rajan.

Lucinda Riley (kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva)

Yhteensä Rileyn romaaneja on myyty jo yli 173 000 kappaletta painettuina, e- ja äänikirjoina. ”Lucinda Riley on saavuttamassa tämän vuoden luvuillaan kestomenestyjän aseman käännetyssä kaunokirjallisuudessa ja on sijoittumassa Jo Nesbøn, Dan Brownin, Stieg Larssonin ja Lars Keplerin vanaveteen. Samaa myynnin huimaa kasvua on näkyvissä myös muissa Pohjoismaissa”, kertoo Werner Söderström Osakeyhtiön toimitusjohtaja Timo Julkunen.

Ilmiömäiseksi myyntimäärät tekee suosio lukuaikapalveluissa. ”Milloinkaan aikaisemmin kirjailija ei ole noussut näin nopeasti suosituimmaksi äänikirjakäyttäjien parissa. Koko kevään 2020 on J. K. Rowling ollut BookBeatin kuunnelluin kirjailija, mutta nyt Lucinda Riley on ykköspaikalla,” summaa BookBeatin Suomen liiketoiminnasta vastaava Sari Forsström. ”Hän tulee ilman muuta olemaan kesäkuun kuunnelluin kirjailija ja ylittää jo pian miljoonan kuunnellun tunnin rajan.”

Seitsemän sisarta -kirjasarja perustuu väljästi Seulasten tähtikuvioon liittyvään mytologiaan ja kertoo Papa Saltin eri puolilta maailmaa adoptoimista tyttäristä. Jokaisessa kirjassa seurataan yhden sisaren tarinaa. Sarjan ensimmäinen osa Seitsemän sisarta ilmestyi suomeksi vuonna keväällä 2017, muut suomennetut kirjat ovat Myrskyn sisar, Varjon sisar, Helmen sisar ja Kuun sisar. Kuudes kirja, Auringon sisar, ilmestyy syyskuussa 2020, ja seitsemäs osa julkaistaan suomeksi syksyllä 2021. Kirjasarjan on suomentanut Hilkka Pekkanen.

Lisäksi Rileyltä on suomennettu romaanit Keskiyön ruusu (2016), Enkelipuu (2018) ja Perhosten huone (2020). Maailmanlaajuisesti Lucinda Rileyn kirjoja on käännetty 37 kielelle, ja niitä on myyty jo 25 miljoonaa kappaletta.

Kustantaja Markus Lähdesniemi, 050 404 2253, markus@bazarkustannus.fi

Lucinda Riley (kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva)

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.