EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Siffrornas konst – Tatsuo Miyajimas utställning handlar om oändlighet och evighet

Den världsberömda japanska konstnären Tatsuo Miyajima håller sin första separatutställning i Finland. Sky of Time är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinenstiftelsen där man årligen beställer ett verk till stiftelsens samling av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens produktion breddas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Verket Sky of Time som gett utställningen dess namn är en meditativ installation med hundratals LED-sifferdisplayer i taket på den mörklagda utställningslokalen. På de små displayerna växlar gröna siffror oavbrutet mellan ett och nio, men vid noll släcks displayen för ett ögonblick. Den gröna färgen i verket refererat till norrsken, som konstnären berättar att han upplevt två gånger i samband med att han besökte utställningen Snow Show i Rovaniemi 2004.

Tatsuo Miyajimas (f. 1957) minimalistiska verk förmedlar tre buddistiskt förankrade principer som varit viktiga för hans verk: ”Förändras ständigt”, ”Stå i kontakt med allt” och ”Fortsätt för evigt”. Också begreppet slump är viktig för Miyajima. LED-displayernas komposition och programmeringen av siffrornas rytm har han gjort med hjälp av ett slumpbaserat system. Då siffrorna börjar växla kan deras rytm inte längre kontrolleras utifrån. För Miyajima representerar den sortens slump naturens sätt att fungera.

Tatsuo Miyajima började arbeta med LED-ljus redan i början av sin karriär på åttiotalet. Under fyra decennier har han hållit utställningar på många betydande museer, såsom SFMOMA i San Francisco (1997), Museo d’Arte Contemporanea i Rom (2004), konstmuseet Ullens i Peking (2011), Sydneys museum för samtidskonst (2016) samt konstmuseet Minsheng i Shanghai (2019). Därtill har hans verk visats bland annat på Venedigbiennalen (1988, 1999).

”Tidlösa fenomen – tid, evighet och kontinuitet – står i centrum för Tatsuo Miyajimas konst. Det känns enormt fint att få en utställning av denna pionjär inom mediekonst till EMMA, och det är ett stort förvärv till Saastamoinenstiftelsens konstsamling”, konstaterar en glad Arja Miller, intendent på EMMA.

Sky of Time visas förutom kommissionsverket också två andra verk av Tatsuo Miyajima: Counter Falls (2018) samt Counter Steps som monteras på trappan upp till museet. Inom ramen för Saastamoinenstiftelsens utställning Beröring med verk ur stiftelsens konstsamling visas därtill ett tidigare verk av Miyajima, Changing Time With Changing Self, (2001).

Kuratorer för utställningen Sky of Time är EMMAs intendent Arja Miller och ordföranden för Saastamoinenstiftelsens konstutskott Päivi Karttunen.

En särskild utställningspublikation publiceras i november. I den ingår artiklar av utställningens kurator, intendent Arja Miller samt av Mami Kataoka, som nyligen tillträtt som chef för konstmuseet Mori i Tokyo. Boken finns till salu i EMMA Shop.

Bilder

Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Ladda ned bild
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!18.10.2019 16:00:00 EESTTiedote

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.