Sikatilojen talous tiukoilla joulun alla - markkinoiden kautta ei ole saatu apua ahdinkoon

Sikatuottajien ahdinko on otettava tosissaan, sillä maatalousyrityksiä tulee todennäköisesti kaatumaan erityisesti hyvinvointi-investointeja tehneillä tiloilla, jos nousseita rehu- ja muita tuotantokustannuksia ei saada vyörytettyä ruokaketjussa eteenpäin.

MTK Sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen perää vähittäiskaupoilta vastuuta: Vain ruoan kuluttajahintojen nosto parantaa maatalouden kannattavuutta, sillä maataloustuki-instrumentit eivät kata kustannusten jyrkän nousun aiheuttamia tappioita. Kauppa määrittelee, mitä kuluttaja ruoasta maksaa. Tällä hetkellä näyttää, ettei kauppaa kiinnosta ylläpitää kotimaista tuotantoa. Teollisuuden on tietenkin tehtävä oma leiviskänsä ja siirtää mahdollisesti saatavat hinnankorotukset tuottajahintoihin. Kaikilla teollisuudenkaan yrityksillä ei mene hyvin, joten tyhjästä on heidänkään paha nyhjäistä, jos kaupalta ei hinnankorotuksia saada!”, muistuttaa Antikainen.

Maatilojen talouden puskurit on syöty

Ala on pitkään viestinyt heikosta kannattavuudesta, ja nyt huuto on otettava tosissaan. ”Sika ja siipikarjasektorin tuottajat laskevat jatkuvasti, milloin eläintenpito on pakko lopettaa, kun tuottajahinnat eivät nouse ja kata tuotannon muuttuvia kustannuksia. Tuottajat eivät voi nyt maksaa itselleen riittävää palkkaa”, huokaisee Antikainen. Tiloilla tutkitaan myös vaihtoehtoa tehdä toista työtä tilan ulkopuolella mahdollisuuksien mukaan.

Poikkeuksellisen kriisitilanteesta tekee se, että erityisesti toimintaa investoimalla kehittäneet tilat, jotka ovat panostaneet eläinten hyvinvoinnin parantamiseen, ovat velkataakan alla suurissa vaikeuksissa. Jossain vaiheessa pankkien ymmärrys loppuu ja konkurssi häämöttää, sillä osalla maatiloista on vaikeuksia maksaa edes lainojen korkoja. Maataloustuista ei ole tässä yhteydessä apua. Ainoa helpotusta tuova tukivaihtoehto olisi, että valtio maksaisi emakkotiloille EU:n hyväksymää tuotantosuunnan vaihdon tukea, jotta sikaketjun tuotantoa saataisiin supistettua.

Markkinassa on liikaa sikaa koko EU:ssa. Saksasta valuu Suomeen edelleen halpaa sianlihaa.

Saksasta ja Puolasta tuotiin tammi-syyskuussa Suomeen 21,8 miljoonan euron edestä sianlihaa, noin 7,9 miljoonaa kiloa. Koko kuluva vuosi on ollut globaalisti rehukustannusten osalta tempoileva, sillä rehuraaka-aineiden hinnat nousivat rajusti jo syksyllä 2020, mutta hintataso ei käytännössä palautunut ”normaaliin”, koska satotasot jäivät maailmanlaajuisesti matalaksi ja eräät valtiot ostivat markkinoilta rehua omaa tuotantoaan varten käytännössä hinnalla millä hyvänsä. Samaan aikaan EU:ssa jyllää ASF-epidemia mm. Puolassa ja Saksassa. Lisäksi vienti Kiinaan on tippunut heikon hintatason seurauksena niin Suomesta kuin muista EU-maista, joissa vientikanavat ovat auki.

”Kun kaiken kukkuraksi Suomeen tuli poikkeuksellisen huono viljasato - erityisesti rehuviljoista merkittävimmälle ohralle - on katastrofi valmis. Tästä sika- ja siipikarjasektori yritti viestiä jo hyvissä ajoin ennen sadonkorjuuaikaa, sillä tilanne oli nähtävissä jo kesällä, että vuodesta tulee raskas. Mitään ei kuitenkaan näytä tapahtuvan tilanteen korjaamiseksi. Eläimet on pakko ruokkia, jos ei muuten, niin kalliilla tuontiviljalla tai pahimman skenaarion toteutuessa rehun loppuessa lopettaa”, toteaa Antikainen.

”Vastuu on nyt kaupalla, jos kustannusten jyrkkiä nousuja ei huomioida ketjun sopimuksissa nopeasti, on asia korjattava muuttamalla elintarvikemarkkinalakia niin, että tappiot eivät kaadu alkutuotannon niskaan”, Antikainen huomauttaa.

MTK Sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen

puh. 0505294366

MTK Keskusliiton Liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi

puh. 0401719070

mari.lukkariniemi@mtk.fi

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.

MTK:n metsäjohtokunta peräänkuuluttaa ratkaisuhakuista metsäkeskustelua – Metsänomistajien työ tuottaa luontoarvoja ja hyvinvointia16.12.2021 14:20:31 EET | Tiedote

MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan vastakkainasettelusta ja peräänkuuluttaa keinoja, joilla metsien käyttöä ja kasvua voidaan parantaa samalla, kun luonnon monimuotoisuutta turvataan vapaaehtoisilla keinoilla. - Julkinen keskustelu kaipaa ymmärrystä metsien tarjoamista kokonaismahdollisuuksista. Metsiä katsotaan ongelmalähtöisesti ja unohdetaan, miten metsänomistajien vihreä kulta palvelee ihmisten, ilmaston sekä luonnon monimuotoisuuden kokonaisuutta, sanoo MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.