SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Selvitys: ”Vaatteiden korjauspalveluille olisi kysyntää ja vaatteiden ympäristövaikutuksista halutaan lisää tietoa”

Jaa

Takista vetoketju rikki? Housut vaatisivat lyhentämistä! Lempifarkuissa repeämä? Suomalaiset ovat perinteisesti olleet tuunaustaitoista kansaa. 83 prosenttia suomalaisista on valmis pidentämään vaatteen käyttöikää vaatetta korjaamalla. 56 prosenttia toivoisi vaatteiden korjauspalveluita ja olisi valmis maksamaan niistä. Tiedot käyvät ilmi kestävää tekstiililiiketoimintaa edistävän FINIX-hankkeen sekä S-ryhmän yhteisselvityksestä*.

Tekstiiliteollisuuden aiheuttama ympäristökuorma on merkittävä, ja ympäristökuormaa kasvattaa tekstiilien lyhyt käyttöikä. Yhä useampi kuluttajista on huolissaan tekstiilien ympäristövaikutuksista. Monitieteinen FINIX-tutkimushanke tutkii tekstiilialan haasteita ja etsii ratkaisuja yhteistyössä yritysten kanssa. S-ryhmä on hankkeen kumppani. S-ryhmä ja FINIX-hanke toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaiskuluttajien käsityksiä vaatteiden vastuullisesta käytöstä ja tekstiilien ympäristövaikutuksista.

”Kestävän vaateteollisuuden näkökulmasta työolot ja ihmisoikeudet ovat tärkeitä. Oleellista on myös valitut raaka-aineet ja esimerkiksi raaka-aineiden kierrätettävyys. Vaatteen ympäristövaikutusten arvioinnissa myös vaatteiden käyttöiän pidentäminen on tärkeässä roolissa. Pitkään kestävät, laadukkaat materiaalit ovat tärkeä tekijä, mutta yhtä lailla vaatehuolto ja korjaaminen”, sanoo professori Kirsi Niinimäki Aalto-yliopistolta ja Finix-tutkimushankkeesta.

”Vaatteiden vastuullinen ja kestävä käyttö ja elinkaaren pidentäminen on tällä hetkellä merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin. Haluamme olla muutoksessa mukana ja auttaa asiakkaitamme, jotta kestävä tekstiilinkäyttö olisi helpompaa. Hyödynnämme tutkimuksen tuloksia kehitystyössämme”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman-Katainen S-ryhmästä.

Huolto ja korjaaminen helpoin tapa lisätä käyttöikää

Lähes kaikki tutkimukseen vastanneista suomalaiskuluttajista tunnistavat, että paras tapa pidentää vaatteen käyttöikää on sen huolellinen käyttö (94 %) ja asianmukainen huolto (91%).

Ikäihmiset korostivat enemmän kuluttajan omaa vastuuta huolellisen käytön ja esimerkiksi hoito-ohjeiden noudattamisen kautta. Nuoremmat kuluttajat korostavat tuotteen kestävyyttä eli sitä, että vaate on suunniteltu ja valmistettu pitkäikäiseen käyttöön.

Vaatteita osataan korjata, mutta korjauspalveluita kaivataan

Suomalaiset ovat osaavaa kansaa ja suurin osa kertoo itse korjaavansa vaatteensa. Korjauspalveluita kuitenkin kaivattiin: 56 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut käyttämään vaatteiden korjauspalvelua. Osa kuluttajista ei tiedä, mistä sopivan palvelun löytäisi.

Erityisesti vetoketjun korjaamista tai lyhennyspalvelua kaivattiin. Vastaajista 75 prosenttia olisi valmis maksamaan esimeriksi talvitakin vetoketjun korjaamisesta ja 53 prosenttia farkkujen repeämisen korjaamisesta muutamia kymppejä. Osa kuluttajista kuitenkin koki korjaamisen liian kalliiksi vaatteen hankintahintaan nähden. Korjauspalveluita toivotaan etenkin kauppakeskuksiin (67 %) ja markettien yhteyteen (61 %).

Suomalaiskuluttajat haluavat lisätietoja vaatteiden laadusta ja materiaalin kestävyydestä ostohetkellä. Myös tietoa vaatteen elinkaaresta sekä vaikutuksista ympäristöön ja ihmisoikeuksiin kaivataan. Ympäristömerkkeihin luotetaan ja vaatteiden vastuullisuuden takaavia merkkejä toivotaan nähtäväksi ostosten yhteydessä.

S-ryhmässä tekstiilien vastuullisuutta edistetään monin eri keinoin

S-ryhmä on kehittänyt omien tekstiilituotteidensa vastuullisuutta pitkään muun muassa tehdasauditoinnein. Asiakkaille tarjotaan alkuperätietoa ostohetkellä myös itse tuotteessa pesulapussa tai pakkauksessa. S-ryhmän tavoitteena on, että kaikissa oma merkki -tuotteissa käytetään ainoastaan vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä ja puuvillan sertifiointi on edennyt hyvin.

Jatkossa S-ryhmässä painotetaan entistä voimakkaammin myös ratkaisuja kestävän kuluttamisen edistämiseksi. Kuluttajille tämä on näkynyt jo nyt muun muassa Sokoksella. Sokos-tavaratalojen nettikaupassa on otettu käyttöön online-sovituspalvelu auttamaan kestävissä vaatevalinnoissa ja Tampereen Sokos toi second hand -palvelun lähelle asiakasta ruokakauppa- ja tavaratalokäynnin yhteyteen.

S-ryhmän hotellien työasut jalostuvat uusiokuiduksi tekstiilikeräyksen pilotissa. Tavoitteena on kerätä käytöstä poistetut työvaatteet ja valmistaa niistä kierrätyskuitua, jota voidaan käyttää uusien tuotteiden raaka-aineena. Myös markettien vaatekeräyslaatikoiden kautta kuluttajat voivat kierrättää vaatteitaan.

*Tutkimukseen vastasi 1903 täysi-ikäistä S-ryhmän asiakasomistajaa eri ikäryhmistä eri puolilta Suomea.

S-ryhmä on mukana monitieteisessä FINIX-tutkimushankkeessa, joka kehittää resurssiviisasta tekstiililiiketoimintaa.

FINIX-hankkeessa kehitetään laajan kumppaniverkoston kanssa Suomeen tekstiilituotannon ja -kulutuksen järjestelmää, joka edistää kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti. Hanke käynnistyi vuonna 2019 ja sen kesto on kuusi vuotta. FINIX-hanketta johtaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja hankkeessa työskentelee noin 30 tutkijaa liiketalouden, taiteiden ja suunnittelun, kemian­tekniikan, ympäristötieteiden, tietotekniikan, yhteiskuntatieteiden, oikeuden ja hallinnon aloilta.

 Lue lisää tekstiilituotteiden vastuullisuudesta S-ryhmässä

Lisätietoja:
Kirsi Niinimäki, professori, Aalto-yliopisto, kirsi.niinimaki@sok.fi
Senja Forsman-Katainen, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmä, senja.forsman@sok.fi

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tässä ovat syksyn kiinnostavimmat ruokauutuudet – kotimainen kaura, härkäpapu ja lahna muodostavat sesongin hittiruoat1.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen menestysresepti nostaa jälleen esiin kotimaan kiinnostavimmat ruokainnovaatiot, joilla on mahdollisuus nousta tänä vuonna kaikkien huulille. Parhaillaan televisiossa esitettävällä tuotantokaudella kilpailee kuusi alkukarsinnoista suoriutunutta finalistia, joiden tuotteissa yhdistyvät ruoka-alan kestotrendit – kasvispohjaiset raaka-aineet, hyvinvointi ja ekologisuus.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme