Sekasin Kollektiivi vastaa nuorten kasvavaan avun tarpeeseen

Nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa. Vain joka viidenteen yhteydenottoon pystyttiin vastaamaan. Uusi neljän organisaation yhteenliittymä Sekasin Kollektiivi vastaa lisääntyneeseen avun tarpeeseen ja auttaa verkossa yhä useampaa nuorta. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.

“Monelle nuorelle kirjoittaminen on luontevin tapa hakea apua. Sen takia Sekasin-chat tavoittaa nuoret hyvin, mutta toiminnan laajentaminen ja kehittäminen tarvitsee leveämmät hartiat. Siihen tarpeeseen Sekasin Kollektiivi vastaa”, kertoo Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana.

“Sekasin Kollektiivi luo uuden yhteistyömallin, jossa nuorten verkossa auttamisen osaaminen, intohimoinen tekeminen ja raikkaat toimintatavat toimivat yhdessä”, lisää Mona Särkelä-Kukko Setlementtiliitosta.

Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin vaikuttavuus perustuu yhteiselle kehittämiselle ja osaamisen jakamiselle.

“Erilaiset organisaatiot ovat tervetulleita mukaan Sekasin-verkostoon omalla panoksellaan. Tällä hetkellä mukana on järjestöjä, seurakuntia ja kuntien toimijoita yli 40:stä eri yksiköstä. Koulutettuja vapaaehtoisia ja ammattilaisia toimii vastaajina yhteensä yli 1400. Uudet toimijat ovat tervetulleita joukkoomme!”, kertoo Leena Suurpää Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvataloilta.

Nuorten paha olo kuuluu yhteydenotoissa

Vuonna 2020 Sekasin-chatissa keskusteltiin eniten omasta pahasta olosta. Ihmissuhdeongelmat, itsetuhoiset ajatukset ja opiskeluun ja työelämään liittyvät ongelmat puhututtavat myös paljon. Eniten yhteydenottoja tulee 20-29 -vuotiailta.

Koronavuonna tarve omalle yhteisölle ja ystäville korostui entisestään. Sekasin Gamingin Discord serverillä jäsenten, viestien ja puheminuuttien määrät kasvoivat selvästi. Serverillä on nyt yli 15 000 jäsentä, mikä tekee siitä Suomen suurimman.

“Laajuudessaan Sekasin Kollektiivi tarjoaa ainutlaatuisen pulssin siitä, miten suomalaisilla nuorilla menee. Yhteinen visiomme on, ettei kukaan nuori jäisi pahan olonsa kanssa yksin”, kommentoi Kati Palsanen SOS-Lapsikylästä.

Sekasin Kollektiivi

• Toimintamuodot: Sekasin-chat, Sekasin-ryhmächat ja Sekasin Gaming Discordissa.
  • Neljän organisaation koordinoima: MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.
  • Verkostossa mukana yli 40 järjestöä ja toimijaa. ​
  • Tuorein ja tehokkain tapa auttaa nuoria verkossa.
  • Vapaaehtoistyön mahdollistaja ja uudistaja.​

Satu Raappana
Toiminnanjohtaja, Sekasin Kollektiivi
satu.raappana@sekasin.fi

Leena Suurpää
Nuorten turvatalotoiminnan johtaja, Suomen Punainen Risti
leena.suurpaa@punainenristi.fi

Mona Särkelä-Kukko
Järjestöjohtaja, Setlementtiliitto
mona.sarkela-kukko@setlementti.fi

Kati Palsanen
Kehitysjohtaja, SOS-lapsikylä
kati.palsanen@sos-lapsikyla.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko tarjoaa virtuaalitapahtumia MIELI ry:n ja Museokortin yhteistyönä25.5.2021 09:47:35 EEST | Tiedote

Seitsemäs Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko yhteistyössä Museokortin kanssa on käynnistynyt. Tarjolla on yli 50 erilaista maksutonta museoiden virtuaalista MHAW-tapahtumaa. Mukana on tapahtumia virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan. Tutustu tapahtumatarjontaan Museokortin sekä MIELI ry:n sivuilla, jaa tietoa upeista tapahtumista ja tule mukaan nauttimaan kulttuurista ja taiteesta! Lisäksi toukokuun loppuun jatkuvassa, Museokortin ja MIELI ry:n yhteisessä Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa on mukana 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimuksen vastaajaa ja 40 museota, jotka muistuttavat kulttuurin monista tavoista vahvistaa mielen hyvinvointia ja jaksamista, etenkin poikkeusolojen aikana. Korona-aikana Suomessa useampi kuin joka kolmas on kokenut voimakasta henkistä kuormitusta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut ja erityisesti nuoret aikuiset ovat saaneet useammin psykiatrisia diagnooseja. Samoin yhteydenotot MIELI ry:n Kriisipuh

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.