Silakkaraati palkitsi vuoden parhaat silakkatuotteet Stadin Silakkamarkkinoilla

Perinteiseen tapaan Stadin Silakkamarkkinoiden avajaispäivänä kokoontunut Silakkaraati on jälleen palkinnut vuoden parhaat silakkatuotteet. Jo vuodesta 1743 vietetty Silakkamarkkinat on käynnissä Kauppatorilla ja sen ympäristössä 10. lokakuuta saakka.

Silakkayllätys-sarjan voittaja Toni Rantamaa, kuva: Kim Öhman

1970-luvulta saakka vaihtuvin jäsenin toiminut Silakkaraati valitsee vuosittain kolme parasta tuotetta Stadin Silakkamarkkinoiden tarjonnasta perinteisen maustekalan ja silakkayllätyksen kategorioissa. Raati antaa tuotteille pisteitä neljästä eri osa-alueesta: maku, ulkonäkö, tuoksu ja koostumus.

Vuoden Maustekala -sarjan pääpalkinnon voitti Vento Aalto Pyhämaalta. Toiseksi tuli Hannu Hellsten Pyhtäältä ja kolmanneksi Pirjo ja Reima Salonen Taivassalosta. Silakkayllätys-sarjassa voiton vei Toni Rantamaa Merikarvialta tuotteellaan Ämmäkarin silakka. Toiseksi tuli Holger Sjögren Kotkasta rosépippurisilakallaan ja kolmanneksi Jörgen ja Johanna Kellgren Pellingistä inkiväärisilakallaan.

Vuoden silakkaraati koostui ravintola-alan ammattilaisista ja muista ansioituneista kaupunkilaisista. Silakkaherkkuja Helsingin kaupungintalolla arvioivat vuoden kokiksi valittu Lari Helenius ravintola Olosta, ruokatoimittaja Emilia Kolari, ravintola Savoyn keittiömestari Henrik Kovanen, samppanja-asiantuntija Martin Nordell, Torikortteleiden viestintäpäällikkö Salla Salo, kulttuurijournalisti ja vapaa-ajan kalastaja Aleksis Salusjärvi, ruokavaikuttaja ja -bloggaaja Peggy Thomas, muun muassa Kokkisota-ohjelmasta tuttu kokki Linnea Vihonen sekä Helsingin nuorisoneuvoston jäsen Jenny Vu.

”Oli suuri ilo ja kunnia olla mukana Silakkaraadissa antamassa arvostusta kalastajien tärkeälle työlle. Päivän aikana pääsi maistelemaan sekä perinteisempiä että todella yllättäviä makuja, joita en itse olisi ajatellut yhdistää silakkaan. Kaikki tuotteet oli selvästikin valmistettu rakkaudella ja vaivaa säästämättä”, kertoo Peggy Thomas.

Palkitut silakkatuotteet ovat myynnissä kalastajien myyntipisteillä Silakkamarkkinoiden ajan. Stadin Silakkamarkkinat levittäytyy Kauppatorin lisäksi ensimmäistä kertaa myös Saaristolaistorille Mantan patsaan läheisyyteen sekä Torikortteleihin, jonka ravintoloissa vietetään Silakkamarkkinat lautasella -teemaviikkoa.

Stadin Silakkamarkkinat Kauppatorilla ja Saaristolaistori Havis Amandan vieressä Kukkatorilla 4.–10.10., avoinna su–pe klo 9–19 ja la klo 7–15. Vapaa pääsy.

Stadin Silakkamarkkinoiden järjestäjänä toimii Helsingin tapahtumasäätiö yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Torikortteleiden kanssa. Helsingin tapahtumasäätiö toteuttaa Helsingin merkittäviä yleisötapahtumia ja kehittää Helsingistä entistä toimivampaa ja vetovoimaisempaa tapahtumakaupunkia.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243.

Silakkayllätys-sarjan voittaja Toni Rantamaa, kuva: Kim Öhman
Silakkaraadissa Linnea Vihonen ja Henrik Kovanen, kuva: Kim Öhman
Maustekala-sarjan voittaja Vento Aalto, kuva: Kim Öhman

Strömmingsmarknaden introducerar strömmingsdelikatesser på Salutorget och på restaurangerna28.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Strömmingsmarknaden ordnas på traditionellt sätt på Salutorget i Helsingfors den 4–10 oktober. Nästan 30 fiskare från olika håll i Finland säljer strömmingsprodukter i båtar och försäljningsstugor. Skärgårdstorget, som byggs bredvid Salutorget, bjuder dessutom på andra höstsmaker och hantverksprodukter. Även restaurangerna i Torgkvarteren bjuder på strömming.

Stadin Silakkamarkkinat tuo silakkaherkut Kauppatorille ja ravintoloihin28.9.2020 08:45:00 EESTTiedote

Stadin Silakkamarkkinoita vietetään perinteiseen tapaan Helsingin Kauppatorilla 4.–10. lokakuuta. Silakkatuotteita veneistä ja myyntimökeistä saapuu myymään lähes 30 kalastajaa eri puolilta Suomea. Kauppatorin kylkeen nouseva Saaristolaistori tarjoaa lisäksi muita syyskauden makuja ja käsityöläistuotteita. Silakalla ja muilla meren antimilla pääsee herkuttelemaan myös Torikortteleiden ravintoloissa.

Helsingin juhlaviikonlopun alla jaetaan satoja henkilökohtaisia Taidelahjoja ympäri kaupungin3.8.2020 10:01:18 EESTTiedote

Helsingin juhlaviikkoja ei tänä kesänä voida järjestää, mutta Helsingin juhlaviikonloppu levittäytyy 21.–23. elokuuta pihoille ja kaduille sekä verkkoon, radioon ja televisioon. Taide tulee lähelle, kun taloyhtiöiden pihoilla kuullaan intiimejä korttelikonsertteja ja helsinkiläiset pääsevät ilahduttamaan läheisiään henkilökohtaisilla Taidelahjoilla. Kuka tahansa voi tilata verkossa esityksen ystävälleen tai perheenjäsenelleen. Taidelahjat jaetaan Helsingin juhlaviikonlopun johdantona 7.–9. elokuuta yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa.