Sepänkyläläisille uusi kaukolämpöyhtiö ja halvempi hinta

Kesäkuun lopussa Smedsby Värmeservice -kaukolämpöyhtiö siirtyy Vaasan Sähkön omistukseen. Yrityskauppasopimus allekirjoitettiin tänään tiistaina. Kaupan myötä kaukolämmön hinta laskee Mustasaaren Sepänkylässä noin 6,5 prosenttia.

Vaasan Sähkö on omistanut yhtiöstä 20 prosenttia. Nyt ostettu 80 prosentin osuus vaihtaa omistajaa 1,44 miljoonalla eurolla. Kaupassa Sepänkylän koko kaukolämpöverkko siirtyy uudelle omistajalle.

- Parin seuraavan vuoden aikana tulemme vahvistamaan verkkoa ja parantamaan sen toimitusvarmuutta, kertoo Vaasan Sähkön kaukolämpöjohtaja Markus Tuomala suunnitelmista.

Asiakkaille avautuu myös uusia mahdollisuuksia.

Edullisemman hinnan lisäksi Sepänkylän asiakkaille asennetaan kesän aikana etäluettavat mittarit, ja näin ollen mittarilukemien ilmoittaminen loppuu. Tästä yhtiö kertoo asiakkailleen erikseen. Lisäksi asiakkaat voivat valita hiilineutraalin kaukolämmön.

Vaasan Sähkö on kaukolämmön jakelualueellaan mahdollistanut yritysasiakkaille hukkalämmön myynnin verkkoon. Nyt tämä mahdollisuus osallistua kiertotalouteen avautuu myös Sepänkylässä.

Kauppa tuo Vaasan Sähkölle 110 uutta kaukolämpöasiakasta.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.

Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi11.3.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.