Selja Ahavan Taivaalta tippuvat asiat on arvostetun Dublin Literary Awardin pitkällä listalla

Selja Ahavan kansainvälisesti menestynyt romaani Taivaalta tippuvat asiat (Gummerus, 2015) on valittu Dublin Literary Awardin pitkälle listalle. Dublin Literary Award jaetaan vuosittain englanniksi kirjoitetulle tai käännetylle romaanille. Se on arvoltaan 100 000 euroa. Ahavan romanin ovat kääntäneet englanniksi Emily ja Fleur Jeremiah. Palkinnon shortlist julkistetaan 25.3.

Selja Ahava (kuva: Liisa Valonen)

Taivaalta tippuvat asiat sai EU:n kirjallisuuspalkinnon ja oli Finlandia-palkinnon ja Tulenkantaja-vientikirjapalkinnon ehdokkaana. Romaanin käännösoikeudet on myyty 24 maahan.

Lisätietoja: https://dublinliteraryaward.ie/

Selja Ahava (kuva: Liisa Valonen)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.

Saamelaisten kansallispäivänä ilmestyvä romaani käsittelee alkuperäiskansaa koskevia ajankohtaisia kysymyksiä6.2.2021 00:01:00 EETTiedote

Halla Helle (Gummerus) on palkitun runoilijan, muusikon sekä kulttuuri- ja ympäristöaktivisti Niillas Holmbergin ensimmäinen romaani. Se tutustuttaa lukijan etelästä Saamenmaalle muuttavan päähenkilönsä matkassa Utsjoen ja rajaseudun saamelaisiin ja heidän elämäänsä, ajankohtaisiin maankäyttö- ja kielikysymyksiin sekä pohjoisen huikaisevaan luontoon. Samalla teos kuvaa yksilön ja yhteisön ristiriitoja, säröjä identiteetissä ja mielenterveyden järkkymistä. Romaani ilmestyy saamelaisten kansallispäivänä 6.2.

Palkitun Elif Shafakin uutuus on kauniin brutaali ja yhteiskuntakriittinen romaani naisen ahtaasta asemasta Turkissa4.2.2021 11:05:05 EETTiedote

Merkittävimpiin nykykirjailijoihin kuuluvan Elif Shafakin 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa (Gummerus) on koskettava ja syvästi humaani tarina naiseksi kasvamisesta patriarkaalisten sääntöjen yhteiskunnassa. Teos oli ehdolla muun muassa Booker-palkinnon saajaksi ja valittiin Blackwellin vuoden kirjaksi. Shafak kirjoittaa sekä turkiksi että englanniksi ja on julkaissut 18 kirjaa, joista 11 on romaaneja. Hänen teoksiaan on käännetty 54 kielelle.