Selvitys: Qatarin siirtotyöläisten oikeuksia poljetaan lakiuudistuksista huolimatta

Qatarissa on tehty useita uudistuksia siirtotyöläisten oikeuksien turvaamiseksi. Uudistuksia ei kuitenkaan ole toteutettu käytännössä, joten ihmisten hyväksikäyttö jatkuu maassa edelleen, osoittaa Amnesty Internationalin uusi analyysi.

Amnesty Internationalin tuore Reality Check 2021 -analyysi keskittyy työlainsäädännön uudistukseen Qatarissa. Analyysi osoittaa, että lakimuutoksista huolimatta siirtotyöläisten arki Qatarissa on edelleen karua. Vanhat toimintamallit, kuten kafala-järjestelmä, ovat edelleen käytössä. Kafala-järjestelmässä työtekijä ei voi poistua maasta tai vaihtaa työpaikkaa ilman työnantajan lupaa.

Qatarissa on tehty useita lakiuudistuksia siirtotyöläisten olojen parantamiseksi vuoden 2017 jälkeen. Näihin sisältyy muun muassa työnantajansa kotona asuvien kotiapulaisten työtuntien säätäminen, työtuomioistumia oikeusturvan takaamiseksi, rahasto maksamattomien palkkojen maksamiseen sekä minimipalkka. Qatarissa on myös ratifioitu kaksi keskeistä ihmisoikeussopimusta, vaikkakin tunnustamatta siirtotyöläisten oikeutta kuulua ammattiliittoon. Uudistuksia ei kuitenkaan ole otettu käyttöön, joten ihmisten hyväksikäyttö jatkuu edelleen.

Elokuussa 2020 Qatarissa säädettiin kaksi uutta lakia, joiden myötä siirtotyöläisten poistumista maasta tai työpaikan vaihtamista ilman työnantajan lupaa ei enää rajoiteta. Jos nämä lait toimisivat käytännössä, ne romuttaisivat koko kafala-järjestelmän. Työntekijät kertoivat Amnestylle, että työpaikan vaihtaminen on kuitenkin edelleen hyvin hankalaa ja työnantaja voi vaikeuttaa sitä merkittävästi.

Palkkojen maksaminen myöhässä tai kokonaan maksamatta jättäminen ovat Amnestyn analyysin mukaan edelleen tyypillisin tapa loukata siirtotyöläisten oikeuksia Qatarissa.

Elokuussa 2021 Amnesty julkaisi tutkimuksen, joka käsitteli siirtotyöläisten ennenaikaisia kuolemia, joita Qatarin viranomaiset eivät ole tutkineet, vaikka on ollut todisteita, että työoloilla ja kuolemilla on yhteys.

“Hyvät aikeet paperilla on nyt korkea aika muuttaa toiminnaksi. Qatarin viranomaisten täytyy varmistaa, että uudistukset näkyvät myös käytännössä ja siirtotyöläisten oikeuksien loukkaamisesta joutuu vastuuseen. Muuten Qatariin jäävien työntekijöiden kohtalo on nykyistäkin epävarmempi MM-kisojen jälkeen”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Amnesty International vaatii Qatarin viranomaisia vauhdittamaan työlainsäädännön uudistuksia ja varmistamaan, että ne toteutuvat käytännössä. Amnesty vetoaa myös jalkapallon MM-kisajärjestäjään FIFA:an, että tämä käyttää vaikutusvaltaansa Qatariin ja vaatii maata kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia MM-kisojen järjestelyissä.

Tim Sparv vaatii Qatarin siirtotyöläisten oikeuksien parantamista Amnestyn kanssa12.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Vuoden 2022 jalkapallon MM-kisat pelataan Qatarissa ja karsintaottelut ovat parhaillaan käynnissä. Kisoja varjostaa miljoonien siirtotyöläisten epäinhimillinen kohtelu. Amnesty International vaatii Kansainvälistä jalkapalloliitto FIFA:a painostamaan Qatarin hallitusta siirtotyöläisten oikeuksien parantamiseksi. Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen kapteeni Tim Sparv jakaa Amnestyn vaatimukset ja on mukana kampanjassa.