Sinilevät runsastuneet merialueilla, sisävesissä tilanne tavanomaisempi (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Sinilevätilanne on huonontunut merialueilla ja levää on havaittu laajoilla alueilla. Sisävesien osalta tilanne on tavanomaisempi, joskin yksittäisillä järvillä sinilevää voi esiintyä runsaastikin.

Ulkosaaristoa

Merialueilla sinileväesiintymiä on havaittu koko Saaristomeren alueella. Sinilevää on ollut veteen sekoittuneena laajoilla alueilla, mutta suojaisimmissa paikoissa kuten lahdissa on saattanut muodostua pintaesiintymiä. Myös Selkämerellä tilanne on huonontunut ja levää on havaittu muun muassa Rauman vesillä ja Mannervedellä. Porin rannikon lähivesien tilanne on parempi, eikä ELY-keskukselle ole tullut tietoon sinilevähavaintoja. Tiedot perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurantapaikkoihin, Rotarien havaintopisteisiin sekä muihin havaintoihin. Satelliittikuvissa on havaittu laaja sinileväesiintymä Selkämeren ulappa-alueilla, ja myös rajavartiosto havaitsi 13.7. laajoja sinilevälauttoja Selkämerellä. Satelliittihavainnot Saaristomereltä ovat samansuuntaisia kuin vakioseurannan havainnot. Suojaisissa saariston osissa sinilevä on voinut muodostaa pintaesiintymiä, kun taas ulappa-alueilla tuulet ovat todennäköisemmin sekoittanut sinilevän veden joukkoon.

Sisävesialueilla tilanne on tavanomaisempi. Yleinen kuva sisävesien tilanteesta on rauhallinen, joskin sinilevä on yleistynyt kesän edetessä ja sitä on paikoin havaittu runsaastikin. Järvissä sinilevätilanne on aina järvikohtainen ja tilanne voi vaihdella nopeastikin, minkä vuoksi järvistä ei voida tehdä suuria yleistyksiä.

Tarkemmat levätiedot havaintopisteittäin: www.järviwiki.fi > Havainnot

Levähavainnoista ilmoittaminen

Vakiohavaintopaikkojen lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus ottaa vastaan levähavaintoja Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Havainnot voi ilmoittaa numeroon 0295 022 530. Järvi-Meriwikiin on mahdollista kirjata levähavaintoja muualtakin kuin vakiohavaintopaikoilta, joko kirjautumalla palveluun tai älypuhelimeen ladattavan Havaintolähetti-sovelluksen kautta www.jarviwiki.fi/havaintolahetti/. Lounais-Suomen sinilevähavainnot -karttasovelluksesta (linkki alla) voi tarkastella kansalaisten ilmoittamia sinilevähavaintoja vuodesta 2003 tähän päivään. Erityisen runsaista tai poikkeuksellisista levähavainnoista on mahdollista lähettää myös näyte analysoitavaksi. Levänäytteen lähettämisestä tulee ensin sopia ELY-keskuksen kanssa (0295 022 530).

Linkkejä:

Lisätietoja:

Harjoittelija Leevi Ahonen, puh 0295 022 530

Ylitarkastaja Heli Perttula, puh. 0295 022 925

Ulkosaaristoa

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Det kompletterade MKB-beskrivningsunderlaget för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo är framlagt (Nyland och Egentliga Finland)3.8.2021 11:01:41 EEST | Tiedote

Kompletteringen till miljökonsekvensbeskrivningen för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo, dvs. till MKB-beskrivningen) med bilagor, Naturabedömningarna och det ursprungliga MKB-beskrivningsunderlaget är framlagda och tillgängliga under perioden 3.8.2021–3.10.2021 på adressen www.miljo.fi/helsingforsabotagforbindelseMKB. Handlingarna är dessutom framlagda och tillgängliga som tryckta versioner i områdets kommuner. De skriftliga utlåtandena och åsikterna ska lämnas till NTM-centralen i Nyland senast 3.10.2021. Anteckna UUDELY/13887/2018 som hänvisning. Utöver detta kan instanser som förvaltar Natura 2000-skyddsområden ge utlåtanden om Naturabedömningarna (anteckna den kompletterande uppgiften "Natura" i hänvisningen). I projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig direktbana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår

Helsinki-Turku nopean junayhteyden täydennetty YVA-selostusaineisto nähtävillä (Uusimaa ja Varsinais-Suomi)3.8.2021 10:59:53 EEST | Tiedote

Helsinki-Turku nopean junayhteyden ympäristövaikutusten arviointiselostuksen eli YVA-selostuksen täydennys liitteineen, Natura-arvioinnit sekä alkuperäinen YVA-selostusaineisto ovat nähtävillä 3.8.2021–3.10.2021 välisen ajan osoitteessa www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA. Aineisto on lisäksi nähtävillä painettuna versiona alueen kunnissa. Kirjalliset lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen viimeistään 3.10.2021. Viitteeksi UUDELY/13887/2018. Tämän lisäksi Natura 2000 -suojelualueiden haltijat voivat esittää lausuntonsa tehdyistä Natura-arvioinneista (viitteeseen lisätieto "Natura"). Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeeseen sisältyy uusi kaksiraiteinen oikorata välille Espoo–Salo (pituus 95 kilometriä) ja kaksoisraiteen rakentaminen nykyisen raiteen viereen välille Salo–Kupittaa (pituus 55 kilometriä). Lisäksi hankkeeseen sisältyvät Hajalan, Kriivarin, Toikkalan ja Piikkiön rataoikaisut välillä Salo-Kupittaa sekä Turun ratapihan parantamistoimet. H

Mynäjoen valuma-alueella aloitetaan vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnittelu (Varsinais-Suomi, Satakunta)29.7.2021 13:20:11 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen vesiensuojeluyhdistys ry laatii Mynäjoen vesistöalueelle vesiensuojelutoimenpiteiden yleissuunnitelman Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimeksiannosta. Mynäjoen valuma-alue valikoitui kohdealueeksi, sillä siellä ei ole tehty kokonaisvaltaista koko valuma-aluetta kattavaa suunnittelua ja sekä Mynäjoen että Mynälahden vesien tila kaipaavat tilannetta kohentavia toimenpiteitä. Mynäjoen valuma-alue on suurimmaksi osaksi Mynämäen kunnan alueella, mutta osia siitä on Maskun, Nousiaisten ja Pöytyän kunnissa.