EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Siffrornas konst – Tatsuo Miyajimas utställning handlar om oändlighet och evighet

Den världsberömda japanska konstnären Tatsuo Miyajima håller sin första separatutställning i Finland. Sky of Time är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinenstiftelsen där man årligen beställer ett verk till stiftelsens samling av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens produktion breddas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.
Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Verket Sky of Time som gett utställningen dess namn är en meditativ installation med hundratals LED-sifferdisplayer i taket på den mörklagda utställningslokalen. På de små displayerna växlar gröna siffror oavbrutet mellan ett och nio, men vid noll släcks displayen för ett ögonblick. Den gröna färgen i verket refererat till norrsken, som konstnären berättar att han upplevt två gånger i samband med att han besökte utställningen Snow Show i Rovaniemi 2004.

Tatsuo Miyajimas (f. 1957) minimalistiska verk förmedlar tre buddistiskt förankrade principer som varit viktiga för hans verk: ”Förändras ständigt”, ”Stå i kontakt med allt” och ”Fortsätt för evigt”. Också begreppet slump är viktig för Miyajima. LED-displayernas komposition och programmeringen av siffrornas rytm har han gjort med hjälp av ett slumpbaserat system. Då siffrorna börjar växla kan deras rytm inte längre kontrolleras utifrån. För Miyajima representerar den sortens slump naturens sätt att fungera.

Tatsuo Miyajima började arbeta med LED-ljus redan i början av sin karriär på åttiotalet. Under fyra decennier har han hållit utställningar på många betydande museer, såsom SFMOMA i San Francisco (1997), Museo d’Arte Contemporanea i Rom (2004), konstmuseet Ullens i Peking (2011), Sydneys museum för samtidskonst (2016) samt konstmuseet Minsheng i Shanghai (2019). Därtill har hans verk visats bland annat på Venedigbiennalen (1988, 1999).

”Tidlösa fenomen – tid, evighet och kontinuitet – står i centrum för Tatsuo Miyajimas konst. Det känns enormt fint att få en utställning av denna pionjär inom mediekonst till EMMA, och det är ett stort förvärv till Saastamoinenstiftelsens konstsamling”, konstaterar en glad Arja Miller, intendent på EMMA.

Sky of Time visas förutom kommissionsverket också två andra verk av Tatsuo Miyajima: Counter Falls (2018) samt Counter Steps som monteras på trappan upp till museet. Inom ramen för Saastamoinenstiftelsens utställning Beröring med verk ur stiftelsens konstsamling visas därtill ett tidigare verk av Miyajima, Changing Time With Changing Self, (2001).

Kuratorer för utställningen Sky of Time är EMMAs intendent Arja Miller och ordföranden för Saastamoinenstiftelsens konstutskott Päivi Karttunen.

En särskild utställningspublikation publiceras i november. I den ingår artiklar av utställningens kurator, intendent Arja Miller samt av Mami Kataoka, som nyligen tillträtt som chef för konstmuseet Mori i Tokyo. Boken finns till salu i EMMA Shop.

Bilder

Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Experiments in Concretism at EMMA offers spatial experiences, powerful colours and geometric shapes5.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Experiments in Concretism launches the spring season at EMMA by exploring the various forms and experiential nature of concrete art. The exhibition charts the broad spectrum of concretism through a dialogue between different modes of expression, material diversity and playfulness. The exhibition is curated from art in EMMA’s collections and includes works by more than 50 artists from the 1950s to the present day, as well as new commissions. The exhibition also celebrates the centenary of the birth of Lars-Gunnar ‘Nubben’ Nordström (1924–2014), a pioneer of concrete art in Finland.

Konkretismens experiment som öppnar på EMMA erbjuder rumsliga upplevelser samt geometriska formers och färgers kraft5.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Konkretismens experiment inleder EMMAs utställningsvår genom att lyfta fram den konkreta konstens mångsidighet och upplevelsefylldhet. Utställningen granskar konkretismens breda mångfald i en dialog mellan olika uttrycksformer, materiell variation och lekfullhet. Helheten har kurerats ur EMMAs samlingar och den omfattar verk av mer än 50 konstnärer, från 1950-talet till idag, inklusive nya beställningsverk. Samtidigt är utställningen en hyllning till den finska konkretismens pionjär Lars-Gunnar ”Nubben” Nordström (1924–2014), hans 100-årsjubileum till ära.

EMMAssa avautuva Kokeileva konkretismi tarjoaa tilallisia elämyksiä sekä geometristen muotojen ja värien voimaa5.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kokeileva konkretismi käynnistää EMMAn näyttelykevään tuomalla esiin konkretistisen taiteen monimuotoisuutta ja elämyksellisyyttä. Näyttely tarkastelee konkretismin laajaa kirjoa eri ilmaisutapojen, materiaalisen moninaisuuden ja leikillisyyden vuoropuhelussa. Kokonaisuus on kuratoitu EMMAn kokoelmista ja se sisältää teoksia yli 50 taiteilijalta 1950-luvulta tähän päivään, mukaan lukien uusia tilausteoksia. Samalla näyttely juhlistaa suomalaisen konkretismin edelläkävijän, Lars-Gunnar ‘Nubben’ Nordströmin (1924–2014) 100-vuotisjuhlavuotta.