Sinebrychoffin kestävän kehityksen raportti 2022: Onnistuimme edelleen vähentämään panimon veden ja energian kulutusta

Sinebrychoffista tuli hiilineutraali panimo jo vuonna 2021, mutta jatkoimme työtämme energiatehokkuuden parantamiseksi edelleen vuonna 2022. Muutokset tuotannon suunnittelussa ja prosesseissa vähensivät energian kulutustamme viidellä prosentilla verrattuna vuoteen 2021. Saimme aikaan mittavia säästöjä erityisesti tehostamalla lämmön talteenottoa lämpöpumppujen avulla. Energiankäyttöä vähensi myös se, että alensimme toimistotilojemme lämpötilaa osana valtionhallinnon käynnistämää Astetta alemmas -energiansäästökampanjaa.
Sähkön kulutuksen vähentämiseksi päivitimme valoja LED-valoihin ja lisäsimme valaistuksen automaattiohjausta, paransimme ilmanvaihdon ohjausta sekä optimoimme prosessejamme muun muassa PET-pullojen puhalluksessa.
Edistääksemme sinebrychoffilaisten vähäpäästöistä työmatkaliikkumista otimme viime vuonna käyttöön 60 sähkö- ja hybridiautojen latauspaikkaa. Latauspaikkoja saa käyttää sekä työsuhdeauton että oman auton lataamiseen. Latauspaikkojen käyttöaste oli noin 50 %. Uusia latauspaikkoja lisätään tarveharkinnan pohjalta
Vuoden 2022 KOFF Jouluolut valmistettiin uudistavan viljelyn tilan mallasohrasta. Uudistavassa viljelyssä maaperä varastoi hiiltä maaperään ilmastonmuutosta hilliten. Hyvän sadon lisäksi tavoitellaan maaperän kasvukunnon parantamista, luonnon monimuotoisuuden ja maan hiilivaraston kasvua sekä toimivaa vesitaloutta.
Pakkausten hiilijalanjälkeä pienennettiin siirtymällä puolen litran PET-pulloissa käyttämään pelkästään kierrätettyä PET-muovia.
Prosessioptimointi ja tuotantojen entistä parempi suunnittelu auttoivat vähentämään myös jo ennestään alhaista vedenkulutusta neljällä prosentilla. Vähennys on merkittävä, sillä osa vedenkulutuksen vähentämiseksi suunnitelluista toimenpiteistä siirtyi tälle vuodelle.
Edistämme vastuullista juomakulttuuria
Sinebrychoff tukee alkoholin kohtuukäyttöä laajentamalla alkoholittomien juomien tarjontaa ja viestimällä kuluttajille vastuullisista valinnoista. Alkoholittomien panimojuomien valikoimamme sisälsi vuonna 2022 jo kaksitoista olutta, kolme siideriä ja yhden lonkeron. Alkoholittomien panimojuomien valikoima kasvoi kolmella uutuudella edelliseen vuoteen verrattuna. Onnistuimme kasvattamaan alkoholittomien oluiden myyntilitroja Crispin jatkaessa asemaansa kuluttajien suosikkina. Edistimme kohtuukäyttöä myös Karhu 0,0 -oluen Älä kysy tyhmiä -kampanjalla.
Jo vuosia jatkunut yhteistyömme Keravan kaupungin ja HIFK:n kanssa nuorten harrastusmahdollisuuksien tukemiseksi sekä lahjoituksemme Aseman Lapset ry:lle edistävät samoja hyvinvointitavoitteita.
Tapaturmat vähenivät, tasa-arvo- ja monimuotoisuustyölle tavoitteet
Carlsberg-konsernin ja Sinebrychoffin tärkein työturvallisuustavoite on kuolemaan tai pysyvään vammautumiseen johtavien vakavien tapaturmien estäminen. Tästä syystä tuotannollisessa yhtiössä koulutettiin niin teoriassa kuin käytännön harjoittein kaikki henkiä pelastaviin sääntöihin.
Sinebrychoffin tapaturmataajuus vuonna 2022 oli 3,8 eli taajuus laski vuoteen 2021 verrattuna. Parannus saatiin aikaiseksi seuraamalla ja toteuttamalla turvallisuussuunnitelmia pitkäjänteisesti. Tapaturmia oli määrällisesti yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna eli kolme.
Käynnistimme viime vuonna konsernin tavoitteita tukevan monimuotoisuusohjelman ja päivitimme Sinebrychoffin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman vastaamaan Carlsbergin ja Sinebrychoffin DE&I-strategiaa. Suunnitelman tavoitteena on, että Sinebrychoffin henkilöstöpolitiikassa noudatetaan yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta rekrytoinneista työsuhteen päättämiseen ja että työilmapiiri on syrjimätön, yhdenvertainen ja tasa-arvoinen.
Lue lisää kestävän kehityksen katsauksestamme oheisesta PDF-tiedostosta, tai verkkosivujemme uutisista alla olevasta linkistä.
Yhteyshenkilöt
Timo MikkolaviestintäpäällikköSinebrychoff / viestintä
Puh:+358408307176timo.mikkola@sff.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite. Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.
sinebrychoff.fi - Facebook & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Sinebrychoff Ab
Karhu-olut kaappaa ruotsalaisen median juhlistaakseen naapurimaiden välistä kilpailua13.5.2025 09:02:15 EEST | Tiedote
Karhu aloittaa tiistaina 13. toukokuuta printtimainoskampanjan, jota tukevat digitaaliset ja sosiaalisen median materiaalit suurissa suomalaisissa ja ruotsalaisissa uutismedioissa – Helsingin Sanomat, Vasabladet, Österbottens Tidning, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Tidningen ja Kvällsposten.
Ravintolaraitiovaunu SpåraKOFF täyttää 30 vuotta12.5.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Suomen ainoa ravintolaraitiovaunu täyttää tasavuosia maanantaina 12.5.2025, jolloin sen ensimmäisestä ajelusta tulee kuluneeksi 30 vuotta. SpåraKOFF jatkaa liikennöintiään normaalisti jännitemuutoksesta huolimatta.
Sinebrychoffin kestävän kehityksen katsaus: Vedenkäyttö vähentynyt 100 miljoonaa litraa vuositasolla7.4.2025 13:43:15 EEST | Tiedote
Sinebrychoffin järjestyksessään 16. kestävän kehityksen katsaus on julkaistu. Katsaus paljastaa muun muassa, että Sinebrychoffin juomiin käytetyn veden määrä on vähentynyt yli 100 miljoonaa litraa vuositasolla noin kymmenessä vuodessa - tuotantolitrojen pysyessä suunnilleen samana.
Hedelmäisiä ja raikkaita makuja Sinebrychoffin kevätuutuuksissa24.2.2025 12:31:39 EET | Tiedote
Kevät tuo paljon herkullisia makuja Suomen suosikkijuomilta - muun muassa vadelmalonkeroa KOFF Long Drinkiltä, trooppisen hedelmäinen Karhu-olut, sitruunainen KOFF-olut ja mysteerimakuinen Battery. Monessa uutuudessa maistuvat hedelmät, marjat ja sitruksinen raikkaus! Kaikkien juomien tarkemmat tiedotteet ja kuvat löytyvät alla olevista linkeistä ja Sinebrychoffin uutishuoneesta: https://sinebrychoff.fi/newsroom/
Maailman ainoan ravintolaraitiovaunun SpåraKOFFin matka jatkuu5.2.2025 12:01:52 EET | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien jännitteen nostosta alkanut jännitysnäytelmä sai onnellisen lopun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme