Seppo Puttonen Turun Kirjamessujen ohjelmapäälliköksi vuodelle 2018

Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Jenni Haukion jäädessä äitiyslomalle tammikuussa 2018, tulee messujen ohjelmapäällikkönä toimimaan kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen. Pitkän uran Yleisradiossa, ja sen kirjallisuusohjelmien parissa, tehnyt Puttonen vastaa ohjelmatuotannosta. Ohjelmapäällikön apuna toimii vuodesta 2004 kustannusalalla työskennellyt Eetu Alvik, joka on Suomen Hevosurheilulehti Oy:n toimitusjohtaja.

Kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen Turun Kirjamessujen ohjelmapäälliköksi vuodelle 2018.

Itsenäisyytensä 100-vuotisjuhlaa ensi vuonna viettävä Viro on Turun Kirjamessujen teemamaa. Viron Suomen suurlähetystö, Viro-instituutti Suomessa, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto rakentavat näyttävän teemakokonaisuuden messuille.

Turun Kirjamessut on Suomen vanhin kirjamessutapahtuma, ja se järjestetään 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa

- On hienoa päästä valmistelemaan Turun Kirjamessujen ohjelmaa. Siellä on aina ollut erityinen tunnelma, kirjat ja kirjailijat pääsevät lähelle lukijoita, sanoo ohjelmapäällikkö Puttonen.

Syksyn 2018 messujen tärkeä teema on myös vuosi 1918, juuri itsenäistyneen maan kahtiajako ja sisällissota. Valkoiset ja punaiset julkaisivat vihakirjoja, mutta moni kirjailija etsi kirjassaan sopua ja kansakunnan uutta, yhteistä tulevaisuutta.

- Olisi mielenkiintoista tarkastella viidenkymmenen vuoden kehitysjaksoja ensin vuoden 1968 opiskelijaradikalismiin, hyvinvointivaltion syntyyn, kehitykseen ja edelleen satavuotiaan Suomen haasteisiin, suunnittelee Puttonen.

Vuoden 2017 ohjelmapäälliköt, kirjailijat Tommi Kinnunen, Salla Simukka ja Siri Kolu kiinnittävät erityishuomiota lasten- ja nuortenkirjallisuuteen, ja Puttonen jatkaa samalla linjalla:

- Cosplay-päivänkin haluaisin pitää ohjelmassa. Lukemisella on ratkaiseva merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille ja elämänvalinnoille sekä koko yhteiskunnan kehitykselle. Haluamme lapset ja nuoret kirjojen pariin ja kirjamessuille.

Lukemisen uudet tavat ja muodot, sähkö- ja äänikirjat sekä kirjallisuuden yhdistäminen älysovelluksiin ovat painotus, joka tulee näkymään messuohjelmassa.

- Marginaalisempi kaunokirjallisuus, runot, esseet ja novellit sekä maailmankirjallisuuden monipuolinen suomentaminen ja saatavuus ovat Turun Kirjamessujen sydämen asia, arvioi Puttonen.

Turun Kirjamessuille on tulossa oma ohjelmakokonaisuus lukutaidon ja -innon kasvattamisesta Suomessa.

Seppo Puttonen

Ylen toimittaja 1980-2018, kulttuuritoimituksen toimituspäällikkö 1990-1997, kirjallisuustoimittaja vuodesta 1997 -. Vastaavana toimittajana tai haastattelijana mm. Yle Aamun kirja -kirjallisuusohjelmassa 2007-2017, jossa haastateltu yli 300 suomalaista kirjailijaa. Yle Ykkösen Viikon kirja -ja Kirjakerho-ohjelmissa sekä radion ja television suurissa yhteishankkeissa Tuhat vuotta, sata kirjaa, Kirjaseikkailu 2001 ja Suuret lukijat. Itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden Kirjojen Suomi -sarjan idean kehittäjä, toteuttaja ja toimittaja 2014-2017, sarjassa haastateltiin yli 200 kirjailijaa ja kulttuurivaikuttajaa. Finlandia-kirjapalkinnon esiraadin jäsen 2004, Eino Leino -palkinnon raadin jäsen 2017-2018, Jarkko Laine -palkinnon raadin jäsen 2010 - . Julkaissut teoksen Sata kirjaa (2003) Jarmo Papinniemen kanssa.

Turun Kirjamessut Facebookissa: https://www.facebook.com/turunkirjamessut/

Twitter: @kirjamessut #kirjamessut

Tiedote ja kuvat http://www.turunmessukeskus.fi/22484/

ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessujen ja Viro-teemaan edustuston tapaaminen. Vasemmalta: Tuglas-seuran kulttuurisihteeri Katariina Suurpalo, Turun Kirjamessujen projektijohtaja Tiina Heiskari, Turun Kirjamessujen 2018 ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen, äitiyslomalle jäävä ohjelmapäällikkö Jenni Haukio, suurlähettiläs Margus Laidre, kulttuurineuvos Anu Kippasto, Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila, Viro-instituutin toiminnanjohtaja Sanna Immanen, Suomen Viro-yhdistysten liiton toiminnanjohtaja Kirsi Bongwirnso ja ohjelmakoordinaattori Leena Uutela.

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Robottiautoilua, itseohjautuvia laivoja, tulevaisuuden energialähteitä: Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa toukokuussa23.4.2018 14:46Tiedote

Tiedote 23.4.2018. Meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan toimijat ympäri maailmaa kokoontuvat kansainväliseen tapahtumaan Turkuun 16.-17.5. Navigate-messut Turun Messukeskuksessa sisältävät lähes 200 näytteilleasettajan lisäksi kohdennettuja ajankohtaisseminaareja, verkostoitumistapahtumia ja kokouksia. Paikalla ovat alan kärkipuhujat, ja esille nousevat kansainvälisesti kiinnostavat aiheet, kuten digitaalisuus ja tulevaisuuden energialähteet. Tapahtumaan osallistuu mediaa mm. Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta ja Saksasta.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan29.3.2018 09:54Tiedote

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.