EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Siffrornas konst – Tatsuo Miyajimas utställning handlar om oändlighet och evighet

Den världsberömda japanska konstnären Tatsuo Miyajima håller sin första separatutställning i Finland. Sky of Time är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinenstiftelsen där man årligen beställer ett verk till stiftelsens samling av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens produktion breddas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Verket Sky of Time som gett utställningen dess namn är en meditativ installation med hundratals LED-sifferdisplayer i taket på den mörklagda utställningslokalen. På de små displayerna växlar gröna siffror oavbrutet mellan ett och nio, men vid noll släcks displayen för ett ögonblick. Den gröna färgen i verket refererat till norrsken, som konstnären berättar att han upplevt två gånger i samband med att han besökte utställningen Snow Show i Rovaniemi 2004.

Tatsuo Miyajimas (f. 1957) minimalistiska verk förmedlar tre buddistiskt förankrade principer som varit viktiga för hans verk: ”Förändras ständigt”, ”Stå i kontakt med allt” och ”Fortsätt för evigt”. Också begreppet slump är viktig för Miyajima. LED-displayernas komposition och programmeringen av siffrornas rytm har han gjort med hjälp av ett slumpbaserat system. Då siffrorna börjar växla kan deras rytm inte längre kontrolleras utifrån. För Miyajima representerar den sortens slump naturens sätt att fungera.

Tatsuo Miyajima började arbeta med LED-ljus redan i början av sin karriär på åttiotalet. Under fyra decennier har han hållit utställningar på många betydande museer, såsom SFMOMA i San Francisco (1997), Museo d’Arte Contemporanea i Rom (2004), konstmuseet Ullens i Peking (2011), Sydneys museum för samtidskonst (2016) samt konstmuseet Minsheng i Shanghai (2019). Därtill har hans verk visats bland annat på Venedigbiennalen (1988, 1999).

”Tidlösa fenomen – tid, evighet och kontinuitet – står i centrum för Tatsuo Miyajimas konst. Det känns enormt fint att få en utställning av denna pionjär inom mediekonst till EMMA, och det är ett stort förvärv till Saastamoinenstiftelsens konstsamling”, konstaterar en glad Arja Miller, intendent på EMMA.

Sky of Time visas förutom kommissionsverket också två andra verk av Tatsuo Miyajima: Counter Falls (2018) samt Counter Steps som monteras på trappan upp till museet. Inom ramen för Saastamoinenstiftelsens utställning Beröring med verk ur stiftelsens konstsamling visas därtill ett tidigare verk av Miyajima, Changing Time With Changing Self, (2001).

Kuratorer för utställningen Sky of Time är EMMAs intendent Arja Miller och ordföranden för Saastamoinenstiftelsens konstutskott Päivi Karttunen.

En särskild utställningspublikation publiceras i november. I den ingår artiklar av utställningens kurator, intendent Arja Miller samt av Mami Kataoka, som nyligen tillträtt som chef för konstmuseet Mori i Tokyo. Boken finns till salu i EMMA Shop.

Bilder

Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Numeroiden taide – Tatsuo Miyajiman näyttely käsittelee äärettömyyttä ja ikuisuutta8.10.2019 11:00:00 EESTTiedote

Maailmankuulun japanilaisen taiteilijan, Tatsuo Miyajiman, yksityisnäyttely nähdään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Sky of Time on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön välistä yhteistyötä, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilausteoksen ympärille kuratoitu näyttely syventää kuvaa taiteilijan tuotannosta.

Art of numbers – Tatsuo Miyajima reflects on infinity and eternity8.10.2019 11:00:00 EESTPress release

EMMA takes pleasure in hosting the Scandinavian solo debut of the internationally acclaimed Japanese artist Tatsuo Miyajima. Sky of Time marks the continuation of a new form of collaboration between EMMA and the Saastamoinen Foundation. Every year, a new work is commissioned for the Foundation’s collection from an interesting and topically relevant contemporary artist. The commissioned piece is displayed at EMMA as part of a curated exhibition shedding further light on the artist’s current practice.