Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Siikajoen Ruukinkosken pohjapato peruskorjataan

Jaa

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus peruskorjaa Ruukin kylässä Siikajoen kunnassa sijaitsevan Ruukinkosken pohjapadon ja rakentaa uuden kalojen ja vesieliöiden liikkumisen mahdollistavan väylän.

Ruukinkosken pohjapato.
Ruukinkosken pohjapato.

Ruukinkosken nykyinen pohjapato on rakennettu alun perin vuonna 1936. Pohjapadon yhteyteen on rakennettu 1980 - 1990 lukujen taitteessa kalojen nousuväylä. Molemmat rakenteet ovat valtion omistamia ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kunnossapidettäviä.

Siikajoen käytön historiaa ja taustaa pohjapadon merkityksestä Siikajoella

Siikajoen vesistöalueella on toteutettu useita perkaushankkeita vuosina 1934 - 1962. Hankkeiden tavoitteena on ollut helpottaa puutavaran uittoa, vähentää tulvahaittoja sekä parantaa maankuivatusta. Perkausten suuruus on ollut noin miljoona kuutiometriä maa-ainesta.

Siikajoen valuma-alueella on vuosien saatossa tehty myös paljon ojituksia. Ympäristöhallinnon tiedossa on peltojen ja metsien kuivatuksen varmistamiseksi noin 1 250 erillistä kuivatushanketta. Vesi päätyy ojia pitkin nopeammin jokiuomaan, joten perkaukset ja ojitukset äärevöittävät osaltaan tulvia ja vähän veden jaksoja.   

Siikajoen valuma-alueella on vähän järviä (1,8 % valuma-alueesta) ja ne sijaitsevat valuma-alueen yläosassa. Tämän seurauksena virtaaman vaihtelut Siikajoen alaosassa ovat luonnostaan suuria. Siikajoen tulvasuojelun edistämiseksi on rakennettu Uljuan tekojärvi, joka otettiin käyttöön vuonna 1970. Uljuan tekojärveen voidaan varastoida vesiä alueelta, joka kattaa noin kolmasosan koko Siikajoen valuma-alueesta. Talviaikana noin 40 % Ruukinkosken virtaamasta on lähtöisin Uljuan juoksutuksesta. Uljuan tekojärvi tasaa siis nykyisin virtaaman vaihteluita kaikkina vuoden aikoina.     

  • Ruukinkoskessa on mitattu vedenkorkeutta vuodesta 1936 lähtien. Mittaustulosten mukaan Ruukinkosken virtaamavaihtelut ovat luonnostaan suuria ja kuivina aikoina vesimäärät vähäisiä. Ruukinkosken ääri- ja keskivirtaamat ovat olleet: ylivirtaama 621m3/s, keskivirtaama 36 m3/s ja alivirtaama 0,1 m3/s. Luparajojen mukainen minimivirtaama 5 m3/s riittää Ruukinkoskessa turvaamaan vesieliöstön riittävät elinmahdollisuudet. Vuosijaksolla 1936 - 2015 Ruukinkoskessa virtaaman 5 m3/s pysyvyys on 85 % eli Ruukinkosken tulovirtaama on keskimäärin 55 vuorokauden ajan tätä pienempi.

Vuonna 1936 rakennetun pohjapadon myötä yläpuoliselle jokiosuudelle muodostuu noin 6 km pitkä suvanto, jonka tarkoituksena on varmistaa, että jokialue on vesitettynä myös vähävetiseen aikaan.  Pohjapato koostuu louhetuetusta puuponttiseinästä ja sen päällä sekä padon luiskissa olevasta kivetyksestä. Pohjapatoa on korjattu eri vuosikymmeninä, mutta viime vuosina pohjapadon ponttiseinä on painunut pahoin. Viimeisiä painumia ei ole enää onnistuttu korjaamaan. Jotta pohjapato saadaan kunnostettua lupaehtoja vastaavaksi, tarvitaan laaja peruskorjaus toimenpide.  

Ruukinkosken pohjapadon peruskorjaus kesällä ja syksyllä 2021

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus peruskorjaa, Ruukinkosken pohjapadon ja rakentaa uuden kalojen ja muiden vesieliöiden liikkumisen mahdollistavan väylän pohjapadon yhteyteen vuoden 2021 aikana. 

Peruskorjatun pohjapadon käyttötarkoitus ei muutu. Uuden padon rakenne tulee parantamaan kalojen ja muiden vesieliöiden kulkua padon yli. Varsinainen patorakenne suurenee pinta-alallisesti ja uudet rakenneratkaisut saadaan pitkäkestoisiksi ja vastamaan alkuperäistä ja luvanmukaista tarkoitusta. Vanha pohjapato jää osaksi uutta rakennetta toimien suojarakenteena rautatiesillan perustuksille ja tukirakenteena uudelle patoseinämälle. 

Peruskorjatun pohjapadon pääasiallisena rakenteena on teräsponttiseinämä ja se sijaitsee välittömästi vanhan padon alavirran puolella.  Kalojen ja vesieliöiden kulkuväylä tulee pohjapadon keskiosaan ja siten virtaamaa riittää vähän veden aikana väylään ja se varmistaa vesieliöiden liikkuvuuden.     

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on kilpailuttanut Ruukin pohjapadon peruskorjauksen ja töiden aloituksesta tiedotetaan urakoitsijan kanssa myöhemmin. Peruskorjauksen rahoittaa Maa- ja Metsätalousministeriö valtion omistamien vesirakenteiden kunnossapidon määrärahoista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yksikön päällikkö Tero Väisänen, p. 0295 038 434, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kuvat

Ruukinkosken pohjapato.
Ruukinkosken pohjapato.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Veteraanikatu 1
90130 Oulu

0295 038 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-pohjois-pohjanmaa

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Liikennejärjestelyt muuttuvat Kuusamon keskustassa (Mt 18 857)15.6.2021 10:54:17 EEST | Tiedote

Kuusamon keskustan liikennejärjestelyjen rakennustyöt etenevät Kitkantiellä ja Ouluntaipaleella aikataulun mukaisesti. Työvaihesuunnittelussa on pyritty mahdollisuuksien mukaan huomioimaan se, että olemassa olevat väylät saadaan säilytettyä liikenteellä. Rakennustöitä on tehty kaista kerrallaan niissä kohdissa, joissa se on työteknisesti mahdollista, eikä ole tarvetta kaivaa syviä kaivantoja ajoradan vieressä. Kitkantien kohdalla suljettuna oleva Vienantien ja Rantatien välinen alue avataan takaisin liikenteelle tämän hetkisen arvion mukaan heinäkuun alussa. Seuraavaksi on vuorossa Kitkantien ja Kaarlo-Hännisentien risteysalueella olevien liikennevalojen purkaminen, joka tehdään 16. - 17.6.2021 välisenä aikana. Tämän jälkeen risteysalueelle pystytetään väliaikainen kiertoliittymä ohjaamaan liikennettä. Järjestelyt on kuvattu liitteenä olevissa kartoissa. Kiertoliittymä on käytössä uuden kiertoliittymän valmistumiseen saakka. Alueella joudutaan liikkumaan työkoneilla muun liikenteen sea

Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Sievintielle Ylivieskassa käynnistyy14.6.2021 13:23:45 EEST | Tiedote

Kantatien 63 varrelle välille Kummuntie-Koivukalliontie rakennetaan uusi kevyen liikenteen väylä. Lisäksi kantatien tievalaistusta parannetaan kiertoliittymästä noin kolme kilometriä Sievin suuntaan. Kevyen liikenteen väylä muodostaa jalankulku- ja pyöräily-yhteyden Kaivukallion kaupunginosan ja Kummuntien väliselle osuudelle. Uusi väylä parantaa kevyen liikenteen liikenneturvallisuutta. Työt alkavat viikolla 24 ja niiden on määrä valmistua vuoden 2021 elokuun loppuun mennessä. Hankkeen pääurakoitsijanana toimii Peab Industri Oy. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjän linja p. 0200 2100 Liikennetilanne

Yleisötilaisuus valtatien 4 pitkän aikavälin kehittämistoimenpiteistä välillä Haurukylä - Haaransilta10.6.2021 08:14:21 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus laatii esiselvitystä valtatien 4 pitkän aikavälin kehittämistoimenpiteistä Haurukylän ja Haaransillan välille. Limingan kunnan alueelle sijoittuvalla noin 10 km pituisella osuudella selvitetään, onko valtatielle asetettu tavoitetila mahdollista saavuttaa kehittämällä tietä nykyisellä paikalla vai edellyttääkö valtatien palvelutasotavoitteiden saavuttaminen uuden valtatielinjauksen toteuttamista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme