Senioreilta kysyttäessä yksinäisyys nousee yleisimmäksi ongelmaksi – Danonen ja HelsinkiMission yhteistyö vähentää ikäihmisten yksinäisyyttä

Danonen ja HelsinkiMission kolmivuotisessa yhteistyössä pyritään löytämään ratkaisuja senioreiden kasvavaan yksinäisyyteen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttamassa vanhuspalveluiden asiakastyytyväisyyskyselyssä yksinäisyys on noussut ikäihmisten yleisimmäksi ongelmaksi. Viidesosa vastanneista ikäihmisistä kärsii yksinäisyydestä usein tai koko ajan.
Senioreilta kysyttäessä yksinäisyys nousee yleisimmäksi ongelmaksi

Danonen ja HelsinkiMission kolmivuotisella pääyhteistyökumppanuudella mahdollistetaan HelsinkiMission työtä vähentää yksinäisyyttä ja lisätä hyvinvointia. Yhteistyön painopisteenä on ikäihmisten yksinäisyyden vähentäminen. Taloudellisen tuen lisäksi yhteistyö sisältää toiminnallista yhteistyötä vapaaehtoistyön parissa, jota tehdään osana Danonen vastuullisuustyötä ikäihmisten tukemiseksi.

Yhteistyön ytimessä on YK:n kestävän kehityksen kolmannen tavoitteen (SDG 3) edistäminen: taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaikenikäisille. Yksinäisyys on vakava yhteiskunnallinen ongelma, joka heikentää suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia voimakkaammin kuin mikään muu yksittäinen tekijä. Joka kymmenes suomalainen kärsii haitallisesta yksinäisyydestä.

Ikäihmisten hyvinvoinnin tukeminen tärkeänä osana Danonen sosiaalista vastuuta

Danonen tavoitteena on olla yksi ensimmäisistä monikansallisista yrityksistä, joka on saavuttanut B Corp™ -sertifikaatin kaikille toiminnoilleen vuoteen 2025 mennessä. Danone on ollut B Corp -sertifioitu Suomessa vuodesta 2022 lähtien. Sertifikaatin voivat saada yritykset, jotka harjoittavat liiketoimintaansa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla sekä tekevät toiminnallaan hyvää osakkeenomistajien lisäksi muille sidosryhmilleen.

– Sosiaalinen vastuu on olennainen osa liiketoimintaamme. Yhtenä strategiamme keskeisenä pilarina on tukea ikääntyvän väestömme terveyttä ja hyvinvointia tuotteillamme. Alkava yhteistyömme HelsinkiMission kanssa on luonteva jatkumo tälle työlle, ja olemme innoissamme mahdollisuudesta tuoda iloa yksinäisyyttä kokevien vanhusten arkeen ja hyvinvointiin, kertoo Danonen maajohtaja Ulla Zakowski.

Senioripalveluiden kysyntä kasvanut HelsinkiMissiossa

HelsinkiMission hyvinvoinnin ja terveydenedistämistoiminnan raportti 2022 nostaa myös  esiin yksinäisyyden kokemusten lisääntymisen. Raportin mukaan senioreiden toimintakyky on alentunut koronan myötä. Erityisesti ikäihmisille yksinäisyys on yksi suurimmista terveysriskeistä. Pitkittyneen pandemia-ajan jälkeen tuhannet seniorit viettävät edelleen pitkiä aikoja yksin neljän seinän sisällä.

Pitkittyneen koronapandemian jälkeen olemme huomanneet monilla senioreilla arkuutta lähteä sosiaalisiin tilanteisiin ja liikkeelle omasta kodistaan. Tämä heijastuu senioreiden hyvinvointiin yksinäisyytenä ja eristäytymisenä. Seniorit tarvitsevatkin yhteisöjä, joihin he voivat liittyä ja jakaa omaa arkeaan toistensa kanssa vertaistuen ja kohtaamisten keinointoteaa senioripalveluiden päällikkö Kari Lankinen

HelsinkiMissiolla on vakiintunut asema senioripalveluiden tuottajana pääkaupunkiseudulla. Järjestön kattavien senioripalvelujen asiakastapaamisissa ja yhteisötapahtumissa kohdattiin viime vuonna yhteensä 34 582 kertaa. Määrä on lisääntynyt selvästi viime vuoden lähes 30 000 kohtaamisesta.

Lähteet:

HelsinkiMission hyvinvoinnin ja terveydenedistämistoiminnan raportti 2022

THL: Vanhuspalveluiden asiakastyytyväisyys vuonna 2022

Hanna Koskenkangas
HelsinkiMission viestintä- ja varainhankintajohtaja
hanna.koskenkangas@helsinkimissio,fi, 040 589 0551

Kari Lankinen
HelsinkiMission senioripalveluiden päällikkö
kari.lankinen@helsinkimissio.fi, 045 858 4367

Helena Berglund
Danone Pohjoismaat, viestintä ja yhteiskuntasuhteet
helena.berglund@danone.com

Senioreilta kysyttäessä yksinäisyys nousee yleisimmäksi ongelmaksi

Albertinkatu 33

09 2312 0200https://www.helsinkimissio.fi/

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Vähennämme yksinäisyyttä ja lisäämme hyvinvointia. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi. Vuonna 2023 olemme toimineet 140 vuoden ajan.

Toimimme sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä vähentäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.

#yhdessäyksinäisyysvoitetaan