Sepänkyläläisille uusi kaukolämpöyhtiö ja halvempi hinta

Kesäkuun lopussa Smedsby Värmeservice -kaukolämpöyhtiö siirtyy Vaasan Sähkön omistukseen. Yrityskauppasopimus allekirjoitettiin tänään tiistaina. Kaupan myötä kaukolämmön hinta laskee Mustasaaren Sepänkylässä noin 6,5 prosenttia.

Vaasan Sähkö on omistanut yhtiöstä 20 prosenttia. Nyt ostettu 80 prosentin osuus vaihtaa omistajaa 1,44 miljoonalla eurolla. Kaupassa Sepänkylän koko kaukolämpöverkko siirtyy uudelle omistajalle.

- Parin seuraavan vuoden aikana tulemme vahvistamaan verkkoa ja parantamaan sen toimitusvarmuutta, kertoo Vaasan Sähkön kaukolämpöjohtaja Markus Tuomala suunnitelmista.

Asiakkaille avautuu myös uusia mahdollisuuksia.

Edullisemman hinnan lisäksi Sepänkylän asiakkaille asennetaan kesän aikana etäluettavat mittarit, ja näin ollen mittarilukemien ilmoittaminen loppuu. Tästä yhtiö kertoo asiakkailleen erikseen. Lisäksi asiakkaat voivat valita hiilineutraalin kaukolämmön.

Vaasan Sähkö on kaukolämmön jakelualueellaan mahdollistanut yritysasiakkaille hukkalämmön myynnin verkkoon. Nyt tämä mahdollisuus osallistua kiertotalouteen avautuu myös Sepänkylässä.

Kauppa tuo Vaasan Sähkölle 110 uutta kaukolämpöasiakasta.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

Saaristomaisema säilyy merikaapelin ansiosta Sundomissa8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Kesän aikana Vaasan Sundomin saaristossa on käynyt kuhina. Yhteensä noin puolitoista kilometriä sähkökaapelia on laskettu kaivinkoneella lautalta käsin meren pohjaan. Vaativa urakka on jatkoa viime vuonna alkaneelle Sulvan sähköverkon kehittämiselle ja tähtää parempaan sähkön toimitusvarmuuteen noin 1 300 Vaasan Sähköverkon asiakkaalla. Tarpeellisen linjan toteuttaminen merikaapelina mahdollistaa saaristomaiseman säilymisen muuttumattomana.

Energiayhtiön liikevaihto notkahti – taustalla matalampi energiankulutus, tuuli ja sade28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Vuoden 2020 ensimmäinen puolisko oli energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät vaikutti energiankulutukseen. Kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihdossa tapahtui selkeä notkahdus edellisvuoteen verrattuna.