Sepelvaltimopotilaat kutsutaan uudelle ohjauspoliklinikalle Sydänsairaala Novassa

Sydänsairaala Nova avaa ohjauspoliklinikan sepelvaltimotautiin vastasairastuneille potilaille, jotka ovat kotiutuneet sairaalasta sydäntoimenpiteen jälkeen. Ohjauspoliklinikan tavoitteena on tarjota sydänpotilaille henkilökohtaisempaa tukea elinikäisen sairauden kanssa pärjäämiseen. Ohjaukselle on tarvetta, sillä tasapainoinen arki on elintärkeä osa sepelvaltimotaudin hoitoa.

Helmikuussa 2022 avattava Novan ohjauspoliklinikka keskittyy sepelvaltimotautipotilaisiin, joita on suurin osa keskisuomalaisista sydänpotilaista.

– Kutsumme potilaat maksuttomalle ohjauspoliklinikalle 2–3 viikkoa kotiutumisen jälkeen. Vastaanotolla puhutaan muun muassa sairaalassa tehdyistä tutkimuksista, lääkehoidon merkityksestä ja jatkohoidosta sekä rohkaistaan liikuntaan ja aktiiviseen arkeen, kertoo kardiologian ylilääkäri, toimintojohtaja Kai Nyman Sydänsairaala Novasta.

– Potilaat saavat toki ohjeita jo osastolla, mutta ympäristö voi olla hektinen ja samassa tilassa muitakin potilaita. Myös tuore tieto sairastumisesta voi vaatia sulattelua. Poliklinikalla on mahdollista antaa henkilökohtaisempaa ja monipuolisempaa tukea sepelvaltimotaudin kanssa elämiseen, sillä kyseessä on elinikäinen, parantumaton sairaus. Myös potilaan läheinen on tervetullut mukaan vastaanotolle.

Ohjauspoliklinikka on tarkoitettu työikäisille ja hyvän toimintakyvyn omaaville eläkeläisille. Ohjauspoliklinikalla työskentelee sairaanhoitaja ja fysioterapeutti. Tarpeen mukaan tukena ovat muun muassa lääkärit, Keski-Suomen sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijä ja farmaseutti. Jatkokäynnin voi varata esimerkiksi sydänpotilaiden seksuaalineuvontaan.

Ohjauspoliklinikan avaaminen parantaa potilaan hoitoon liittyvää yhteistyötä erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon, työterveyshuollon ja järjestöjen välillä, mikä tukee osaltaan tulevan hyvinvointialueen toimintaa. Vastaava ohjauspoliklinikka on toiminut Tays Sydänsairaalassa Tampereella jo lähes kymmenen vuoden ajan.

Keski-Suomessa Saarijärven, Karstulan, Kannonkosken, Kivijärven ja Kyyjärven kotiutuneet sydänpotilaat eivät kuulu ohjauspoliklinikan piiriin, sillä Saarikka järjestää vastaanotot omana toimintanaan.

Sydänsairaala muokkaa palveluverkkoaan uuden sote-lain mukaiseksi: Tavoitteena jatkaa toimintaa Helsingissä, yhteistyökumppani haussa14.9.2022 10:12:13 EEST | Tiedote

Sydänsairaala on Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirien julkisomisteinen osakeyhtiö, joka tuottaa erikoissairaanhoidon palveluja. Sydänsairaalan toimipisteet sijaitsevat paitsi omistajasairaanhoitopiireissä, myös Helsingin Jätkäsaaressa. Sydänsairaalan toiminta Helsingissä olisi nykymuodossaan uuden sote-järjestämislain vastaista 2023 alkaen, joten potilashoito halutaan turvata yhteistyökumppanin avulla.

Tays Sydänsairaala lisäsi salikapasiteettia sydänpotilaiden määrän kasvaessa5.9.2022 13:23:26 EEST | Tiedote

Tays Sydänsairaalassa otettiin käyttöön kardiologian kuudes toimenpidesali, jolla varmistetaan sydänpotilaiden sujuva hoito myös tulevina vuosina. Sydänpotilaiden hoitoonpääsy on Tampereella hyvällä tasolla, mutta erityisesti rakenteellisten sydänsairauksien ja rytmihäiriöiden ablaatiohoidon tarve kasvaa nopeasti. Tays Sydänsairaalan sairaalarakennus otettiin käyttöön keväällä 2018.

Sydänsairaalan uusi tekoläppäpotilaiden hoidon vaikuttavuuteen perustuva laskutusmalli käyttöön Tampereella ja Orivedellä27.4.2022 11:29:16 EEST | Tiedote

Vaikeaan aorttaläpän ahtaumaan sairastuneiden potilaiden toimenpidehoito on korkean kuolleisuuden takia välttämätöntä, mutta hoitoon liittyvä kallis TAVI-tekoläppä lisää hoitokustannuksia. Sydänsairaala on kehittänyt hoidon vaikuttavuuteen perustuvan kuukausilaskutusmallin, joka tasaa kustannuksia ja tuo jo ensivaiheessa huomattavia kustannussäästöjä kunnille sekä jatkossa hyvinvointialueille. Vaikuttavuusperusteiseen hinnoitteluun perustuva TAVI-elinkaarimalli on otettu käyttöön Tampereella ja Orivedellä huhtikuussa 2022.