Selvitys: ”Vaatteiden korjauspalveluille olisi kysyntää ja vaatteiden ympäristövaikutuksista halutaan lisää tietoa”

Tekstiiliteollisuuden aiheuttama ympäristökuorma on merkittävä, ja ympäristökuormaa kasvattaa tekstiilien lyhyt käyttöikä. Yhä useampi kuluttajista on huolissaan tekstiilien ympäristövaikutuksista. Monitieteinen FINIX-tutkimushanke tutkii tekstiilialan haasteita ja etsii ratkaisuja yhteistyössä yritysten kanssa. S-ryhmä on hankkeen kumppani. S-ryhmä ja FINIX-hanke toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaiskuluttajien käsityksiä vaatteiden vastuullisesta käytöstä ja tekstiilien ympäristövaikutuksista.
”Kestävän vaateteollisuuden näkökulmasta työolot ja ihmisoikeudet ovat tärkeitä. Oleellista on myös valitut raaka-aineet ja esimerkiksi raaka-aineiden kierrätettävyys. Vaatteen ympäristövaikutusten arvioinnissa myös vaatteiden käyttöiän pidentäminen on tärkeässä roolissa. Pitkään kestävät, laadukkaat materiaalit ovat tärkeä tekijä, mutta yhtä lailla vaatehuolto ja korjaaminen”, sanoo professori Kirsi Niinimäki Aalto-yliopistolta ja Finix-tutkimushankkeesta.
”Vaatteiden vastuullinen ja kestävä käyttö ja elinkaaren pidentäminen on tällä hetkellä merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin. Haluamme olla muutoksessa mukana ja auttaa asiakkaitamme, jotta kestävä tekstiilinkäyttö olisi helpompaa. Hyödynnämme tutkimuksen tuloksia kehitystyössämme”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman-Katainen S-ryhmästä.
Huolto ja korjaaminen helpoin tapa lisätä käyttöikää
Lähes kaikki tutkimukseen vastanneista suomalaiskuluttajista tunnistavat, että paras tapa pidentää vaatteen käyttöikää on sen huolellinen käyttö (94 %) ja asianmukainen huolto (91%).
Ikäihmiset korostivat enemmän kuluttajan omaa vastuuta huolellisen käytön ja esimerkiksi hoito-ohjeiden noudattamisen kautta. Nuoremmat kuluttajat korostavat tuotteen kestävyyttä eli sitä, että vaate on suunniteltu ja valmistettu pitkäikäiseen käyttöön.
Vaatteita osataan korjata, mutta korjauspalveluita kaivataan
Suomalaiset ovat osaavaa kansaa ja suurin osa kertoo itse korjaavansa vaatteensa. Korjauspalveluita kuitenkin kaivattiin: 56 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut käyttämään vaatteiden korjauspalvelua. Osa kuluttajista ei tiedä, mistä sopivan palvelun löytäisi.
Erityisesti vetoketjun korjaamista tai lyhennyspalvelua kaivattiin. Vastaajista 75 prosenttia olisi valmis maksamaan esimeriksi talvitakin vetoketjun korjaamisesta ja 53 prosenttia farkkujen repeämisen korjaamisesta muutamia kymppejä. Osa kuluttajista kuitenkin koki korjaamisen liian kalliiksi vaatteen hankintahintaan nähden. Korjauspalveluita toivotaan etenkin kauppakeskuksiin (67 %) ja markettien yhteyteen (61 %).
Suomalaiskuluttajat haluavat lisätietoja vaatteiden laadusta ja materiaalin kestävyydestä ostohetkellä. Myös tietoa vaatteen elinkaaresta sekä vaikutuksista ympäristöön ja ihmisoikeuksiin kaivataan. Ympäristömerkkeihin luotetaan ja vaatteiden vastuullisuuden takaavia merkkejä toivotaan nähtäväksi ostosten yhteydessä.
S-ryhmässä tekstiilien vastuullisuutta edistetään monin eri keinoin
S-ryhmä on kehittänyt omien tekstiilituotteidensa vastuullisuutta pitkään muun muassa tehdasauditoinnein. Asiakkaille tarjotaan alkuperätietoa ostohetkellä myös itse tuotteessa pesulapussa tai pakkauksessa. S-ryhmän tavoitteena on, että kaikissa oma merkki -tuotteissa käytetään ainoastaan vastuullista puuvillaa vuoteen 2025 mennessä ja puuvillan sertifiointi on edennyt hyvin.
Jatkossa S-ryhmässä painotetaan entistä voimakkaammin myös ratkaisuja kestävän kuluttamisen edistämiseksi. Kuluttajille tämä on näkynyt jo nyt muun muassa Sokoksella. Sokos-tavaratalojen nettikaupassa on otettu käyttöön online-sovituspalvelu auttamaan kestävissä vaatevalinnoissa ja Tampereen Sokos toi second hand -palvelun lähelle asiakasta ruokakauppa- ja tavaratalokäynnin yhteyteen.
S-ryhmän hotellien työasut jalostuvat uusiokuiduksi tekstiilikeräyksen pilotissa. Tavoitteena on kerätä käytöstä poistetut työvaatteet ja valmistaa niistä kierrätyskuitua, jota voidaan käyttää uusien tuotteiden raaka-aineena. Myös markettien vaatekeräyslaatikoiden kautta kuluttajat voivat kierrättää vaatteitaan.
*Tutkimukseen vastasi 1903 täysi-ikäistä S-ryhmän asiakasomistajaa eri ikäryhmistä eri puolilta Suomea.
S-ryhmä on mukana monitieteisessä FINIX-tutkimushankkeessa, joka kehittää resurssiviisasta tekstiililiiketoimintaa.
FINIX-hankkeessa kehitetään laajan kumppaniverkoston kanssa Suomeen tekstiilituotannon ja -kulutuksen järjestelmää, joka edistää kestävää kehitystä maailmanlaajuisesti. Hanke käynnistyi vuonna 2019 ja sen kesto on kuusi vuotta. FINIX-hanketta johtaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja hankkeessa työskentelee noin 30 tutkijaa liiketalouden, taiteiden ja suunnittelun, kemiantekniikan, ympäristötieteiden, tietotekniikan, yhteiskuntatieteiden, oikeuden ja hallinnon aloilta.
Lue lisää tekstiilituotteiden vastuullisuudesta S-ryhmässä
Lisätietoja:
Kirsi Niinimäki, professori, Aalto-yliopisto, kirsi.niinimaki@sok.fi
Senja Forsman-Katainen, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmä, senja.forsman@sok.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme