Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa

Sateenkaariperheet ry järjestää yhdessä kumppanien kanssa tutkimus- ja politiikkaseminaarin sijaissynnytyksestä Turussa 28.3.2018. Seminaarissa syvennytään avusteiseen lisääntymiseen ja siihen liittyvien globaalien markkinoiden kasvuun muun muassa perheen, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista. Tilaisuudessa kuullaan englanninkielisiä tutkitmuspuheenvuoroja ja käydään suomenkielinen paneelikeskustelu sijaissynnyttämisestä; sen lainsäädännöstä, etiikasta ja säätelystä.

Sijaissynnyttämiseen liittyy lisääntymisen oikeuksien, politiikan ja etiikan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Sijaissynnytys on järjestely, jossa raskaana oleva nainen kantaa lasta, jolla ei ole hänen geeniperimäänsä, tulevien vanhempien hoidettavaksi ja kasvatettavaksi yhteisellä sopimuksella. Suomessa sijaissynnytys on ollut laissa kielletty vuodesta 2007 alkaen. Vuosikymmen kiellon voimaantulon jälkeen tilannetta on syytä kartoittaa. Seminaarissa suomalaisten asiantuntijoiden paneeli pohtii, voitaisiinko laissa säännellä sijaissynnytyksen käytännöistä, jotka olisivat eettisesti kestäviä.

Seminaarin keynote-puhuja on professori Amrita Pande, joka on kirjoittanut teoksen Wombs in Labor: Transnational Commercial Surrogacy in India (2014: Columbia University Press). Professori Pande työskentelee sosiologian laitoksella University of Cape Town’ssa. Tutkimuksessaan hän keskittyy globalisaation ja intiimin risteymiin. Hänen sijaissynnyttämistä käsitteleviä tutkimuksiaan on julkaistu lukuisissa tunnetuissa akateemisissa aikakausijulkaisuissa ja kokoomateoksissa sekä uutisoitu mediassa. Tällä hetkellä Pande on mukana ”globaaleja hedelmällisyysvirtoja” – lisääntymisen toimijoita, työntekijöitä, ruumiita ja aineksia (munasoluja, siittiöitä, alkioita) – kartoittavassa, mittavassa tutkimusprojektissa.

Seminaarin järjestävät Center for the Study of Bioethicsin Suomen yksikkö, Sateenkaariperheet ry ja Turun yliopiston filosofian oppiaine. Tapahtumaa on apurahalla tukenut Turun yliopistosäätiö. Lisätietoa tapahtumasta Suomen Bioetiikan tutkimuskeskuksen sivuilta >>

Tilaisuus järjestetään Turun yliopistolla, Publicum, Assistentinkatu 7, hall PUB1. Sateenkaariperheet ry tarjoaa teetä ja kahvia. HUOM: Tarjoilun varmistamiseksi ilmoittaudu tapahtumaan tästä >>

OHJELMA

9.00 Helena Siipi, University of Turku/Center for the Study of Bioethics Finland: Seminaarin avaus

9:05 Daniela Cutas (Umaja University): Dangerous Liaisons: Parents, Children, and Third Party Reproduction

9:30 Lise Eriksson (Åbo Academi): Representations of Kinship and Parenthood in Surrogacy Families in Finland

9.55 Lyhyt keskustelu

10.00-10.10 Tauko

10.10 Doris Leibetseder (University of Uppsala): QT Reproduction: Queer and Transgender Use of Assisted Reproductive Technologies

10.35 Mwenza Blell (University of Cambridge): Suspicion in the Clinical Encounter: British Pakistani Muslim Men's (In)Fertility and the Welfare of the Child

11.00 Keskustelua (kaikki puhujat)

11.45–13.15  Lounas (omakustanteinen)

13.15 Sanna Koulu (University of Lapland): Children's Rights and Normative Families in the Case Law on Assisted Reproduction

13.45 Keynote Amrita Pande (Univerisity of Cape Town): Wombs in Labor and the Paradox of Cross Border Commercial Surrogacy

14.45 Keskustelua

15.15–15.45 Kahvia ja teetä Publicumin aulassa (muista ilmoittautua tarjoilua varten!)

15.45 –17.15 Paneeli sijaissynnyttämisen etiikkaa, oikeuksia ja politiikkaa

17.15 Seminaarin päättäminen

Panelistit

OTT, neuvotteleva virkamies Riitta Burrell / Helsingin yliopisto, Sosiaali- ja terveysministeriö.

VTT, yliopisto-opettaja Linda Hart / TY sosiologia

Toiminnanjohtaja Juha Jämsä / Sateenkaariperheet

FT, projektipäällikkö Anna Moring / Monimuotoiset perheet -verkosto

Aktivisti Carolina Nysten / Kohtuuttomat ry

PhD, lehtori Salla Sariola TY sosiologia / University of Oxfordin research fellow, Nuffield Department of Population Health,

FT, dosentti Tuija Takala / HY käytännöllinen filosofia

Moderoija

VTM, FM Tiia Sudenkaarne, väitöskirjatutkija, TY käytännöllinen filosofia

Lapsenhuoltolain uudistuksessa perheiden sopimusvapaus jäämässä puolitiehen - sopimusmahdollisuus lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista palautettava hallituksen esitykseen6.6.2018 12:36Kutsu

Oikeusministeri Häkkänen esitteli tänään luonnoksen lapsenhuoltolain kokonaisuudistukseksi. Luonnos noudattelee pääpiirteissään asiaa valmistelleen työryhmän mietintöä. Laajalla lausuntokierroksella erittäin positiivista palautetta saanut perheiden sopimusvapauden lisääminen uhkaa kuitenkin jäädä hallituksen esityksessä puolitiehen. Työryhmän esityksen vastaisesti hallituksen esitysluonnoksessa ei oltaisi mahdollistamassa sopimuksen tekemistä lapsen ja ns. sosiaalisen vanhemman tapaamisista, vaikka osapuolet olisivat asiasta yksimielisiä.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.23.3.2018 11:11Kutsu

Sateenkaariperheiden vanhemmat – kokemuksia lasten hyvinvoinnista, perhesuhteista ja tuen saannista -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 27.3. klo 10–12. Millaisia vahvuuksia ja haavoittuvuuksia sateenkaariperheillä on? Neljättä vuotta käynnissä ollut Sateenkaariperheiden lasten hyvinvointi -tutkimushanke päättyy tilaisuuteen, jossa julkaistaan tulosraportti vanhempien kyselytutkimuksesta.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.8.3.2018 10:28Kutsu

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa6.3.2018 16:35Kutsu

Äitiyslaki-kampanjan järjestöt: Kansalaisaloite hyväksyttiin selvällä enemmistöllä - uusi laki parantaa lapsen oikeusturvaa28.2.2018 14:13Kutsu

Suomen eduskunta hyväksyi juuri kansalaisaloitteen äitiyslaista huikean selvällä enemmistöllä luvuin 122 puolesta ja 42 vastaan. Tämä oli toinen kerta Suomen historiassa, kun uutta lainsäädäntöä säädetään kansalaisaloitteen pohjalta. Nyt säädetty äitiyslaki parantaa lapsen oikeusturvaa, kun lapsi on syntynyt naisparin perheeseen hedelmöityshoidoilla. Lapsen oikeudellisen aseman selkeytyminen tukee myös vanhemmuutta, ja sitä kautta tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Äitiyslain säätäminen oli lapsen oikeuksien näkökulmasta välttämätöntä.