Selvitys: ”Vaatteiden korjauspalveluille olisi kysyntää ja vaatteiden ympäristövaikutuksista halutaan lisää tietoa”

Tekstiiliteollisuuden aiheuttama ympäristökuorma on merkittävä, ja ympäristökuormaa kasvattaa tekstiilien lyhyt käyttöikä. Yhä useampi kuluttajista on huolissaan tekstiilien ympäristövaikutuksista. Monitieteinen FINIX-tutkimushanke tutkii tekstiilialan haasteita ja etsii ratkaisuja yhteistyössä yritysten kanssa. S-ryhmä on hankkeen kumppani. S-ryhmä ja FINIX-hanke toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaiskuluttajien käsityksiä vaatteiden vastuullisesta käytöstä ja tekstiilien ympäristövaikutuksista.
”Kestävän vaateteollisuuden näkökulmasta työolot ja ihmisoikeudet ovat tärkeitä. Oleellista on myös valitut raaka-aineet ja esimerkiksi raaka-aineiden kierrätettävyys. Vaatteen ympäristövaikutusten arvioinnissa myös vaatteiden käyttöiän pidentäminen on tärkeässä roolissa. Pitkään kestävät, laadukkaat materiaalit ovat tärkeä tekijä, mutta yhtä lailla vaatehuolto ja korjaaminen”, sanoo professori Kirsi Niinimäki Aalto-yliopistolta ja Finix-tutkimushankkeesta.
”Vaatteiden vastuullinen ja kestävä käyttö ja elinkaaren pidentäminen on tällä hetkellä merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin. Haluamme olla muutoksessa mukana ja auttaa asiakkaitamme, jotta kestävä tekstiilinkäyttö olisi helpompaa. Hyödynnämme tutkimuksen tuloksia kehitystyössämme”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman-Katainen S-ryhmästä.
Huolto ja korjaaminen helpoin tapa lisätä käyttöikää
Lähes kaikki tutkimukseen vastanneista suomalaiskuluttajista tunnistavat, että paras tapa pidentää vaatteen käyttöikää on sen huolellinen käyttö (94 %) ja asianmukainen huolto (91%).
Ikäihmiset korostivat enemmän kuluttajan omaa vastuuta huolellisen käytön ja esimerkiksi hoito-ohjeiden noudattamisen kautta. Nuoremmat kuluttajat korostavat tuotteen kestävyyttä eli sitä, että vaate on suunniteltu ja valmistettu pitkäikäiseen käyttöön.
Vaatteita osataan korjata, mutta korjauspalveluita kaivataan
Suomalaiset ovat osaavaa kansaa ja suurin osa kertoo itse korjaavansa vaatteensa. Korjauspalveluita kuitenkin kaivattiin: 56 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut käyttämään vaatteiden korjauspalvelua. Osa kuluttajista ei tiedä, mistä sopivan palvelun löytäisi.
Erityisesti vetoketjun korjaamista tai lyhennyspalvelua kaivattiin. Vastaajista 75 prosenttia olisi valmis maksamaan esimeriksi talvitakin vetoketjun korjaamisesta ja 53 prosenttia farkkujen repeämisen korjaamisesta muutamia kymppejä. Osa kuluttajista kuitenkin koki korjaamisen liian kalliiksi vaatteen hankintahintaan nähden. Korjauspalveluita toivotaan etenkin kauppakeskuksiin (67 %) ja markettien yhteyteen (61 %).
Suomalaiskuluttajat haluavat lisätietoja vaatteiden laadusta ja materiaalin kestävyydestä ostohetkellä. Myös tietoa vaatteen elinkaaresta sekä vaikutuksista ympäristöön ja ihmisoikeuksiin kaivataan. Ympäristömerkkeihin luotetaan ja vaatteiden vastuullisuuden takaavia merkkejä toivotaan nähtäväksi ostosten yhteydessä.
S-ryhmässä tekstiilien vastuullisuutta edistetään monin eri keinoin
S-ryhmä on kehittänyt omien tekstiilituotteidensa vastuullisuutta pitkään muun muassa tehdasauditoinnein. Asiakkaille tarjotaan alkuperätietoa ostohetkellä myös itse tuotteessa pesulapussa tai pakkauksessa. S-ryhmän tavoitteena on, että kaikissa oma merkki -tuotteissa käytetään ainoastaan vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä ja puuvillan sertifiointi on edennyt hyvin.
Jatkossa S-ryhmässä painotetaan entistä voimakkaammin myös ratkaisuja kestävän kuluttamisen edistämiseksi. Kuluttajille tämä on näkynyt jo nyt muun muassa Sokoksella. Sokos-tavaratalojen nettikaupassa on otettu käyttöön online-sovituspalvelu auttamaan kestävissä vaatevalinnoissa ja Tampereen Sokos toi second hand -palvelun lähelle asiakasta ruokakauppa- ja tavaratalokäynnin yhteyteen.
S-ryhmän hotellien työasut jalostuvat uusiokuiduksi tekstiilikeräyksen pilotissa. Tavoitteena on kerätä käytöstä poistetut työvaatteet ja valmistaa niistä kierrätyskuitua, jota voidaan käyttää uusien tuotteiden raaka-aineena. Myös markettien vaatekeräyslaatikoiden kautta kuluttajat voivat kierrättää vaatteitaan.
*Tutkimukseen vastasi 1903 täysi-ikäistä S-ryhmän asiakasomistajaa eri ikäryhmistä eri puolilta Suomea.
S-ryhmä on mukana monitieteisessä FINIX-tutkimushankkeessa, joka kehittää resurssiviisasta tekstiililiiketoimintaa.
FINIX-hankkeessa kehitetään laajan kumppaniverkoston kanssa Suomeen tekstiilituotannon ja -kulutuksen järjestelmää, joka edistää kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti. Hanke käynnistyi vuonna 2019 ja sen kesto on kuusi vuotta. FINIX-hanketta johtaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja hankkeessa työskentelee noin 30 tutkijaa liiketalouden, taiteiden ja suunnittelun, kemiantekniikan, ympäristötieteiden, tietotekniikan, yhteiskuntatieteiden, oikeuden ja hallinnon aloilta.
Lue lisää tekstiilituotteiden vastuullisuudesta S-ryhmässä
Lisätietoja:
Kirsi Niinimäki, professori, Aalto-yliopisto, kirsi.niinimaki@sok.fi
Senja Forsman-Katainen, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmä, senja.forsman@sok.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme