Senioreille suunnattu digipalvelu tuo ihmiset yhteen ja kannustaa kuntoilemaan

Digitalisaation roolista hoivapalveluissa puhutaan paljon, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Jos hankolaisen hoivakodin ikäihmisiltä kysytään, parhaimmillaan digipalvelut tuovat iloa, yhteisöllisyyttä ja vetreyttä päivän toimiin.

Osallistuja ja ohjaaja näkevät toisensa reaaliaikaisesti. (Kuva: Sanoste)

Asukkaat ovat kerääntyneet viikoittaiseen jumppatuokioon, mutta ohjaaja ei ole paikalla. Kukaan ei kuitenkaan näytä hämmentyneeltä, sillä osallistujat tietävät, mitä tuleman pitää: ohjaaja liittyy seuraan seinälle heijastettuna. Attendo Lähteen hoivakodissa on osallistuttu viime viikkoina Sanosteen digipalveluun, jossa fysioterapeutti ohjaa ryhmäliikuntaa kuvapuheluna. Jumppa on otettu hyvin vastaan.

“Asukkaat kokoontuvat jo tottuneesti jumppaa varten yhteen ja siitä on tullut odotettu yhteinen hetki. Osalla asukkaistamme on muistisairaus, joten alkuun jännitimme, miten he kokevat tällaisen digipalvelun, mutta huoli oli turha”, kuvaa hoivakodin johtaja Ann-Charlott Welander.

“Humoristisiakin tilanteita on koettu, kun hoitajamme on kääntänyt palvelua reaaliaikaisesti ruotsiksi osalle asukkaista  kaksikielisessä hoivakodissa kun kerran ollaan”, Welander jatkaa.

Sanoste tarjoaa erilaisia asiakaslähtöisiä harrastuksia ikäihmisten hyvinvointia tukemaan. Kuvapuhelu mahdollistaa sen, että omassa kodissaan, kuten hoivakodissa, voi harrastaa monipuolisesti ja turvallisesti joko entuudestaan tuttuja lajeja tai kokeilla jotain uutta. Ohjaajat ovat alansa asiantuntijoita, kuten fysioterapeutteja, ja harrastukset on suunniteltu erityisesti ikääntyneille.

“Ikääntyneet ovat olleet todella innoissaan kuvapuheluna välitettävistä palveluista ja monelle ne ovat viikon kohokohta. He pääsevät osallistumaan laadukkaisiin ammattilaisten tuottamiin harrastuksiin asuinpaikastaan riippumatta. Meidän on nyt tarkoitus lähteä viemään suomalaista osaamista ulkomaille. Pian toivottavasti pystymme tarjoamaan harrastuksia myös ruotsinkielisille ikääntyneille”, sanoo Sanosteen toimitusjohtaja Marianne Dannbom.

Osallistujat näkevät ohjaajan ja ohjaaja näkee heidät samanaikaisesti. Tämä erottaa palvelun valmiiksi nauhoitetuista videoista.

“Ohjaajan ja ikäihmisen välillä syntyy aito kohtaaminen. Ohjaaja on kannustamassa ja opastamassa osallistujia reaaliaikaisesti ja tästä syntyy tunne, että ohjaaja on ihan oikeasti paikalla. Tämä kohtaaminen ja fyysisen kunnon paraneminen luovat hyvää fiilistä”, Dannbom kertoo.

Attendo Lähteessä jumppahetkistä on tullut tärkeä osa arjen aktiviteetteja. Fyysisen hyvinvoinnin tukeminen on tärkeää, mutta yhteisen jumppatuokion psyykkistä tai sosiaalista terveyttä tukevaakaan rooliakaan ei pidä vähätellä.

“Meillä asukkaille jumppatuokio on ennen kaikkea hauska, yhteinen hetki. Olemme hyvin tyytyväisiä palveluun”, summaa Welander.

Ilona Sammaljärvi
Viestinnän asiantuntija, Attendo
ilona.sammaljarvi@attendo.fi

Marianne Danbomm
Toimitusjohtaja, Sanoste
marianne.dannbom@sanoste.fi

Osallistuja ja ohjaaja näkevät toisensa reaaliaikaisesti. (Kuva: Sanoste)

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Attendo keskeyttää tehostetun palveluasumisen hoivakoti Vänrikissä toistaiseksi12.3.2019 15:15:48 EETTiedote

Attendo on päättänyt keskeyttää tehostetun palveluasumisen toiminnan Siilinjärvellä sijaitsevan ikäihmisten hoivakoti Vänrikissä henkilöstöpulan takia. Järjestelystä on sovittu yhdessä Siilinjärven kunnan ja Kuopion kaupungin kanssa, joiden asumisyksiköihin tehostetun palveluasumisen asukkaat siirtyvät hallitusti. Hoivakodissa on lisäksi kevyemmän tuen tarpeessa olevia asukkaita, joiden osalta arki Vänrikissä jatkuu normaalisti.

Attendo Pelimannin toiminta keskeytetty väliaikaisesti – korjaavat toimenpiteet on jo aloitettu8.2.2019 22:44:19 EETTiedote

Länsi-Suomen aluehallintovirasto on antanut tänään 8.2.2019 päätöksen, jolla Attendo Pelimannin toiminta on väliaikaisesti keskeytetty. Asukkaat jäävät Attendo Pelimanniin siten, että Kuussote-kuntayhtymä vastaa toistaiseksi toiminnasta ja Attendo vuokraa koko henkilöstön kuntayhtymän käyttöön. Lisähenkilöstöä vuokrataan tarvittaessa myös Kuusiolinna Terveys Oy:ltä, jonka alihankkijana Attendo on toiminut. Korjaavat toimenpiteet on käynnistetty ja Attendo pyytää anteeksi virheitä toiminnassaan.