SI:n varapuheenjohtajaksi SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm ja kunniapuheenjohtajaksi Eero Heinäluoma

Sosialistinen Internationaali (SI) kokoontui sääntömääräiseen kongressiinsa Madridissa 25.–27.11.2022. Kokousta isännöi Espanjan Sosialistipuolue PSOE ja sen puheenjohtaja,  Espanjan pääministeri Pedro Sánchez. Kokouksen teema oli ”Tulevaisuus tarvitsee sosialidemokratiaa”.

Madridissa SI:ssa tapahtui sukupolvenvaihdos ja Sosialistiselle Internationaalille (SI) valittiin uusi johto. SI:n puheenjohtajaksi valittiin Espanjan Pedro Sánchez (50) ja pääsihteeriksi Ghanan Benedicta Lasi (35). Benedicta Lasi on ensimmäinen nainen ja afrikkalaista jäsenpuoluetta edustava SI:n pääsihteeri.

SI:n varapuheenjohtajistoon valittiin SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm. SI:n johdon jättävä Eero Heinäluoma valittiin yhdeksi SI:n kunniapuheenjohtajista.

Kokouksen keskustelun pääteemat olivat ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, oikeudenmukainen talous, tasa-arvo ja työntekijöiden oikeudet sekä rauha ja aseidenriisunta.

Kokouksessa oli 60 puolueesta yli 450 delegaattia kaikilta mantereilta.

SDP:n talouspoliittinen linja perustuu oikeudenmukaisuuteen ja pitkäjänteisyyteen1.2.2023 11:48:11 EET | Tiedote

SDP:n tavoitteena tulevalla vaalikaudella on luoda talouskasvua, vahvistaa julkista taloutta ja kääntää velkasuhde laskuun. - SDP:n talouspoliittinen linja lähtee oikeudenmukaisuudesta ja pitkäjänteisyydestä. Tarvitsemme vahvan ja kehittyvän talouden, jotta voimme turvata osaamisen, työn ja hyvinvoinnin myös tulevaisuudessa. Suomen on oltava kilpailukykyinen, houkutteleva ja kestävä ympäristö toimia ja yrittää. Talouspolitiikassakin on kyse arvovalinnoista, kuvaa SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin. SDP tavoittelee tulevalla vaalikaudella vähintään kahden prosentin kestävää vuotuista talouskasvua. Se saavutetaan tuottavuutta ja yhteiskunnallista luottamusta vahvistavilla päätöksillä sekä panostamalla kasvun edellytyksiin. SDP haluaa pitää tiukasti kiinni yhdessä sovituista neljän prosentin TKI-panostuksista sekä nostaa Suomen koulutusastetta niin, että 2030-luvun loppuun mennessä vähintään 60 prosenttia alle 35-vuotiaista on korkeakoulutettuja. - Kasvua ei luoda kurjistamalla

SDP:n Matias Mäkynen: Kokoomuksen lupaama muutos tarkoittaa kylmää kättä tavallisille suomalaisille31.1.2023 12:50:57 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Matias Mäkysen mukaan kokoomuksen talouslinja tarjoaa kylmää kyytiä tavallisille suomalaisille. - Viikonloppuna kuulimme, että kokoomuksen tavoitteena on leikata miljardi sosiaaliturvasta ja toinen miljardi sosiaali- ja terveyspalveluista. Samaan aikaan puolue haluaa edelleen keventää varakkaimpien verotusta. Viesti on selvä: kokoomuksen kovaan ääneen lupaama muutos tarkoittaa lisää tuloja jo valmiiksi hyvätuloisille ja kylmää kättä muille. Mäkysen mukaan kokoomuksen linjanveto on käsittämätön aikana, jolloin kotitalouksien ostovoima on heikentynyt rajusti. Myös sosiaali- ja terveyspalveluihin ehdotetut leikkaukset ovat kylmä arvovalinta aikana, jolloin suomalaisten hoito- ja hoivavelka on kasvanut merkittävästi koronan vuoksi. - On selvää, että sosiaali- ja terveyspalveluista ei voi tehdä miljardin leikkauksia ilman, että se vaikuttaa palveluihin. Puheet miljardiluokan tehostamistoimenpiteistä ovat myös tyly kiitos korona-aikana venyneille sote