Senaatti-kiinteistöt, Helsingin kaupunki ja Skanska neuvottelutulokseen Pasilan Länsitornialueen toteuttamisesta

Senaatti-kiinteistöt ja Helsingin kaupunki ovat päässeet neuvottelutulokseen Pasilan Länsitornialueen suunnittelusta ja toteuttamisesta Skanskan kanssa. Länsitornialueelle on tarkoitus toteuttaa neljä tornia sekä paviljonkirakennus. Länsitornialueen asemakaavamuutos vie noin kaksi vuotta. Rakentaminen alueella voisi alkaa arviolta vuonna 2026.
Havainnekuvanäkymä Pasilansiltaa länteen. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA

Alueen asemakaavan muutos laaditaan Skanskan Helsinki High-rise -kilpailussa toiseksi tulleen ja neuvotteluvaiheessa kehitetyn ehdotuksen pohjalta edellisen toteutussopimuksen päätyttyä. Ensimmäisessä vaiheessa myynnin kohteena ovat tontit toimistotornin, asuintornin sekä paviljonkirakennuksen toteutusta varten, loput kaksi tonttia myydään myöhemmässä vaiheessa.

Tavoitteena on allekirjoittaa aluetta koskeva esi- ja toteutussopimus kesäkuussa 2023. Solmittaville sopimuksille haetaan tarvittavat hyväksynnät Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin kaupungin päätöksenteossa huhti-toukokuun aikana.

Länsitornialuetta koskeva hanke on Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä 18.4., jonka jälkeen asia etenee kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Helsingin kaupunki käynnistää hankkeen edellyttämän asemakaavamuutosprosessin asettamalla osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyn jälkeen.

Skanska Talonrakennus Oy, aluejohtaja Juhani Aspara, puh. 0400 736 718, juhani.aspara[at]skanska.fi

Senaatti-kiinteistöt, myyntipäällikkö Leena Palokangas, puh. 050 308 9158, leena.palokangas[at]senaatti.fi

Helsingin kaupunki, asemakaavoitus, tiimipäällikkö Anna-Maija Sohn, puh. 09 310 15590, anna-maija.sohn[at]hel.fi

Havainnekuvanäkymä Pasilansiltaa länteen. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA
Havainnekuvanäkymä Pasilankatu pohjoiseen. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA
Havainnekuvanäkymä Pasilankadulta itään. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA
Havainnekuvanäkymä Pasilankatua etelään. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA
Havainnekuvanäkymä torniaukiolle. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA
Havainnekuvanäkymä Pasilansiltaa itään. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa 2 020 henkilöä Suomessa.