Sinilevätilanne jatkuu huonona merialueilla, sisävesillä tilanne tavanomaisempi (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Sinilevää havaittiin koko Saaristomeren alueella sekä Selkämerellä. Sisävesillä levät ovat hieman runsastuneet viime viikosta. Lämmin ja heikkotuulinen sää voi pahentaa tilannetta.

© Leevi Ahonen

Merialueilla sinilevää on havaittu vaihtelevassa määrin koko Saaristomeren alueella. Selkämeren rannikolla sinileviä on havaittu Pyhärannan, Rauman ja Eurajoen edustalla. TARKKA-palvelun satelliittikuvissa on havaittavissa pintalauttoja Selkämeren ulappa-alueilla sekä Itämeren pääaltaan pohjoisosissa Saaristomeren eteläpuolella. Viime viikkoon verrattuna levätilanteessa ei Saaristomerellä ja Selkämeren rannikkovesillä ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Lämpimän ja heikkotuulisen sään seurauksena levätilanne voi kuitenkin pahentua nopeastikin ja myös pintalauttoja muodostua. Tiedot perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurantapaikkoihin, Rotarien havaintopisteisiin, satelliittikuviin sekä kansalaisten ilmoittamiin havaintoihin.

Sisävesialueilla tilanne on pysynyt ajankohtaan nähden tavanomaisempana, joskin levät ovat hieman runsastuneet viime viikosta. Levää havaittiin viidellä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen havaintopaikalla. Tarkemmat järvikohtaiset tiedot voi tarkistaa Järviwikistä. Järvissä sinilevätilanne on aina järvikohtainen ja tilanne voi vaihdella nopeastikin, minkä vuoksi järvistä ei voida tehdä suuria yleistyksiä.

Tarkemmat levätiedot havaintopisteittäin: www.järviwiki.fi, Havainnot

Levähavainnoista ilmoittaminen

Vakiohavaintopaikkojen lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus ottaa vastaan levähavaintoja Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Havainnot voi ilmoittaa numeroon 0295 022 530. Järvi-Meriwikiin on mahdollista kirjata levähavaintoja muualtakin kuin vakiohavaintopaikoilta, joko kirjautumalla palveluun tai älypuhelimeen ladattavan Havaintolähetti-sovelluksen kautta www.jarviwiki.fi/havaintolahetti/. Erityisen runsaista tai poikkeuksellisista levähavainnoista on mahdollista lähettää myös näyte analysoitavaksi. Levänäytteen lähettämisestä tulee ensin sopia ELY-keskuksen kanssa (0295 022 530).

Linkkejä:

Lisätietoja:

Suunnittelija Leevi Ahonen, puh. 0295 022 034

Johtava asiantuntija Janne Suomela, puh. 0295 022 947

© Leevi Ahonen

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunta: Vieraskielisyys ja maahanmuuttajuus eivät saisi olla perusteluja ohjata asiakas työllisyyden kuntakokeiluun (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)17.8.2022 10:24:37 EEST | Tiedote

Neuvottelukunnan asiantuntijoiden mukaan työllisyyden kuntakokeilujen haasteet, epäkohdat ja pirstaleisuus näkyvät asiakkaille ja sidosryhmille. Itä-Suomen ETNO:n asiantuntijat haluavat kannanotossaan tuoda esille maahanmuuttajille tarjottavien työllistymistä edistävien palveluiden toimivuutta työllisyyden kuntakokeiluissa.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).