Simap Oy

Simapin eteneminen jatkuu kasvustrategian mukaisesti

Kiinteistöalan teknologiayhtiö Simap julkisti viime vuonna OptiControl-järjestelmän, jolla kerrostalojen lämmitystä ohjataan huonekohtaisesti. OptiControlin avulla huoneiden lämpötilahajonta pienenee murto-osaan tavallisesta ja kiinteistöhuolto voi paikallistaa ongelmat lämmitysjärjestelmässä tarkasti ja nopeasti. Pilottikohteissa energiansäästö on ollut keskimäärin 15 prosenttia.
Kuvassa toimitusjohtaja Tuure Stenberg

OptiControl-järjestelmä myös tasapainottaa patteriverkoston automaattisesti. Se vähentää taloyhtiöltä kallista huoltotyötä tuhansien eurojen arvosta vuosittain.

– Järjestelmää on kehitetty huolellisesti. Meillä on mittaustietoa kymmeneltä vuodelta ja yli 2000 rakennuksesta. Vuoden 2021 alussa otettiin mittausjärjestelmien rinnalle OptiControl pilottikäyttöön useissa kerrostaloissa eri kaupungeissa. Tulokset lämmityskausilta ovat vakuuttavia. Järjestelmä toimii kaikissa kohteissa odotetusti, myyntijohtaja Antti Haajanen sanoo.

– Asukkaat kertovat paremmasta asumismukavuudesta, tasaisemmasta sisäilman lämpötilasta sekä mahdollisuudesta säätää huonekohtaisesti tavoitelämpötilaa. Taloyhtiöille huollon tarpeen väheneminen ja energian säästö ovat tärkeitä tuloksia varsinkin nyt, kun energian hinta on noussut voimakkaasti, Haajanen jatkaa.

– Asiakkainamme on johtavia kiinteistönomistajia, ja jatkamme järjestelmän ja liiketoimintamallien kehittämistä heidän kanssaan. Etenemisemme jatkuu kasvustrategiamme mukaisesti ja siirrymme kaupallistamisvaiheeseen, Simapin toimitusjohtaja Tuure Stenberg kertoo.

Lämmitysenergian tarkalla käytöllä on suuri yhteiskunnallinen merkitys, koska esimerkiksi Euroopan hiilidioksidipäästöistä 40 prosenttia tulee rakennuksista ja lämmityksestä.

– Siinä on valtava säästöpotentiaali. Kansainvälinen energiajärjestö IEA on esittänyt sisätilojen lämpötilan laskemista 18 asteeseen. IEA:n mukaan jo yhden asteen lämpötilan pudotus vähentää lämmityksen päästöjä 7 prosenttia. Yhden kerrostalon sisällä asuntojen lämpötilan hajonta on normaalisti 5–6 astetta, joten huonekohtaiseen säätämiseen tarvitaan uuden tason teknologiaa ja automaatiota. Juuri siihen Simapin OptiControl-järjestelmä on kehitetty, Stenberg painottaa.

Simapin asiakkaita ovat muun muassa VTT, Asuntosäätiö ja Kotkan Asunnot. Simap on mukana Helsingin kaupungin asuntojen (Heka) innovaatio-ohjelmassa, jonka tavoitteena on vähentää laajojen peruskorjauskohteiden energiankulutusta jopa 40 prosenttia.

Yhteyshenkilöt

Tuure Stenberg, toimitusjohtaja, Simap Oy, 0400 897 785, tuure.stenberg@simap.fi
Antti Haajanen, myyntijohtaja, Simap Oy, 050 4066 623, antti.haajanen@simap.fi

Kuvassa toimitusjohtaja Tuure Stenberg
Kuvassa myyntijohtaja Antti Haajanen
Kuvassa asennetaan SiMAPin termostaattia.
SiMAP-tukiasema

Simap Oy
Riihitie 8

+358 9 477 0570http://www.simap.fi

Simap on ratkaissut huonekohtaisen ja automaattisen lämmönsäädön ensimmäisenä maailmassa. Ratkaisu tekee lämmitysjärjestelmistä älykkäitä. Lisäksi se parantaa asumismukavuutta, säästää kuluissa ja pienentää hiilijalanjälkeä kerrostaloissa ja liikekiinteistöissä. Se hyödyttää kaikkia energiantuottajasta kuluttajaan saakka. Uraauurtava SiMAP-teknologia langattomine termostaatteineen on suunniteltu, kehitetty ja valmistetaan Suomessa. Tavaramerkki rekisteröitiin vuonna 2009 ja teknologia yhtiöitettiin Simap Oy:ksi vuonna 2020. Yhtiötä tukee laaja joukko markkinoiden parhaita teknologiakumppaneita. SiMAP® on Simap Oy:n rekisteröity tavaramerkki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Simap Oy