Silja Kejosen runokokoelma on Botnia-kirjallisuuspalkinnon ehdokas

Silja Kejosen runokokoelma Lähetä minulle ympyrä on Botnia-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaana. Tänä syksynä neljättä kertaa jaettava palkinto myönnetään Pohjois-Pohjanmaalla asuvalle tai sieltä kotoisin olevalle kirjailijalle. Ehdokaskirjat voivat edustaa mitä kirjallisuuden lajia tahansa. Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa, ja voittaja nimetään lokakuun lopulla.

Silja Kejonen, kuva: Liisa Valonen

Kirjailija ja kuvataiteilija Silja Kejosen runot ovat voimakkaan visuaalisia. Lähetä minulle ympyrä -kokoelman runoissa yhdistyvät pimeydestä kohti valoa kurkottavat säkeet sekä taidokkaasti assosioivan kielen kauneus. Eron, kommunikaation hankaluuden, yksinjäämisen pelon ja vanhemmuuden teemojen lomaan laukkaavat Dallas-tv-sarjan Pamela ja Bobby.

Silja Kejonen (s. 1978) on oululainen kirjailija ja kuvataiteilija. Hän on valmistunut dramaturgiksi Teatterikorkeakoulusta ja kuvataiteilijaksi Lahden Taideinstituutista. Kejosen kiitetty esikoisrunokokoelma Vihkilumen talo (2017, Otava) oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana.

Lisätietoja:

Silja Kejonen, kuva: Liisa Valonen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.

Jenny Offillin odotettu Ilmastoja on oivaltavan tarkkanäköinen kuvaus newyorkilaisesta perhe-elämästä lopun aikojen alussa2.9.2020 08:03:43 EESTTiedote

Yhdysvaltalainen kirjailija Jenny Offill tiivistää aikamme hengen odotetussa uutuusromaanissaan Ilmastoja (Gummerus). Lyhyissä, päiväkirjamaisissa kappaleissaan Offill kuvailee presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeistä poliittista kaaosta ja lopun aikojen merkkejä koulutetun newyorkilaisäidin näkökulmasta älykkäästi ja huumorilla.