Seitti vei voiton Lahden Aleksanterinkadun siltakilpailussa

Kilpailutehtävänä oli suunnitella korkeatasoinen, visuaalisesti ja toiminnallisesti mielenkiintoinen Aleksanterinkadun ylittävä katettu kävelysilta. Kokonaisratkaisu tuli sovittaa arvokkaaseen kulttuuriympäristöön. Silta yhdistäisi toteutuessaan Lahden Seurahuoneen ja Sokos-tavaratalon kohdalla eri puolilla katua sijaitsevat hotellitilat.
Arvosteluperusteina siltakilpailussa olivat arkkitehtoninen ja kaupunkikuvallinen kokonaisote, taloudellinen ja tekninen toteuttamiskelpoisuus sekä turvallisuus rakenteiden ja käyttäjien kannalta.
Kilpailuehdotukset arvioitiin ilman nimitietoja. Ehdotusten laatijat olivat:
- Halo, Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy & SWECO
- Seitti, Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy ja WSP Finland Oy
- Lento, Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy, Buro Happold Engineering Ltd. sekä UKI Arkkitehdit Oy
- Hiljain, Arkkitehtitoimisto Ruskeepää & Josef Kolb AG & Insinööritoimisto Pontek
Palkintolautakunta valitsi neljästä vaihtoehdosta voittajaksi Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy ja WSP Finland Oy:n Seitti-ehdotuksen. Siinä toteutuvat parhaiten kilpailuohjelmassa asetetut tavoitteet.
– Palkintolautakunnan yhteistyö oli hyvää ja rakentavaa. On hienoa, että voittaja on nyt saatu valittua ja kaavoitus pääsee käynnistymään, Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto sanoo.
Seitti on mittasuhteiltaan siro ja esinemäinen silta, jonka muotoilu ja yksityiskohdat ovat hallittuja. Tuomaristo arvosti tapaa, jolla teräs, puu ja lasi yhdistyvät ehdotuksessa ilmavaksi arkkitehtoniseksi kokonaisuudeksi. Siltaehdotuksen vahvuuksien säilyttämiseen mahdollisessa toteutussuunnittelussa liittyy kuitenkin haasteita.Tuomaristo suosittelee, että ylikulkusillan soveltumista Aleksanterinkadulle arvioidaan jatkossa ehdotuksen Seitti pohjalta.
Tuomarityön tueksi runsaasti kommentteja
Palkintolautakuntaan kuului Osuuskauppa Hämeenmaan ja Hämeenmaan Kiinteistöt Oy:n sekäLahden kaupungin rakennusvalvonnan, kaupunkisuunnittelun ja kaupunginmuseon edustajia. Ulkopuolisiaasiantuntijoita kuultiin palo- ja pelastusteknisistä ratkaisuista sekä rakenneratkaisuista. Palkintolautakunta kokoontui kerran hyväksymään kilpailuasiakirjat ja neljä kertaa arvioidakseen ehdotuksia.
Ehdotukset olivat myös avoimesti kommentoitavana Otakantaa.fi‐verkkopalvelussa 9.4.–30.4.2021. Kommentteja saatiin yhteensä 300, ja näkemyksensä vaihtoehdoista kertoi yli 570 henkilöä. Seitti oli myös avoimessa kommentoinnissa suosituin ehdotus saaden 32 % kannatuksen kaikkien vastanneiden keskuudessa. Toiseksi suosituin oli Hiljain (29 %), kolmanneksi Lento (23%) ja neljänneksi Halo (5 %). 11 % vastaajista näki, ettei ylikulkusiltaa tulisi toteuttaa.
– Hyvä, että sillasta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu. Kilpailuehdotukset olivat korkeatasoisia. Kiitos kaikille ehdotuksen antaneille suunnitteluryhmille ja ehdotuksia kommentoineille kaupunkilaisille, Olli Vormisto kiittää.
Palkintolautakunta tutustui verkossa annettuun palautteeseen, ja palautteen teemoista keskusteltiin yhdessä. Palautetta pidettiin monilta osin arkkitehtonisestikin tarkkanäköisenä. Tuomaristo teki kuitenkin ratkaisunsa itsenäisesti.
– Mielestäni on hienoa, että eniten kannatusta saanut ehdotus voitti kilpailun. Näemme kaupungin keskustan kehittämisen ja elävöittämisen tärkeänä. Varsinkin korona-aikana kaupunkien keskustat ovat hiljentyneet – niin on käynyt jopa Helsingissä, joten pienemmissäkin kaupungeissa pitäisi olla huolissaan tästä kehityssuunnasta. Tarvitaan paljon erilaisia toimenpiteitä keskusta-alueiden vetovoiman lisäämiseksi, toteaa Vormisto.
Taustaa arkkitehtuurikilpailusta
Kaikille neljälle kilpailuun kutsutulle ryhmälle maksetaan 10 000 euron palkkio. Kilpailun järjestivät Lahden kaupunki ja Osuuskauppa Hämeenmaa yhteistyössä. Kilpailun ja mahdollisen sillan rakennuskustannuksista vastaa Hämeenmaa.
Arkkitehtuurikilpailu järjestettiin kutsumenettelyllä. Sen tarkoituksena oli, että Lahden kaupunki voi tulosten perusteella arvioida siltahankkeen kaupunkikuvallista vaikutusta ja kehittämismahdollisuuksia.
Tammikuussa kilpailuun ilmoittautui 23 suunnitteluryhmää, joista neljä valittiin tekemään ehdotuksensa ylikulkusillasta.
Arvostelupöytäkirjaan, ehdotuksiin ja niistä esitettyihin kommentteihin voi tutustua arkkitehtuurikilpailun verkkosivulla.
Yhteyshenkilöt
Olli VormistoToimitusjohtaja
Puh:050 358 8336olli.vormisto@sok.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Hämeenmaa – 177 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys
Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 177 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Hämeenmaa
Nelipyörä Hyvinkää laajentaa ja palvelee huollon asiakkaita entistä paremmin11.9.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Nelipyörä Hyvinkäällä otettiin maanantaina 8. syyskuuta käyttöön huollon laajennustilat, jotka mahdollistavat entistä nopeamman ja sujuvamman palvelun.
Nelipyörä Seinäjoki avaa ovensa 1. syyskuuta1.9.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Osuuskauppa Hämeenmaan ja Kymen Seudun Osuuskaupan omistama Nelipyörä Oy avaa uuden toimipaikan Seinäjoelle maanantaina 1.9.2025.
Lahden keskusta-Prisma uudistuu ja laajentaa valikoimaansa28.8.2025 14:20:00 EEST | Tiedote
Lahtelaisessa kauppakeskus Sykkeessä toimiva Prisma Syke saa syksyn aikana uuden, merkittävästi laajemman päivittäistavarapuolen valikoiman. Uudistuksilla pyritään vastaamaan yhä paremmin Prisman asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin sekä parantamaan asiakaskokemusta.
Mukkulan S-marketille puisto ja pihapelialue15.8.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Mukkulan S-marketin viereiselle tontille on rakennettu kaikille avoin puistoalue. Alueella voi tutustua erilaisiin kasveihin, poimia marjoja ja yrttejä sekä pelata pihapelejä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 11:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyivät Lahdessa ja Forssassa koulun lähelle muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme