Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Kun hätä on suurin, sinä pelastat – Paloturvallisuusviikko 2017
Siirry videokanavalle

Paloturvallisuusviikon materiaaleissa on tänä vuonna viisi läheltä piti -tilannetta ihmisten arjesta. Neljä tapauksista sijoittuu keittiöön. Keittiö onkin tilastojen mukaan suomalaisille riskejä täynnä oleva ympäristö ja varsinkin ruuanlaiton yhteydessä tuli pääsee tilastojen mukaan usein irti. Palomiehet joutuvat sammuttamaan keittiöpaloja keskimäärin kolme kertaa joka päivä. Tutustu tarinoihin http://paloturvallisuusviikko.fi/tarinat/. Sivun kautta voi lähettää myös oman tarinan julkaistavaksi.

Päivä Paloasemalla – elämyksiä koko perheelle jo kymmenettä kertaa

Päivä Paloasemalla on jännittävin osa Paloturvallisuusviikkoa. 363 paloasemaa eri puolilla Suomea avaa ovensa yleisölle lauantaina 25.11. Tapahtuman aikana opitaan tärkeitä paloturvallisuustaitoja ja tutustutaan palokunnan toimintaan hauskoilla tehtävärasteilla. Miten palomiehen varusteet puetaan? Kuinka sammutusvälineitä käytetään ja miten palavasta huoneesta poistutaan?

– Tavoitteenamme on lisätä suomalaisten tietoisuutta paloturvallisuudesta ja vahinkojen ennaltaehkäisystä. Yleisimmät tulipalon syttymispaikat kotona ovat liesi, sauna ja kynttilät. Palojen ennaltaehkäisy ja alkusammutus onnistuvat useimmiten kotikonstein, jos kotoa löytyy toimiva palovaroitin ja alkusammutuslaite, jota osataan käyttää. Kannustamme kaikkia suomalaisia ottamaan nämä asiat haltuun, riskienhallintapäällikkö Sami Sallinen LähiTapiolasta sanoo.

Päivä Paloasemalla -yhteistyön merkeissä LähiTapiola myöntää 7 000 euroa palokuntien nuorisotoimintaan. Summa jaetaan seitsemän Päivä Paloasemalla -tapahtumaan osallistuvan paloaseman kesken. Tarkoituksena on tukea paikallisia palokuntia aktivoimaan lisää nuoria palokuntatoiminnan piiriin.

Tapahtuman järjestävät paloasemat ovat täällä: http://paloturvallisuusviikko.fi/paiva-paloasemalla/

Palometri – turvallisuuden uusi mitta

Koska tulipalot ovat paljolti ihmisten toiminnallaan aiheuttamia, voidaan tulipaloja myös vähentää. Paloturvallisuusviikko on teettänyt vuorovaikutteisen työkalun kodin paloturvallisuuden parantamiseen. Palometri vie käyttäjänsä tulipalotilanteeseen ja kertoo, mikä meni hyvin ja missä asioissa on vielä parantamisen varaa.

Palometrin lisäksi Paloturvallisuusviikon internet-sivuilla on myös seikkaperäisemmät tarkistuslistat ja vinkit kodin, taloyhtiön, koulun, päiväkodin ja työpaikan palotuvallisuuden parantamiseksi.

Tutustu Palometriin tästä: http://paloturvallisuusviikko.fi/palometri/

Onko aika vaihtaa koko palovaroitin uuteen Pohjoismaisena palovaroitinpäivänä?

Palovaroitin on sähkölaite, eikä se siis kestä ikuisesti. Laita on syytä vaihtaa uuteen 5 – 10 vuoden välein.

– Palovaroittimeen kertyy pölyä ja rasvaa. Myös sen komponentit vanhenevat. Siksi koko palovaroitin on syytä uusia säännöllisesti. Pohjoismainen palovaroitinpäivä on hyvä hetki vaihtohommalle, sanoo Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön erityisasiatuntija Ira Pasi.

Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta. Paloturvallisuusviikko tarjoaa siihen hyvät materiaalit.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Suomen Palopäällystöliiton, Nuohousalan Keskusliiton, Finanssialan sekä pelastuslaitosten, pelastusliittojen ja palokuntien kanssa. Mukana ovat myös Suomen Kiinteistöliitto ja Suomen Omakotiliitto sekä Ehyt ry. Paloturvallisuusviikon rahoittaa palosuojelurahasto, ja Päivä Paloasemalla -tapahtumien yritysyhteistyökumppanina on LähiTapiola.

Erityisasiantuntija Ira Pasi, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 595 4140
Sami Sallinen, riskienhallintapäällikkö, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö, puh. 040 842 7685

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.