Kustannusosakeyhtiö Otava

Sinustako some-vaikuttaja? Uutuuskirjan 10 käskyllä kaupallistat kanavasi oikein

Jaa

Haaveiletko urasta sosiaalisen median parissa tai harkitsetko oman kanavasi kaupallistamista? Somevaikuttajaksi! uutuuskirjan tekijä, vaikuttajamanageri Emmi Lehtomaa listaa 10 käskyä some-ammattilaiselle.

Somevaikuttajan työ voi näyttää helpolta, vapaalta ja ihanien aamupalojen täyteiseltä elämältä. Työhön kuuluu kuitenkin paljon asioita, jotka tulee hallita menestyäkseen. Näitä ovat esimerkiksi omien palveluiden myyminen, sopimusneuvottelut sekä laadukas ja pitkäjänteinen sisällöntuotanto koko ajan muuttuville somealustoille. Somevaikuttajalle voi myös olla haasteellista erottaa oma työ- ja vapaa-aika. 

Emmi Lehtomaan käytännönläheinen ja käytännön esimerkeillä rikastutettu Somevaikuttajaksi! -teos tarjoaa apua näihin pulmiin ja neuvoo, miten menestyksekäs ura luodaan. Emmi Lehtomaa työskentelee tunnettujen somevaikuttajien managerina ja somevalmentajana.  

“Sosiaalinen media mahdollistaa meille kaikille alustan oman brändin rakentamiseen. Nyt on sinusta itsestä kiinni, miten haluat tämän mahdollisuuden käyttää”, Lehtomaa kannustaa.  

 

SOMEVAIKUTTAJAN KYMMENEN KÄSKYÄ: 

 

1. Tunne itsesi ja ole rohkeasti se kuka olet 
Kilpailu kiristyy, sinun on siis löydettävä oman äänesi ja oman sanomasi. Ole rohkeasti se kuka olet!  

2. Ole luotettava 
Vaikuttajana vastaat siitä, mitä tietoa omissa kanavissasi jaat, joten oman medialukutaidon kehittäminen on myös tärkeää.  

3. Luo arvoa yleisöllesi 
Yleisösi mahdollistaa sinulle työsi. Muista ensisijaisesti miettiä, mitä arvoa sinä olet tuomassa yleisölle, vaikka tavoitteesi olisikin oman urasi kehittäminen.  

4. Kerro tarinoita ja luo vaikuttavaa sisältöä 
Opettele taitavaksi tarinankertojaksi, herättämään tunteita ja tekemään sisältöä, joka erottuu massasta.  

5. Selkeytä arvosi 
Yritykset etsivät yhä enemmän yhteistyöhön vaikuttajia, joiden kanssa heidän arvonsa kohtaavat. Onko sinulla kenties joku aihe, minkä puolesta haluat erityisesti puhua? Mitä paremmin osaat tuoda arvosi esille, sitä helpompi yritysten ja yleisösi on samaistua niihin!  

6. Löydä oma markkinarakosi ja tyylisi 
Kun tiedät oman aihepiirisi, on tärkeä muistaa miettiä, mitä uutta sinä voisit tuoda sisältösi avulla. Mikä on se asia, mikä erottaa sinut muista samantyyppisistä vaikuttajista? 

7. Ole johdonmukainen 
Kommentit myös muille somekäyttäjille, esiintyminen muiden somekanavissa, mediassa tai julkisilla paikoilla ovat kaikki oman brändisi imagoon vaikuttavia tekijöitä. Kun rakennat omaa brändiäsi aidosti sen pohjalta, mitä todellisuudessa olet, sen ei pitäisi olla haaste. 

8. Verkostoidu 
Somealalla on hyvin vaikea menestyä täysin yksin, ja kilpailun koventuessa vuosi vuodelta hyvät verkostot tulevat yhä tärkeämmiksi. Muista, että verkoston kasvattaminen tarkoittaa myös sitä, että olet itse valmis tarjoamaan apuasi muille. 

 

9. Kehity 
Vaikuttajana taitojesi on kehityttävä koko ajan, sillä alalla muutokset ovat vakio. Totu siis siihen, että koskaan et ole valmis ja opettele nauttimaan siitä, että pääset oppimaan koko ajan uutta. 

 

10. Panosta tulevaisuuteen 
Pyri ajattelemaan uraasi pitkällä tähtäimellä. Muista myös, että sinun täytyy osata hallita aikaasi oikein ja myös levätä. Mitä paremmin osaat huolehtia omasta jaksamisestasi, sitä pidempää uraa pystyt tekemään! 

 

Emmi Lehtomaan Somevaikuttajaksi! ilmestyi joulukuussa ääni- ja sähkökirjana. Se on osa Otavan digital first –kustannusohjelmaa, jossa teos julkaistaan vain sähköisesti.  

 

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi  

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Otava
Kustannusosakeyhtiö Otava
Uudenmaankatu 10
00120 HELSINKI

Puhelinvaihde 09 15661https://otava.fi/

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Otava

Moomin Characters, Kustannusosakeyhtiö Otava ja Förlaget innostavat lapsia lukemaan ja kirjoittamaan kaikissa Pohjoismaissa13.1.2021 09:10:00 EETTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otava, Moomin Characters ja Förlaget julkaisevat yhteistyössä lapsia lukemaan ja kirjoittamaan innostavia teoksia Pohjoismaissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Otava julkaisee teoksia ruotsiksi suoraan pohjoismaisille markkinoille. Kirjat, lukupäiväkirjat, puuha- ja tarrakirjat, tunnekortit ja -kirjat ovat osa monivuotista, kansainvälistä konseptia Reading, Writing and the Moomins.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme