Simap Oy

Simap esittelee Rakennusten energiaseminaarissa huonekohtaisen lämmönsäädön

Suomalainen kiinteistöteknologiayritys Simap on kehittänyt radioteknologiaan ja langattomiin termostaatteihin perustuvan järjestelmän kerrostalojen ja julkisten tilojen huonekohtaiseen lämmönsäätöön. Se esitellään Rakennusten energiaseminaarissa Finlandia-talossa 9.11.

Rakennusten lämpötilan optimointiin on monta tärkeää ajuria: ne tuottavat valtaosan yhteiskunnan hiilidioksidipäästöistä, kiinteistönomistajat haluavat pienentää energian kulutusta ja asukkaat haluavat parempaa viihtyvyyttä. Suomalainen kiinteistöalan ohjelmisto- ja teknologiayritys Simap on keväästä 2021 alkaen tuonut markkinoille järjestelmää, joka säätää lämpötilan huonekohtaisesti sekä pienentää energiankulutusta ja rakennusten hiilijalanjälkeä.

Järjestelmä koostuu huonekohtaisista mittausantureista, langattomista termostaateista sekä keskusyksiköstä, joka ohjaa termostaatteja radioteknologialla. Asukkaan ei tarvitse tehdä mitään.

Simapin järjestelmällä ohjataan jo 2000 huonetta

Kerrostalojen, palveluasuntojen ja liikekiinteistöjen perinteinen ongelma – käyttäjät kokevat lämpötilan eri tavoin – on nyt historiaa. Simapin järjestelmällä asunnon jokainen huone tai palvelutalo jokainen asunto saadaan halutun lämpöiseksi.

– Radioteknologia toimii paksujenkin betoniseinien läpi ja langattomat termostaatit ohjaavat lämpötilaa hyvin pienellä vaihteluvälillä. Samalla järjestelmä siirtää historiaan yhden perinteisen ja työlään lisähomman eli lämmityspatterien tasapainotuksen. Sitä ei tarvita enää, kertoo Simapin toimitusjohtaja Kimmo Issakainen.

Simap on tehnyt sopimuksia lukuisien taloyhtiöiden ja kiinteistönomistajien kanssa Etelä-Suomessa. Järjestelmällä ohjataan jo yli 2000 huoneen lämpötilaa, ja määrä kasvaa viikoittain.

Simap tähtää Pohjois-Euroopan markkinoille

– Simapin tehtävänä on kaupallistaa tätä suomalaista innovaatiota, ensin Suomessa ja lähiaikoina myös Pohjois-Euroopassa. Mittausjärjestelmissä on paljon kilpailua, mutta vastaavaa kaksisuuntaisesti toimivaa mittaus- ja säätöjärjestelmää ei ole markkinoilla, Kimmo Issakainen toteaa.

Simapin perusti syksyllä 2020 sijoittajaryhmä, joka edustaa talotekniikan ja teknologian kaupallistamisen vahvaa osaamista. Omistajiin kuuluvat muun muassa järjestelmän kehityksestä vastanneet strategiajohtaja Ville Voipio ja kehitysjohtaja Seppo Laine sekä hallituksen puheenjohtaja, talotekniikan sarjayrittäjä Henri Juva.

Lisätietoja:

Kimmo Issakainen, toimitusjohtaja, Simap Oy, 040 7700 176, kimmo.issakainen@simap.fi

Simap Oy
Riihitie 8

+358 9 477 0570http://www.simap.fi

Simap Oy lyhyesti

Simap on ratkaissut huonekohtaisen ja automaattisen lämmönsäädön ensimmäisenä maailmassa. Ratkaisu parantaa asumismukavuutta, säästää kuluissa ja pienentää hiilijalanjälkeä kerrostaloissa ja liikekiinteistöissä. Se hyödyttää kaikkia energiantuottajasta kuluttajaan saakka. Uraauurtava SiMAP-teknologia langattomine termostaatteineen on suunniteltu, kehitetty ja valmistetaan Suomessa. Yhtiötä tukee laaja joukko markkinoiden parhaita teknologiakumppaneita. SiMAP® on Simap Oy:n rekisteröity tavaramerkki. www.simap.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Simap Oy