Sekasin-chatissa nuorten mieliä painaa epävarmuus syksystä

Epävarmuus syksyn opiskelusta ja muusta tekemisestä on huolettanut kesän aikana Sekasin-chatiin yhteyttä ottaneita nuoria. Moni nuori koki myös paineita kesän vietosta. Tämän vuoden heinäkuu oli chatissa kaikkien aikojen kiireisin.

Myös edelleen  jatkuvat koronaan liittyvät rajoitukset kuormittavat nuoria.

”Voimavarat sinnittelyyn alkavat olla nuorilla käytetty. Arkea kannattelevia rakenteita ja vertaisten seuraa ja tukea tarvitaan”, toteaa Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana.

Sekasin-chattiin tuli kesä-heinäkuuna aikana yli 25 000 nuorten yhteydenottoa. Tämän vuoden heinäkuu oli Sekasin-chatin kaikkien aikojen kiireisin kesäkuukausi. Yhteydenottajissa oli paljon 15-17-vuotiaita nuoria sekä 20-24-vuotiaita nuoria aikuisia. Chatista tukea hakevien nuorten aikuisten määrä on kasvanut jatkuvasti.

Myös loma-aikoina tarvitaan tukipalveluja

Yhteydenottojoen syyt liittyivät samankaltaisiin nuorten elämän kriiseihin ja pulmiin kuin muinakin vuodenaikoina:  paha tai masentunut olo, ahdistus, ihmissuhdevaikeudet ja itsetuhoisuus sekä tarve keskustella turvallisen aikuisen kanssa.

”Nuorten avun tarve ei katso vuodenaikaa. Nuorilla tulee olla mahdollisuus helposti saatavilla olevaan tukeen myös kesälomalla, jolloin tukipalvelut ovat monelta osin kiinni. Sekasin-chatin yksi tärkeä arvo nuorille on se, että chat on auki vuoden jokainen päivä”, sanoo Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana.

Nuorten vapaa-ajan vietto eriytynyttä

Ajatus kivasta kesälomasta, jolloin on paljon tekemistä ja elämyksiä, on monelle nuorelle saavuttamaton unelma. Osa nuorista kokee erityistä painetta kesän vietosta: pitäisi nauttia, kun aurinko paistaa, mutta ei jaksa eikä pysty.

”Yhteiskunnassa tulisi kiinnittää ihan erityistä huomiota nuorten vapaa-ajan vieton eriytymiseen: toisilla loma- ja vapaa-ajat pursuavat tekemistä ja sosiaalisia suhteita, toisilta puuttuvat niin henkiset ja sosiaaliset voimavarat kuin taloudelliset mahdollisuudet aktiiviseen lomanviettoon”, toteaa Leena Suurpää Punaisen Ristin Nuorten turvataloilta.

”Jokaisella nuorella on oikeus turvalliseen aikuiseen, joka kuuntelee ja arvostaa nuorten ajatuksia ja huolia – juuri sellaisina kuin nuoret ne kokevat. Juuri tästä Sekasin-chat saa kiitosta nuorilta”, korostavat Raappana ja Suurpää.

Sekasin Kollektiivi on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen missio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä.

Satu Raappana
Toiminnanjohtaja, Sekasin Kollektiivi