Seppo Puttonen Turun Kirjamessujen ohjelmapäälliköksi vuodelle 2018

Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Jenni Haukion jäädessä äitiyslomalle tammikuussa 2018, tulee messujen ohjelmapäällikkönä toimimaan kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen. Pitkän uran Yleisradiossa, ja sen kirjallisuusohjelmien parissa, tehnyt Puttonen vastaa ohjelmatuotannosta. Ohjelmapäällikön apuna toimii vuodesta 2004 kustannusalalla työskennellyt Eetu Alvik, joka on Suomen Hevosurheilulehti Oy:n toimitusjohtaja.

Kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen Turun Kirjamessujen ohjelmapäälliköksi vuodelle 2018.

Itsenäisyytensä 100-vuotisjuhlaa ensi vuonna viettävä Viro on Turun Kirjamessujen teemamaa. Viron Suomen suurlähetystö, Viro-instituutti Suomessa, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto rakentavat näyttävän teemakokonaisuuden messuille.

Turun Kirjamessut on Suomen vanhin kirjamessutapahtuma, ja se järjestetään 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa

- On hienoa päästä valmistelemaan Turun Kirjamessujen ohjelmaa. Siellä on aina ollut erityinen tunnelma, kirjat ja kirjailijat pääsevät lähelle lukijoita, sanoo ohjelmapäällikkö Puttonen.

Syksyn 2018 messujen tärkeä teema on myös vuosi 1918, juuri itsenäistyneen maan kahtiajako ja sisällissota. Valkoiset ja punaiset julkaisivat vihakirjoja, mutta moni kirjailija etsi kirjassaan sopua ja kansakunnan uutta, yhteistä tulevaisuutta.

- Olisi mielenkiintoista tarkastella viidenkymmenen vuoden kehitysjaksoja ensin vuoden 1968 opiskelijaradikalismiin, hyvinvointivaltion syntyyn, kehitykseen ja edelleen satavuotiaan Suomen haasteisiin, suunnittelee Puttonen.

Vuoden 2017 ohjelmapäälliköt, kirjailijat Tommi Kinnunen, Salla Simukka ja Siri Kolu kiinnittävät erityishuomiota lasten- ja nuortenkirjallisuuteen, ja Puttonen jatkaa samalla linjalla:

- Cosplay-päivänkin haluaisin pitää ohjelmassa. Lukemisella on ratkaiseva merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnille ja elämänvalinnoille sekä koko yhteiskunnan kehitykselle. Haluamme lapset ja nuoret kirjojen pariin ja kirjamessuille.

Lukemisen uudet tavat ja muodot, sähkö- ja äänikirjat sekä kirjallisuuden yhdistäminen älysovelluksiin ovat painotus, joka tulee näkymään messuohjelmassa.

- Marginaalisempi kaunokirjallisuus, runot, esseet ja novellit sekä maailmankirjallisuuden monipuolinen suomentaminen ja saatavuus ovat Turun Kirjamessujen sydämen asia, arvioi Puttonen.

Turun Kirjamessuille on tulossa oma ohjelmakokonaisuus lukutaidon ja -innon kasvattamisesta Suomessa.

Seppo Puttonen

Ylen toimittaja 1980-2018, kulttuuritoimituksen toimituspäällikkö 1990-1997, kirjallisuustoimittaja vuodesta 1997 -. Vastaavana toimittajana tai haastattelijana mm. Yle Aamun kirja -kirjallisuusohjelmassa 2007-2017, jossa haastateltu yli 300 suomalaista kirjailijaa. Yle Ykkösen Viikon kirja -ja Kirjakerho-ohjelmissa sekä radion ja television suurissa yhteishankkeissa Tuhat vuotta, sata kirjaa, Kirjaseikkailu 2001 ja Suuret lukijat. Itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden Kirjojen Suomi -sarjan idean kehittäjä, toteuttaja ja toimittaja 2014-2017, sarjassa haastateltiin yli 200 kirjailijaa ja kulttuurivaikuttajaa. Finlandia-kirjapalkinnon esiraadin jäsen 2004, Eino Leino -palkinnon raadin jäsen 2017-2018, Jarkko Laine -palkinnon raadin jäsen 2010 - . Julkaissut teoksen Sata kirjaa (2003) Jarmo Papinniemen kanssa.

Turun Kirjamessut Facebookissa: https://www.facebook.com/turunkirjamessut/

Twitter: @kirjamessut #kirjamessut

Tiedote ja kuvat http://www.turunmessukeskus.fi/22484/

ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessujen ja Viro-teemaan edustuston tapaaminen. Vasemmalta: Tuglas-seuran kulttuurisihteeri Katariina Suurpalo, Turun Kirjamessujen projektijohtaja Tiina Heiskari, Turun Kirjamessujen 2018 ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen, äitiyslomalle jäävä ohjelmapäällikkö Jenni Haukio, suurlähettiläs Margus Laidre, kulttuurineuvos Anu Kippasto, Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila, Viro-instituutin toiminnanjohtaja Sanna Immanen, Suomen Viro-yhdistysten liiton toiminnanjohtaja Kirsi Bongwirnso ja ohjelmakoordinaattori Leena Uutela.

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.