Sisäilmaongelma voi johtua hormivaikutuksesta - Näin suomalaisyritys korjaa sen

Jopa 1,5 miljoonaa suomalaista asuu kerrostalossa, jonka sisäilma ei ole optimaalista. Suomalainen sisäilmaratkaisujen kehittäjä Climecon on keksinyt ongelmaan yksinkertaisen ratkaisun: automaattisesti ilmanvaihtoa tasapainottavan poistoilmanvaihtojärjestelmän.

Särkeekö päätäsi pienessä etätyöhuoneessa? Pysyykö kylpyhuoneen peili suihkun jälkeen höyrystyneenä pitkään? Vetääkö asunnossasi?

Näitä pulmia suomalaiset kerrostaloasujat kohtaavat säännöllisesti. Ilmiöiden syy voi olla ns. hormivaikutuksessa, jonka seurauksena ilma vaihtuu liiankin hyvin alimmissa kerroksissa ja jää seisomaan ylimmissä kerroksissa.

“Hormivaikutusta ei pysty täysin poistamaan edes koneellisen ilmanvaihdon säädöllä, sillä paine-erot muuttuvat jopa useamman kerran vuodessa, vuodenaikojen välillä”, sisäilmanvaihdon asiantuntijan Climeconin tuotepäällikkö Antti Rytivaara kertoo.

Useimmin pulmia syntyy vanhoissa kerrostaloissa, joissa on painovoimainen ilmanvaihto tai 1960-90 -lukujen kerrostaloissa, joissa on koneellinen poistoilmanvaihto. Ennen 2000-lukua rakennetuissa kerrostaloissa asuu Tilastokeskuksen mukaan noin 1,5 miljoonaa suomalaista.

Climecon arvioi, että hormivaikutuksen seurauksena suomalaisia kerrostaloja lämmitetään turhaan yli 300 miljoonalla eurolla vuodessa (kaukolämmön hinta 10 c/kWh). Tämä tarkoittaa noin 200 euron ylimääräistä kustannusta per asukas vuodessa. CO2-päästöjä ylimääräisestä lämmityksestä syntyy yli 9.900 kg hiilidioksidia vuodessa.

MyAir on teknisesti edistynein ratkaisu

Kotimainen sisäilmaratkaisujen valmistaja Climecon kanavoi yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksensa ja kehitti ongelmaan ratkaisun: langattoman, IoT-pohjaisen, älykkäillä ja huoneistokohtaisilla poistoilmaventtiileillä sisäilmaston tasapainottavan MyAirin.

MyAir mittaa kerran kahdessa minuutissa huoneilman painetta, ilmavirtausta, lämpötilaa ja kosteutta. Näiden pohjalta venttiili säätää sen läpi kulkevaa ilmavirtaa niin että kerrostalon kaikkien huoneistojen ilmanvaihto on optimaalinen ja ilmanvaihtojärjestelmä toimii tasapainossa.

Climeconin toimitusjohtaja Tommi Uksila kertoo, että MyAir tekee sisäilmasta terveellisempää ja säästää samalla energiaa, sillä sen avulla puhallin toimii optimaalisella tasolla. Myöskään tasapainotetun ilmanvaihdon myötä ei liian suuria ilmamääriä tarvitse lämmittää. MyAir -säätimen avulla voi myös asukas muuttaa ilmanvaihdon tilaa tarpeenmukaisesti.

“MyAir on markkinoiden ensimmäinen, täysin automaattisesti asukkaan käyttöön mukautuva ilmanvaihdon järjestelmä. Se tasapainottaa ilmavirtauksia asunnoissa koko kerrostalon kattavasti ja tehostaa sitä siellä, missä sille on tarvetta – jopa huonekohtaisesti”, hän sanoo.

MyAir-järjestelmän tuottaman sisäilman mittatiedon ansiosta Climecon näkee reaaliajassa, jos talon ilmanvaihdossa on puutteita. Asukkaat pääsevät myös itse ohjaamaan ilmanvaihtoa MyAiriin kuuluvan huoneistokohtaisen ilmanvaihdon säätimen avulla.

Climecon
Lämmittäjänkatu 4 A

020 198 6600http://www,climecon.fi

Climecon on 30-vuotias suomalainen sisäilmaratkaisujen asiantuntijayritys. Yrityksen tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Helsingin Herttoniemestä johdetulla yhtiöllä on tehtaat Pihtiputaalla ja Kausalassa.

Uudistuminen ja jatkuva tuotekehitys ovat Climeconin tekemisen ydintä. Digitalisaatio myllertää maailmaa ja kaupungistuminen muuttaa asumista. Muutoksessa Climecon haluaa kulkea rohkeasti edellä ja entistä fiksumpia ratkaisuja kehittäen. Climecon-hengen ytimessä ovat rohkeus, tinkimättömyys ja välittäminen.

www.climecon.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi